søndag 7. juni 2015

Byssan lull av Carin Gerhardsen - bok III i Hammarbyserien

Her går det unna! Krimserien til Carin Gerhardsen er noe av det bedre jeg har lest på lenge, og jeg har på kort tid blitt litt av en fan.

Forlaget om handlingen:
To små barn og deres filippinske mor blir funnet brutalt drept i sitt hjem. Barnefaren peker seg ut som en mulig drapsmann. Han er førtidspensjonert og lever et temmelig ensomt liv i Södermalm i Stockholm.

Men etterforskerne Conny Sjöberg og Petra Westman i Hammarby politidistrikt er ikke sikre i sin sak og sliter med å få et gjennombrudd i etterforskningen. Samtidig får de en ny og stor sak i fanget. Mens Petra grubler og har problem med å holde fokus, tror Conny Sjöberg de kan finne motivet til trippeldrapet i familiens fortid. 



Etter å ha lest Pepperkakehuset og Tampen brenner var jeg ikke sen om å skaffe meg bok nummer tre i Hammarbyserien. Dette her er krim på sitt aller beste og jeg fryder meg over alt fra persongalleriet, stemninger, konflikter og ikke minst den litt fordekte måten hun skriver på.

Når det gjelder historiene til Petra Westman og sjefen sjøl Conni Sjøberg, så fortsetter de der de slapp i forrige bok. Sjøberg finner ut enda litt mer om den merkelige oppførselen til sin mor, og kommer til bunns i ting som dukket opp i forrige bok. Petra Westman får avklart forhold som har pågått over de to første bøkene, og godt er det at hun og Jamal blir venner igjen.

Handlingen er kronologisk, men vi hører fra flere stemmer, hvorav en av dem til og med er todelt. I disse kapitlene avdekkes det på en genial måte, hvem det er som snakker, og det ga meg frydefulle grøss når enkelte detaljer demret for meg. Nettet snører seg etterhvert tett, og jeg bare fornemmer hvem som er morderen, uten å greie å peke en finger mot ham, før jeg får ham presentert.

Side 259:  Hun så på ham med plutselig kulde i blikket, og med stor beherskelse tok hun slangen ut av munnen før hun svarte. 

Måten Gerhardsen skriver på gjør at det er utvikling i teksten hele tiden. Etterforskerne går ikke gjennom de samme tingene på nytt og på nytt, sånn som i mange kriminaler. Her er mye dramatikk, en fremdrift og en nerve som ikke er sann. Da jeg leste de siste 50 sidene klamret jeg meg til boken. Vi fikk avklaringer på ting som ble introdusert i den første og andre boken, samtidig som noe ble beholdt til neste bok. Død manns hånd, som er den fjerde boken i serien er bestilt på biblioteket, og kommer til  å gå foran alle de andre godbitene jeg har klar i hyllen.

Liker du krim som holder deg fengslet til langt over leggetid, 
så anbefaler jeg deg å lese Byssan lull.

Utgitt: 2011
Sider: 318
Kilde: Biblioteket

17 kommentarer:

  1. Tack för smakebiten! Funderar på att ge denna bokserie en andra chans - har bara läst en bok ur Hammarbyserien tidigare.

    SvarSlett
  2. Jag läser också Hammarbyserien just nu. Jag håller på med den sista boken och kommer tycka det är jättetråkigt när serien är slut, för jag gillar den väldigt mycket!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er så begeistret at jeg har slukt de tre første bøkene i en eneste jafs. Byssan lull ga oss en konklusjon på forhold som startet i den første og fortsatte i den andre og tredje. Håper ikke hun har tenkt å stoppe med bok åtte, for nå planlegger jeg å begynne å lese på svensk, hvis ikke det norske forlaget får fingeren ut :)

      Slett
  3. andra Gerhardsen på kort tid! jag blir nyfiken på henne! tack för smakebiten

    SvarSlett
  4. Har läst några av de första delarna i den serien men fastnade aldrig. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  5. Spennende smakebit, og den andre fra denne forfatteren i dag. Jeg har den første boken hennes stående i bokhyllen kommer jeg på. Kanskje på tide å lese den? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gjør det. Jeg likte den veldig godt, men Byssan lull tok kaka. Den hadde en fantastisk oppbygning og slutten var makeløs, så det er bare til å kjøre på :)

      Slett
  6. Gillar den här serien. Trevlig söndag!

    SvarSlett
  7. Jeg skal merke meg denne forfatteren, for har sett etter god krim jeg kan lese innimellom all fabelprosaen. Takk for smakebiten :)

    SvarSlett
  8. Jag har bara läst den första delen i serien, men jag har reserverat den andra delen på biblioteket så att jag hoppas jag får läsa den snart :) Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  9. Det var en ny krimserie for meg. Det er så fint å få tips om nye serier en kan lese. Men først må jeg bli ferdig med Hjorth og Rosenfeldt krimserie om Sebastian Bergman. Jeg er bare i bok 2 (av 4) enda, men jeg leser i den hver kveld på sengen så det går fremover :-) Jeg er sånn at jeg alltid må lese krimserier kronologisk og i den serien jeg holder på nå forstår jeg ikke at en kan lese den på noe annet vis :-D
    Ønsker deg en fin søndag, Tine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hjorth og Rosenfeldt sin krimserie blir bare bedre og bedre jo lenger du kommer. Sebastian irriterte meg i begynnelsen, men i den siste boken ble vi venner. Som med den serien bør Hammarbyserien leses kronologisk for at en skal få med seg tråden i de private historiene, selv om selve mordmysteriet er nytt for hver bok. Håper du har en fin søndag :)

      Slett
  10. Tack för smakbiten. Den här serien är en av de bättre bland svenska deckare tycker jag.

    SvarSlett
  11. En serie jag också gillar. Den åttonde och sista boken har just kommit på svenska och den ska jag snart läsa :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gleder meg til å lese om hun holder koken gjennom alle åtte bøkene :)

      Slett
  12. En helt ukjent serie for meg. Takk for tips. Må sjekke ut den med tid og stunder, skjønt enda har jeg mer enn nok bøker i bunker og stabler… Her er det heller ikke særlig til sommer, men kanskje den kommer en dag…. alltid optimist! Ha en fin dag!

    SvarSlett
  13. Har inte läst Gerhardsen ännu, men Pepparkakshuset står och väntar i bokhyllan.

    SvarSlett