onsdag 31. januar 2024

Oppsummering av lesemåneden januar

Da var første lesemåned i 2024 over, og jeg oppsummerer som vanlig hva jeg har lest og hvilke kulturelle sprell jeg har gjort i inneværende måned. Snøen har lavet ned i Bergen, som i de fleste steder i landet vårt i januar, det har vært artig men slitsomt, og jeg var glad da alt sammen regnet vekk. 

Dette leste jeg i januar:

  1. Debora Levy - August Blue - 4
  2. Ben Lerner - 10:04 - 1001 bok - 5
  3. Lars Mytting - Skråpånatta - 5
  4. Jon Fosse - Melancholia I - 4
  5. Vidar Sundstøl - Dag fra natt - 6
  6. J.M. Coetzee - Langsom mann - 1001 bok - 4
  7. Sara Strømberg - Skygger - 4
  8. Bjørn Bakken - Blind hevn - 5
  9. Henry James - Tommeskruen - 1001 - 4
  10. Mohlin og Nystrøm - Det siste livet - 5
  11. Jennifer Egan - Bølle på døra - 1001 - 4
  12. Thomas Bagger - Stamina - 5
  13. Tina Åmodt - Den andre moren - 5
  14. Karin Härjegård - Å isbade blant fjellene - 4
  15. Kjell E.P. Hurum - Dødelig makt - 5
  16. Bjarte Breiteig - Mine fem år som far - 4
  17. John Ajvide Lindqvist - Vennligheten - 5
  18. Sara Strömberg - Skred - 4
  19. Johanna Mo - Hjertegress - 3
  20. Johan Lindvall - Februar - 5

Romaner: 13
Krim: 7

Oy, det var ensformig lesing det! Som oftest har jeg minst 4-5 kategorier på en måned. Jeg har lest fire av de tolv 1001-bøkene, starter sterkt som jeg pleier. Nå er det om å gjøre å holde koken til jeg er i mål. Jeg låner mye bøker på biblioteket, og i januar har det kommet flere bøker samtidig, så det hopet seg uvanlig mye opp med krim på månedens leseliste. Jeg lager ikke, men boken jeg vil trekke frem er Vennligheten, en murstein av en bok, men språklig helt genial, les den!

************

Kultur i januar:

Nyttårskonsert med Harmonien, Harmonien reiste plutselig utenlands, så Beethoven ble byttet ut med trompetisten Tine Thing og Det norske kammerorkester. Slam-poesi delfinale Vestland, Marlene Rysstad gikk fortjent videre til NM som er i februar.
Lørdagskafè med Billy Elliot, teater: Shockhead Peter for andre gang, denne gangen med regissør Vidar Magnussen i en av de to hovedrollene. Stykket spilles ikke lengre, og det ble markert med en konsert av de eminente musikerne som også var skuespillere i Shockhead Peter. I går var vi på kino og så førpremieren på filmen Dream Scenario, en litt rar, spennende, litt ekkel og ganske tankevekkende film.

Så traileren på filmen Håndtering av udøde som er basert på en roman av Johan Ajvide Lindqvist. Siden jeg likte Vennligheten så godt, tenkte jeg at jeg vil se denne filmen, men det var før jeg så traileren...

Dette ble en oppsummering i full fart, uten pynt og fjas. Har vi lest noen av de samme bøkene denne måneden? Nå gleder jeg meg til å ta en runde å se hva andre har bedrevet januar med ☺ 

9 kommentarer:

  1. Eg har lest Deborah Levy og Jon Fosse. Imponert over at du har lest fire 1001-bøker i januar, men kjem motivasjonen og inspirasjonen er det bare å køyre på :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er det som er greit med biblioteket, når en får beskjed om at boken er klar, så er det bare til å begynne å lese :) Må bestille neste bok, må jo ha en i februar også :)

