mandag 20. mars 2023

Kino har plutselig blitt gøy - takket være Cinemateket

Søndag var jeg på min tredje film på Cinemateket i Bergen. Tidligere har jeg sett Thelma og Louise, (du husker vel den herlige filmen fra 70-tallet?) og The man who fell to earth med David Bowie i hovedrollen, (filmen som en kan skimte i DnS-musikalen Lazarus.) I helgen var det gemalen som inviterte, han hadde sett at stumfilmklassikeren Generalen fra 1926, med Buster Keaton i hovedrollen var på programmet. Det var jeg klar for!



Husk, filmen er uten farger og uten lyd. Her er ingen filmtriks eller animasjoner. Stuntene er til dels halsbrekkende, og skuespillerne utfører dem med livet som innsats. Den lille dialogen som finnes, vises som tekst midt på lerretet, men det er utrolig hva som kan formidles med ansiktsuttrykk og fakter.  Ansiktsuttrykk og fakter har Buster Keaton masser av, det er ikke rart at han ble så populær.

Joseph Frank, mer kjent som "Buster Keaton" (1895 - 1966) var en amerikansk stumfilmskuespiller, komiker og filmregissør. Han ble belønnet med en æres-Oscar og har hele fått to stjerner på Hollywood Walk of Fame. I 1999 ble Keaton kåret til tidenes 21. største mannlige filmlegende av Det amerikanske filminstituttet.

Handlingen i Generalen utspiller seg i 1862, under den amerikanske borgerkrigen. Lokomotivet «Generalen» er den store stoltheten til lokomotivfører Johnnie Gray (Buster Keaton). Til tross for at borgerkrigen skaper kaos i landet, frakter lokomotivet regelmessig passasjerer. Da lokomotivet en dag blir kapret for bruk i en sabotasjeaksjon, er Johnnies forlovede Annabelle (Marion Mack) om bord. Lokomotivføreren bestemmer seg for å redde det kjæreste han kjenner til: Annabelle og «Generalen».

Det satt en ekstra piff på forestillingen, at en ekte stumfilmpianist var med oss i lokalet. Jeg hadde sett for meg at musikken var lagt på filmen, men tenk der satt han, og spilte presis og på sekundet rett, til filmen som vistes. 

Jeg koste meg på kino denne søndags ettermiddagen. På Cinemateket er det stoler som kan legges bakover, god beinplass og små bord som en kan sette vinglasset på (!) En annen liten hemmelighet er at billettprisene ligger godt under det de gjør på den vanlige kinoen...

7 kommentarer:

  1. Det hørtes da veldig hyggelig ut, jeg synes også det er morsomt å se gamle filmer. De har hatt et sånn uteopplegg i Hamar, men nå er den cafe nedlagt :(. Jeg klarte å falle å brekke hofta på fredag, så hadde en stor operasjon med skruer og plate.Kom meg heldigvis hjem i går, og det var deilig. Så er det minst 6 uker på krykker. Litt kjetting, men slikt skjer. Har gått med piggsko i hele vinter, men skulle bare nedi gata på et møte. Fort gjort! Hilsen Ingun

    SvarSlett
    Svar
    1. Å nei, stakkars deg :( også akkurat nå når våren er i anmarsj. Håper du klarer å jobbe litt da, så du ikke går helt på veggene, takk og pris at du er en lesehest.
      Det er dumt når de legger ned tilbud som en har satt pris på. Jeg har nettopp fått øynene opp for Cinemateket, og ergrer meg over at jeg ikke har prøvd det ut før, har jo hørt om det, men trodde det var for særinger. (jeg er vel blitt en særing etter hvert...)
      Ha en finest mulig dag Ingun <3

      Slett
  2. Jeg som aldri tar tabletter, føler meg helt svingstang pga. alle smertstilende tab. jeg må ta nå, så å lese er ikke enkelt, men får laste ned en lydbok etter hvert. Dette var virkelig kjedelig for jeg har tusen ting å ordne med to utstillinger i sommer osv... men jeg er ved godt mot og positiv så det, så dette går over.:)

    SvarSlett
  3. Det høyres meget artig ut med Buster Keaton-stumfilm, og ekte pianist :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var det, fikk skyflet noen fordommer under teppet der gitt :)

      Slett
  4. Høres veldig kos ut:) Vi har Cinematek her i byen også, men jeg har aldri vært der..

    SvarSlett
    Svar
    1. Min nye favorittarena, du får ta deg en tur ved anledning. Velkommen hjem!

      Slett