lørdag 9. juli 2011

Restituering før storbyferie i Lisboa

Disse er det mange av i Lisboas gater
Dagene etter den store fjellturen gikk med til å slappe av. Vi kjørte rundt øyen, beundret alt det frodige, de flotte og dramatiske klippene, og de idylliske ørsmå tettstedene. Vi besøkte hvert eneste lille sted, med håp om å finne en god restaurant. Vi hadde et flott og velutstyrt kjøkken i huset vårt, men noe videre med kokkelering ble det ikke handlet inn til på den korte tiden vi hadde igjen.
Da vi takket for oss og reiste til Lisboa var vi temmelig giret på litt god mat. Mine hjemlige gode matvaner var selvfølgelig forsvunnet i det jeg satt mine ben på Flesland, så det hadde jeg ingen bekymring for.
Radisson SAS i Lisboa ligger en 10 minutters (taxi 10 euro) kjøretur fra flyplassen. Fra rommet i 9 etg. kunne vi se bort til  flyplassen. Bare 5 minutters spasertur unna, lå metrostoppet Campo Grande, som smertefritt tok oss ned til bykjernen på 15 minutter, så det var allikevel ganske sentralt.
Første kvelden spiste vi på restauranten Sentidos, og var veldig fornøyd med lokalet, servicen og ikke minst maten. Prisene i Portugal er det ingenting å si på, så vi slo ut håret og riktig koste oss med flere lekkerbiskener.
Dagen etter skippet vi frokosten, stormet rett på en "Hopp-på-hopp-av-buss" og satt der og fikk med oss hele byen. Når klokken var passert 11:30 var vi skrubbings, og etter litt strev ramlet vi inn på en liten italiensk sak, med en veldig snakkesalig eier. Han halte oss inn, og pratet oss i senk. Kelneren heiv seg også på, og forærte Sondre til slutt et Portugal skjerf (som vi selvfølgelig betalte for i tipsen). Momenti Italiani het restauranten, den ligger i gamlebyen, i Rua da Misericordia 93.
Ikke gå forbi denne, her er det godsaker å hente. Det er kokken som er med på bildet...
Etter en to timers lunch med mye god mat og drikke begynte vi å bevege oss mot borgen. Vi måtte ha stopp på veien, for det var ikke lett å bevege seg med så fulle mager. Området rundt borgen var koselig, og det er verdt pengene det koster å gå inn i borgen også.

Verdens greieste gutt å ha med på tur, kry i sin nye Benficadrakt
På kvelden havnet vi på indisk (igjen) Delhi Darbar, som ligger i Rua do Norte 100, også denne er å anbefale hvis du går for indisk. Vi spiste forskjellige retter alle tre, og alt var utrolig smakfullt, så også mango lassi`en og nanbrødet.
Turen hjem skal jeg ikke skrive om, tidlig opp og masse venting. Flyplasser er dønn kjedelig, men det er gøy å være på tur :)