søndag 19. juli 2015

Ni dager i Tyrkia - første del

Sjørøvere på tokt? Sett fra stranden i Alanya
Tyrkia er ensbetydende med sol, varme og bading - ikke akkurat hverdagskost for oss kalde nordmenn, og ikke akkurat denne familiens vanlige feriemåte. Etter en så kald vår og sommer føltes det som et sjakktrekk å skulle fly de 4 timene og lande i dette solparadiset.
Da bussen ankom Alanya sto Hege og den skjønne familien hennes og ventet på oss, med nøkkelen i hånden. For en velkomst vi fikk!

En kamel er ute og lufter to madammer
Leilighetene våre lå tvers overfor hverandre med to svømmebassenger i mellom. Vi kunne vinke til hverandre fra balkongene, og hadde stor glede av hverandres selskap i bassengområdet. Før vi kom så langt tok Hege og Øivind oss med til stormarkedet så vi fikk bunkret skikkelig opp på mat, og ikke minst drikke. Etter bading og soling, mat i leiligheten og siesta ble det mer bading og på kvelden besøkte vi en av de beste restaurantene i Alanya, som lå bare noen hundre meter fra boligområdet hvor vi bodde. Litt ventetid var det på Taste, men herlig service og nydelig mat.

Hege og Tine i bassenget utenfor leilighetene våre

Dag II gikk vi på stranden om morgenen. Her slanget vi oss i solstoler, badet, spilte volleyball og de to tøffeste kjørte "sofa". Etter lunch og siesta gikk jentene på shopping i Oba mens gutta boyz tok turen inn til Alanya for å se på leiesyklene de skal ha på mandag.

Raymond og Helene er ute og raider i en sofa

Lørdag hadde Øivind booket plass til oss på en båt. Den mest fantastiske båten, uten festing og tjohei, men med god mat og et fantastisk mannskap. Tyrkerne som jobbet der serverte oss frokost, deilig lunch og senere frukt, og gikk rundt og tilbød forfriskninger.

Båten stoppet mange ganger på veien, for at vi skulle få bade. Jeg har badet mer i dag enn jeg har gjort i hele mitt voksne liv til sammen!! Jeg har sprengt mine egne grenser og hoppet uti sjøen fra... høyt oppe, og svømt i det herlig, varme vannet rundt båten sikkert ti ganger. Vi fikk se skilpadder ved båten, og villgeiter oppi fjellsidene. For en dag, vi har hatt det kjempegøy. Kvelden avsluttes på en restaurant oppe ved den store borgen som ligger på utstikkeren som deler Alanya by i to.

Her er nok av fjell, men vi holder oss i lavlandet
Havnen i Alanya huser masse spennende båter som tar turistene med ut på havet.

Søndag er en helt vanlig travel dag her i denne delen av Tyrkia i alle fall. Alle butikker, basarer og alt annet er åpent fra morgen til sene kvelden. Vi slanget oss ved bassenget på formiddagen, før Øivind laget lunch til oss og menn og barn føk avsted for å kjøre go-cart.

Vips, så var halve tyrkiaferien vår gått. I morgen skal Øivind, Sondre og Frode på lang sykkeltur med leide racersykler, mens jeg slår meg sammen med Hege og den supre mamma`n hennes og går på fotoshoot i nærområdet.
Gjør du noe utenom det vanlige i sommer?

1. Kjempeflott reise-referat igjen, Tine. (Har du "arbeidsredskapene" med deg på ferie - jeg får ikke reise-blogg-postene ferdig før måneder i etterkant, mye arbeid når man fotograferer i RAW-format - og må sjekke info om steder i etterkant....)

1. Hodet mitt er skrudd sammen sånn at jeg må gjøre ting etterhvert, så her fixer jeg bilder og ordner med både blogg og fotoalbum underveis. Jeg er ikke så avansert i fotograferingen som deg, så det går greit. Skal på fototur om en time, det gleder jeg meg til :)

2. Det der hørtes rett og slett bare deilig ut. Her er det ingen planer om utlandet i ferien, og jeg kjenner jeg angrer litt på det, for det er ikke som om sommernorge har levert enda, hehe ;) Men ferie er nå en gang ferie allikevel :)

3. Vi har akkurat kommet hjem fra Alanya nå. Var der i to uker. Bodde litt utenfor på en plass som heter Turkler. Vi var på samme plassen i fjor også. Vi stortrivdes både store og små :-)

1. Så herlig! Det er nesten så jeg begynner å grine når jeg tenker på at vår siste dag er i morgen, fredag er det hjem til høst i Bergen.

2. Vi kom tilbake til trøndelag og 11 grader. Litt forskjell ja :-)

4. skulle gjerne ha vært i Tyrkia nå. Her rer det alt for kaldt for å bade. Nyt dagene!