mandag 4. april 2011

Årets Londontur

Kari, Hildegunn og Solveig på vandring i Camden
Å reise til London har for meg vært en mer eller mindre årlig begivenhet lenge. Jeg har hatt forskjellig selskap, men de siste 5 gangene har hotellet vært det samme. Seven Dials kan anbefales på det varmeste. Det er lite og ikke spesielt stilig, men (location, location, location) det  ligger supersentralt midt i Covent Garden. Denne gangen sjarmerte Kari eieren med sitt vinnende vesen og italienske gloser, så han tilbød seg å kjøre oss til Victoria Station når vi skulle reise hjem igjen.
Turen startet torsdag, og etter innsjekking var vi på vei til Camden Market i god tid til lunch.
Prøv 10 kalde vegetariske forretter, utrolig godt!!

Etter en runde der fant vi veien til en Libanesisk restaurant Alwaha i Westbourne Grove hvor vi koste oss med en vidunderlig mezze. Jeg slo meg løs i Planet Organic`s største fillial som lå i samme gate og fikk handlet både Mesquite og Lucuma (ingredienser som er umulig å få tak i i gamlelandet)
Kvelden ble avsluttet på Comedy Theatre hvor vi så Keira Knightley og Elisabeth Moss i aksjon i
The children`s hour. Et seriøst og veldig bra stykke. Skuespillermessig skilte den eldre garde seg klart fra de litt yngre som spilte barna på skolen, men alt i alt syntes jeg det var bra.
Fredag skilte vi litt lag, for å være mest mulig effektiv. Vi møttes på ettermiddagen på den indiske restauranten Cafè Mumbai i Denman Street. Vi ble lokket inn her med løfte om en flaske vin på huset, men maten var god og plasseringen i forhold til Apollo Theatre som vi skulle på etterpå perfekt, så det var greit. Kveldens stykke var Noel Coward`s mest kjente stykke Blithe Spirit. I to av hovedrollene så vi kjente fjes, Alison Steadman, og Robert Bathurst. Stykket er en komedie på Engelsk vis, men uten at det ble for dumt.
Lørdag startet vi med å besøke Westminister Abbey. Her har jeg aldri vært før, og var imponert over interiøret i denne kirken. Så også at Noel Coward er en av dem som har blitt beæret med å bli gravlagt her.
Jeg fant til min store glede vegetarrestauranten Mildreds`s midt i Soho. Her spiste jeg detox salat, med mye godt i. Jeg kastet lange blikk etter rettene som passerte mine øyne da jeg satt der, og jeg kan helt klart anbefale dette stedet.
Ligger høyt på listen over knallbra veggisser i London

Etter lunch var det tid for matinè, og Phantom of the Opera sto på programmet. Jeg har sett den to ganger før, men det gjorde ingenting, for det er vidunderlig musikk. Til de som har sett denne  så har det kommet en kjempebra oppfølger som heter Love never dies. Den så jeg i fjor og anbefaler også denne.
Etter musicalen skulle vi på Jack the Ripper Walk, og den startet ved Tower station, så vi stakk innom Dickens Inn for et glass før den to timer lange guidede turen. Det ble mørkt og kaldt, og vi ble guidet rundt i noen ganske guffne gater. Historien han fortalte var også creepy. Vi tok drosje tilbake til hotellet og gikk inn på restauranten Rossodisera, som ligger vegg i vegg med hotellet vårt.
British Museum
Søndagen ble kort siden vi måtte reise fra hotellet kl. 13:00. Vi startet dagen med et besøk i British Museum, hvor jeg knipset det flotte taket de har laget til der. Jeg tok meg en godt tur i området, før jeg roet ned i Neals Yard (ultrakoselig) før en liten runde i Covent Garden før avreise.