søndag 12. juli 2015

Fuck verden av Monika Steinholm - en ungdomsroman

Etter å ha lest flere gode omtaler av denne romanen ble den bestilt på biblioteket. Endelig var det min tur, og jeg kan ikke si annet enn at jeg likte denne veldig godt.

Fra bakpå boken:
Gunn har nettopp flyttet til Tromsø sammen med moren. Moren sitter for det meste inne og snakker med fremmede menn i telefonen. Gunn kjører rundt på en traktor og spiller Jahn Teigen. I lomma på mormors røde kåpe finner hun et bilde av en ung mann. Hun skulle spurt hvem det er, men mormor er en måke og kan ikke svare.
Niklas mangler en motgift. En motgift mot trangen til å sitte på Facebook og glane på bilder av eks-dama. En motgift mot ufrivillig ståkuk på biblioteket. En psykolog hadde muligens vært noe for Niklas, men han skal faen ikke til noen psykolog, og kuken kan ikke dra alene.


Dette er Monika Steinholm sin romandebut


Jeg har sagt det før, men sier det gjerne igjen: Mange romaner som er skrevet for ungdom passer veldig godt også for oss gamlisser. Så også denne. Monika Steinholm bruker et voksent språk, og holder romanen sin fri fra barnsligheter og lettvinte løsninger for å holde på interessen. Handlingen er i nåtid og følger en kronologisk sti uten tilbakeblikk.

Finnes det engler som kryper 
langs bakken?
Jeg syntes jeg så en i et kratt. 
Husker hånda di
som strøk meg i nakken. 
En engels stemme da du hviska 
god natt.

Karakteroppbyggingen er formidabel, og jeg ble fort veldig glad i både Gunn og mammaen hennes. Det er Niklas som skriver dikt (og blogger) og også han er en reflektert ung mann, som holder følelsene sine i sjakk. Jeg frydet meg over å nettopp ha vært i Tromsø for første gang, da jeg leste boken, og spesielt når de klatret opp på taket av det flotte biblioteket der.

Romanen er innholdsrik med mange henvisninger som jeg kjenner meg igjen i. Gunn kjører traktor til skolen, mens hun spiller Di Derre på full musikk. Ironien er jo tragisk men Gunn er en jente med humor og integritet, som synes sangen er morsom.
Her er også henvisninger til skipet Tirpitz som ligger på havets bunn utenfor Tromsø. Her er noe for enhver smak: akvarier, edderkopper eller sjakk, men det er de store spørsmålene om opphav, røtter og kjærlighet som er skjelettet i romanen.

Boken er klassifisert for +14 men kan nok også leses av yngre barn og selvfølgelig også oss som var fjorten for en stund siden. Anbefales på det varmeste!

Disse har også blogget om boken, og alle har likt den veldig godt: Bøker&bokhyller, Beathes bokhjerte, Solgunn, Les mye



Romanen kom ut på Schibsted i år, og er en sterk kandidat 
til Bokbloggerprisen 2015

12 kommentarer:

  1. Jag gillar att läsa ungdomsböcker ibland och denna låter intressant. Gillar kronologisk ordning :)

    SvarSlett
  2. Jeg liker godt å lese ungdomsbøker, selv det er noen år siden jeg var ungdom selv. Denne høres ut som en jeg skal holde i tankene, og kanskje se om jeg kan bestille på biblioteket. Takk for smakebiten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg får mer og mer sansen for ungdomsbøker selv om det er lenge siden jeg var ungdom selv.

      Slett
  3. Denne SKAL jeg lese i løpet av høsten, jeg har merket meg at mange liker den og da blir jeg nysgjerrig :)

    SvarSlett
  4. den låter intresant! tack för smakebiten!

    SvarSlett
  5. Tenkte meg at du likte denne, begynner å kjenne boksmaken din etter hvert selv om jeg tar feil noen ganger! ;-) Tusen takk for smakebiten og for link til meg! Da var jeg endelig ferdig med malingen for i dag og kan endelig sitte meg ned med en bok snart.
    Men du? Jeg er veldig nysgjerrig på hva å ta ferie fra ferieringen er for noe? Ha en fin søndag videre Tine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du treffer ofte på lesesmaken min, så denne må jeg takke og bukke for :) Ferie fra ferieringen betyr at vi er hjemme i 6 dager mellom ferien i England og ferien i Tyrkia som vi skal på på onsdag. Her hjemme er det jo nesten vanlig hverdag, så det føles som en pause i ferieringen. Kos deg med boken! Jeg har akkurat lest ferdig og skrevet om en, så etter middag er det over på ny bok.

      Slett
  6. Etter mange anbefalinger, må jeg nok lese denne etter sommeren en gang. Nå blir det mye barn på besøk, så lesingen går sakte. Men har planer om å komme litt ned i bunken etter hvert. God ferie videre, Tine!

    SvarSlett
  7. Tack för smakbiten. Från din beskrivning blir jag lockad att läsa den här!

    SvarSlett
  8. Ja, det er så sant: Mange flere voksne, inkludert meg, skulle lest flere ungdomsromaner! Ikke minst for å vite hva vi skal anbefale ungdom å lese. Takk for både fin smakebit og omtale!

    SvarSlett
    Svar
    1. De fleste ungdomsromanene jeg har lest har gjort sterkt inntrykk på meg, selv om jeg er oppe i åra :)

      Slett