      Slett
  2. Jeg har bare lest Mytting av dine bøker, men så er ikke jeg en racer på nye bøker. Nå har det helt stoppet opp å automatisk få bøker i postkassa, det synes jeg er deilig. Jeg ble utrolig stressa av det, nå det siste året har jeg spurt to ganger om bøker og fått, de som jeg ønsket å lese, deilig. Ha en fin lese måned i februar :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har også fått en del ubedt, og jeg har prøvd å få lest dem, selv om jeg ikke har følt forpliktelse på disse, som på de jeg har bedt om. Biblioteket funker fint nå når jeg har vendt meg til å ikke nødvendigvis blogge når boken er ny.
      Mytting sin bok var kjempefin :)

      Slett
  3. Har lest seks av disse men har et par andre i kikkerten,blant annet Levy sin når den kommer på norsk.
    Som kommentar til deg og Ingun, her har det også blitt færre bøker tilsendt fra forlag uten at jeg har bedt om dem. Mens andre forlag har endret utsendingsrutinene sine, og ikke sender på forespørsel lenger. På mange måter en god ting og gir en glimrende anledning (for meg i det minste) å lese av det som allerede er i hyllene. Samt at man slipper litt av det presset som er med å skulle skrive om boken i etterkant.
    Uansett, ser ut til at du har fått lest og gjort mye annet i januar.

    Ha en fin februar, Tine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har endret lesemønster, eller anskaffelsesmønster etter at mange forlag har sluttet å sende pdf i mailene sine. Det er ofte kjekt å lese bøker som bare ramler inn, har fått mange fine leseopplevelser på den måten. Kjekt med de forlagene som fremdeles samarbeider :)

      Slett
  4. Dette innlegget har jeg visst gått glipp av, ser jeg.
    Ikke meningen det altså;)
    Har lest en del av dine denne gang: 5,6,7,10,11,14 og 18. Som du vet likte jeg nok Strømberg sine bøker bedre enn deg, i alle fall nr 2.

    Tommeskruen begynte jeg på isted, på nynorsk. Må få lest en 1001-bok nå. Litt tregt til å begynne med, eller kanskje det er jeg som er treg, trøtt og ukonsentrert. Tidlig oppe til fysio i morges, med armen /skuldra/nakken. Har visst tendiose, en seneskade/betennelse i skuldermuskelen, som nå skal behandles. Håper det blir bra etterhvert.. så jeg greier å skrive mer uten at det blir så vondt.

    Får ta meg en dupp, før jeg drar på teater i kveld.

    Det har strømmet inn bibliotekbøker her også. Så et webinar med Signe Prøis (Camino forlag) og ble fristet til å bestille en del av de bøkene hun anbefalte fra Latin-Amerika, pluss den Skruestikka og den japanske krimmen Geir anbefalte..Samt den nye svenske krimen; Befrieren. En bunke for en måneds lesing dette , nesten.

    Ønsker deg en fin helg Tine:) Her barker det løs med storm og fare for strømbrudd igjen i kved/natt/morgen..


    SvarSlett
    Svar
    1. Så mange felles bøker, det er gøy! Flere av dem har jeg nok lest, fordi du har skrevet så fint om dem :)
      Tommeskruen på nynorsk? hm... Jeg fikk med meg neste 1001 bok hjem fra biblioteket i dag, den var i tykkeste laget, så jeg får håpe den er god.
      Tendiose høres ikke godt ut, håper du får bukt med det. Jeg var på MR med kneet mitt i dag, er spent på om de finner ut hva det er som gjør det umulig å gå. Litt artig, hvordan dagene våre har vært lik, jeg tok meg også en dupp etter MRen, fordi jeg skal på teater i kveld :)
      Kos deg på teater, jeg skal se Tollak til Ingeborg i nabokommunen, hva skal du se?

      Slett
    2. Takk, det samme :) (som Tomme-Skruen) Ja, nynorsk , en samling spøkelseshistorier Samlaget ga ut i ca 2000, men Tommeskruen tar mesteparten av boka.

      Takk, håper det altså, du også med kneet. Lei av funksjonstap på det ene og andre området.

      Hehe, ja... Jeg skal se Størst av alt er kjærligheten, et stykke som utforsker forskjellige typer kjærlighet med musikk og tekst. Skal være litt spesielt.. håper det blir gøy.

      Kos deg du også Tine. :)

      Slett