tirsdag 13. desember 2022

Drømmen om et tre av Maja Lunde

Med denne boken er Klimakvartetten fullført, bokserien som begynte med Bienes historie i 2015, som har blitt gitt ut i 36 land. Så fulgte Blå og Przewalskis hest, før Drømmen om et tre avslutter historien. Jeg har fulgt serien med glede, men også med skrekk, og spesielt denne siste fikk det til å gå kaldt nedover ryggen på meg.

Forlaget om handlingen:
Longyearbyen 2110: Dypt inne i fjellet, langt mot nord, ligger et hvelv fylt av frø fra all verdens hjørner. Tommy vokser opp i Svalbards brutale landskap, med to brødre han vil gjøre alt for og en farmor som er hvelvets frøvokter. 

Å overleve like sør for Nordpolen krever mye, men det lille samfunnet har funnet sin form, de har for mange år siden kuttet kontakten med andre land, og lever i pakt med naturen.

Så rammes Longyearbyen av en katastrofe. Tommy, brødrene og farmoren er blant de få etterlatte. 

Seks ensomme mennesker i et øde landskap, i besittelse av en skatt verden trodde var forsvunnet for alltid.


Samtidig, langt borte, lever Tao på minnene over sønnen Wei-Wen, som hun mistet for tolv år siden. Hver dag er lik, hun er nummen og trist. Og hun sulter, som resten av folket, i en skrinn og utarmet natur, hvor mange arter har forsvunnet. Men alt endrer seg den dagen Tao blir bedt om å lede en ekspedisjon mot nord. Målet er Svalbard og frøene.

Maja Lunde må virkelig føle at det har gått troll i ord. Da hun nettopp hadde skrevet manuset til en roman hvor et dødelig virus har en viktig rolle, og så kom pandemien. I november lot hun Kristin Halvorsen intervjue seg om den nye boken, og her påpeker hun nettopp dette.


Et par lunkne uttalelser om boka, fikk meg til å gå på leseøkten med stål i bein og armer, men det var ikke nødvendig. Boken begynner ganske så dramatisk med Tommy og Rakel som sloss. Her er de små, men scenen sier mye om hvordan de forholdt seg til hverandre også som litt eldre.

Du ville ikke kjenne deg igjen, sånn som verden er i 2110, miljøskildringene i boken er drastiske, og det er vel opp til hver enkelt å kjenne på om det føles troverdig. Mitt litt mørke sinnelag tror på det jeg leser, og fulgte de forskjellige situasjonene vi blir med inn i, med spenning. 

Tommy er bare 17 år, men ansvarlig for sine to mindre brødre. Når Tommy er på jakt og blir lenge borte, er det Hilmar som må ta seg av Henry, den yngste.

                            Og når det ikke hjalp å "Si sannheten", hva gjorde du da? Hilmar vendte ansiktet mot bakken, glodde intenst på en stein. Jeg sa at han skulle holde kjeft. Jeg sa at hvis han ikke sluttet, kom dere i hvert fall ikke tilbake. Og det hjalp vel heller ikke?
Jeg gadd ikke mer. Jeg sa greit, de er borte. Lev med det.

Tommy kjente Henrys lille kropp riste lydløst inntil hans. Han holdt rundt ham en stund uten å si noe. Så stirret han på Hilmar.
Neste gang prøver du litt hardere. Okay?
Litt hardere, det klarer du.


Boken er lang, og jeg er enig med dem som sier at den kunne vært kortet ned litt. Det er mye som skal på plass, siden denne siste boken også skal gi en troverdighet til kvartetten i sin helhet. Romanen er todelt på den måten at Tao og Tommy har hver sine kapitler. Min oppmerksomhet i lesingen gikk litt i bølger, da jeg syntes historien fortalt fra Tommys perspektiv var mer spennende enn Taos.

I tillegg til de menneskeskapte konsekvensene av livsførselen vår, byr romanen på fine skildringer av barn som alt for tidlig får for mye ansvar. Hvordan finne fellesskap i et isolert miljø, hvor ensomhet gjør en så sårbar? 

Drømmen om et tre er en alvorlig mollstemt dystopi, den er ekstra skremmende for dem som leser konsekvensene av livet vi lever nå, inn i romanen. Jeg anbefaler den gjerne videre!  

Forlag: Aschehoug
Utgitt: 2022
Sider: 482
Kilde: Biblioteket

5 kommentarer:

  1. Jeg likte denne boka veldig godt, den er naturligvis litt overdrevet, men synes at fremtidsutsiktene hun skildrer er ikke så fjerne (med tanken på krigen i Ukraina, kornet derfra som skaper sult i Afrika, opptøyene i Kina osv): det skjer mye på kloden vår og vi sløser for mye med mangt. Jeg synes denne traff meg veldig godt, kanskje den beste sammen med Bienes historie. Jeg skjønte egentlig ikke hvorfor hun har brukt de samme personene i Blå og Bienes historie, som i denne. Det hang litt i lufta. Ha en fin kveld, her er det iskaldt -17 grader, så det er bare å fyre. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig med deg, det er en skummel verden vi lever i akkurat nå. Heldigvis sier historien oss at vi har vært her før, så jeg tenker det går bra denne gangen også.
      Du sier noe, boken hadde vært like god om det hadde vært nye karakterer, men det handler vel om å sluttføre kvartetten på en måte.
      Nå skal jeg vasse meg gjennom snøen til biblioteket, har hatt en bok på 10-dagers lån som de skal få tilbake etter 5. Skal låne Om forlatelse mens jeg er der, Leksjoner ga meg lyst til å lese mer McEwans :) Fin tirsdagskveld til deg også!

      Slett
  2. Har fortsatt Pzewaldis (?) hester her , så venter med denne, men ut fra anmeldelsene som var såpass lunkne, får jeg se når det blir.. Virker som den er for overtydelig på en måte.. Men jeg synes hun skriver lett og gripende.
    Nå skal jeg lage meg middag, var og kjøpte økologiske burgere og grønnsaker, og vin, på Spar Naturale. Spennende butikk med godt utvalg. Deretter skal jeg blogge om Colgans juleroman. Sukk, jeg ble helt henført i den øya og folket..

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hadde stålsatt meg litt pga. de lunkne omtalene, så jeg ble positivt overrasket. Synes denne er bedre enn den forrige, og det er ikke tvil om at hun er engasjert og kan skrive.
      Gøy å lage middag selv, og ikke minst handle i matbutikker når en er i utlandet, kos deg videre Anita!

      Slett
    2. Høres bra ut, ofte lurt å skru ned forventingene..
      Enig at det er artig å handle i matbutikker utenlands, og så e det gøy at til og med de små Spar-butikken har ferskvaredisk hvor de skjærer ost, kjøtt og spekepølse til deg:)
      Takk:) Ble hjemmekveld i kveld også. Ikke form til å spise ute.. Like kjekt å spise den andre burgeren her i leiligheten da:)

      Slett