tirsdag 27. desember 2022

Etter oss av Gøhril Gabrielsen

I 2016 mottok Gøhril Gabrielsen Amalie Skram-prisen, og da ble jeg for alvor kjent med denne forfatteren. Året før hadde jeg lest Din alltid, og allerede i april lurte jeg på om dette kom til å bli årets beste roman. Etter det leste jeg Ankomst, Mellom nord og natt og Skadedyr med stor glede, så selv om fallhøyden var stor for Etter oss, klarte hun igjen å skrive seg langt inn i hjertet mitt.

Forlaget om handlingen:
I en nær fremtid bor en kvinne på 43 år sammen med sin far i et fiskevær nordpå. Her driver de en fabrikk med store utfordringer. Det er knapt fisk i havet, og bygningen er preget av forfall som følge av stadig voldsommere stormer og stigende hav. Brått og uventet gifter faren seg med en tretti år yngre kvinne. Som vitne til hans nytente begjær, uvettige pengebruk og drøm om et nytt liv, følger vi datterens skjebne i en historie med vann på alle kanter. 
Etter oss er en fortelling der naturen har endret seg, men kreftene som virker i menneskene er de samme gamle.

Forlag: Aschehoug
Utgitt: 2022
Sider: 144
Kilde: Leseeksemplar

Siden jeg er glad i dystopier, så lot jeg meg ikke skremme av de litt underlige rammene for denne fortellingen. 

Levevilkårene for hovedpersonen er langt fra vanlige, men stort sett følger de et mønster som kunne vært tatt ut av virkeligheten. Det er hjerteskjærende å lese om hvordan hun lengter etter farens anerkjennelse og oppmerksomhet, det er som om ensomheten drypper fra sidene her.

Etter hvert blir hun så dårlig behandlet av faren og den nye stemoren, at urettferdigheten som preger samlivet deres, gjør at hun vil gjøre som faren, prøve noe nytt.

Klimakrise er det som har satt verden på skeive, det regner og drypper, ikke bare fra himmelen, men også fra tak og vegger i kjelleren der den navnløse kvinnen holder til. Det blåser støtt, og hele bygningen de bor i leer på seg. 

Språket som Gabrielsen bruker er korthogd men hver setning og hver scene som utspiller seg har en betydning for helheten. Dramatikken foregår utenfor menneskene, med vind og regn, og i det konkurstruede fiskeforedlingsanlegget, men det er mellom far og datter intrigen bygges best.

                           Før jeg rekker å skrike, rope om hjelp, er pesingen blitt fanget opp - gulvet rister av fars og stemors raske skritt. De stiger fram fra dypet av mørket lik hildringer, beksvarte begge to, kun øynene glitrer og lyser, og de skinner stadig sterkere desto mindre avstanden mellom oss blir.


Etter oss er en forholdsvis kort roman, med hyppige kapittelskifter og mye luft. Vi befinner oss i skjæringspunktet mellom fantasi og virkelighet, i en verden hvor utviklingen har tatt flere steg tilbake. Pleier du å lese fort, vil jeg anbefale deg å sette på bremsene, og la scene få tid til å utspille seg på netthinnen din, for dette er god litteratur og grøssende spennende☺ 

5 kommentarer:

  1. Enig i at dette er en roman som bør leses sakte(re). Har lest nesten halve, men den ble liggende igjen hjemme. Likte tonen, og det er godt å lese at du også likte den:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg fosser stort sett i vei, men her oppdaget jeg fort at jeg måtte roe ned, gled deg til fortsettelsen :)

      Slett
    2. Hehe, ja noen ganger må man senke tempoet når boka forlanger det. :) Ser du leser den siste av Trude T. Har den på Kindelen.. må vel få lest den en dag. Er treg på skjerm, selv om det ble Kindle.

      Slett
    3. Løgnere begynte veldig bra. Litt artig å lese Teige på Kindelen, og lytte til Teige på mobilen, men da en helt annen serie :) Jeg reiser på juletur i morgen, med mobil, iPad og Kindle - ingen bøker i kofferten :)

      Slett
    4. Hehe... God tur, kanskje er dere fremme. Heldig du som fikser å lese lenge på Kindle og iPad, det gjør ikke jeg. Sliter med tørre øyne. Alderen, sies det. Nå er jeg i Bodø, spent på flyværet i morgen til Trondheim, Er meldt en del kraftig vind her, og litt på Værnes, men mest fra 12.00 og utover.. Vi flyr tidlig, håper det går bra. (latent flyskrekk..:)

      Slett