onsdag 20. august 2014

Det forbudte barnet av Katherine Webb - gled deg!

Katherine Webb har gitt ut flere selvstendige romaner, som alle har slått an hos denne leseren. Det forbudte barnet, som er den fjerde boken i rekken, har akkurat det som skal til for å begeistre igjen. Papirutgaven er på 528 sider, men lydboken er lest av en av de beste innleserne, så velg gjerne den versjonen.

Forlaget røper dette om handlingen:
Bath, 1821: Innerst i Lansdown Crescent på et høydedrag over byen, ruver herskapshuset til den rike og innflytelsesrike Alleyn-familien. Her har sønnen Jonathan levd isolert i mørke bak gjenspikrede vinduer siden han kom tilbake fra krigen. 
Men tjenestejenta Stær tror ikke det er krigens redsler som tærer på Jonathan. 

Hun er overbevist om at han er blitt gal fordi han tok livet av ungdomskjæresten Alice, som Stær elsket som en søster.


Da den unge Rachel Weekes flytter til byen, har det en rystende virkning på både Alleyn-familien og mange andre i Bath. Med sitt sannhetssøkende og ærlige vesen tvinger Rachel gradvis fortidens hemmeligheter ut av skyggene. Men Rachel og Stær må begge betale en høy pris dersom sannheten om Alice skal helt frem i dagen.

Vi som er glad i denne sjangeren kjenner Katherine Webb 
godt fra hennes tidligere bøker:
Arven
Det du ikke ser

I denne nye romanen til Katherine Webb får vi masse følelser, mysterier og hemmeligheter, men det hele er befriende fritt for intriger av det smakløse slaget. Hun holder leseren på pinebenken hele veien og røper ikke noe før siste side er lest. Mens jeg leste satt jeg med den der følelsen av å "ha et ord på tungen", men ikke klare å få det frem. Hvem det forbudte barnet er klarer hun å skjule mesterlig.
Historien er et stort puslespill hvor bildet fylles ut litt etter litt. I løpet av handlingen bygger det seg opp en spenning som gjør boken fantastisk medrivende å lytte til. Vi hopper litt frem og tilbake i tid, men det er tydelig og blir aldri forvirrende.

Det som skjer både i den sene (1821) og den tidlige (1804) historien er like spennende å følge med på. Handlingene er flettet fint sammen og viser datiden på en troverdig måte, kvinnene er prisgitt sine fedre eller ektemenn og har liten innflytelse på sin egen livssituasjon.

Denne boken tar for seg hvor viktig det er med familie, ikke bare mann og barn men at også svigerfamilien kan fylle en viktig rolle i stedet for egne foreldre, som er ute av bildet. Historien tar oss også med til den grusomme slagmarken i krigen hvor engelskmennene sloss mot franskmennene. Her er det noen bestialske beskrivelser av hendelser, men de passer godt inn i helheten og hjelper til med å forklare hvorfor Jonathan er som han er.

Katherine Webb har definitivt greid det igjen. Denne boken ble aldri kjedelig, og ga meg aldri noe å irritere meg over. Den er ikke for "søt", men samtidig en skjønn historie om kjærlighet på mange plan. Anbefales på det varmeste!

Lest av: Bodil Vidnes-Kopperud
Lyttetid: 20 timer 18 min.
Utgitt: 2014
Kilde: Lytteeksemplar

5 kommentarer:

  1. Dette er nok ikke en roman for meg, men vil bare si at jeg synes du skrev så bra om den :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så grei du er som sier det og ikke bare tenker det - tusen takk! Jeg tenker dette ikke er din sjanger, ble forbauset da du hadde lest (og likt) Latteren og døden :)

      Slett
    2. Det er bra jeg kan overraske litt innimellom :)

      Slett
    3. Ååhhh... Kunne du ikke bare skrevet at den var platt, kjedelig og pompøs- noe sånn? Jeg har jo allerede så mye jeg vil lese/høre, og nå må jeg jo bare føre opp denne på leseønskelista også!! Pokker!
      Takk for en finfin omtale, Tine ;o)

      Slett
  2. dette var en flott omtale du :)
    jeg har adri lest noen av hennes bøker, men husker jeg vurderte "arven", og det er ikke så lenge sidn. hun må skrive i en forrykende fart for jeg syntes navnet hennes dukker opp stadig vekk :)

    SvarSlett