fredag 30. desember 2022

Voldens historie av Èdouard Louis

Voldens historie er den siste boken jeg leser i mitt Èdouard Louis-prosjekt. For et fascinerende forfatterskap! Han skriver om sin egen klassereise i alle bøkene, men greier å vinkle det sånn at det ikke blir kjedelig. Der han repeterer noe, slår gleden over gjenkjennelsen inn, i stedet for irritasjon over at han har sagt dette før. Det som står frem for meg, mer og mer er hvor reflektert denne unge mannen er, og det som kan oppfattes som navlebeskuende, er ikke det i det hele tatt. Hans engasjement for fattigdom og urettferdighet er formidabel, men når han skal snakke deres sak, bruker han et helt annet språk, enn det som normalt brukes i denne debatten - les og fryd deg!

Forlaget om boken: 
Édouard er på vei hjem fra sine to nærmeste venner på julaften, da han blir antastet av en ung mann som søker kontakt. Édouard er sliten og vil hjem, men likevel fascinert og det ender med at han inviterer mannen opp i leiligheten sin. Et tilsynelatende spennende møte ender i voldtekt og mordforsøk; en sentral og skjebnesvanger natt som forandrer et liv. 

Forlag: Aschehoug
Utgitt: 2016
Sider: 187/innlest på 5,5 time
Kilde: Storytel

Etter å ha lest Farvel til Eddie Bellegueule i 2015, var jeg ikke fristet til å lese Voldens historie, da den kom ut noen år etter. Men, etter nå å ha lest de fire andre utgivelsene hans, var jeg klar.

Denne boken er ikke som jeg hadde sett for meg, noe jeg ikke skal gå inn på, men en skildring av hans tanker rundt en spesifikk hendelse i livet hans.

Hendelsen som forlaget så fint skildrer over her, virker i begynnelsen påfallende uskyldig, og jeg undret meg en stund, over hva som er "krisen". Den kommer, men skrivemåten Louis bruker, gjør at leseren får rammen rundt bildet, før vi får vite noe om hva som egentlig skjedde.

Handlingen starter på et vaskeri, hvor Èdouard er for å vaske sengetøyet, som han hadde på, den aktuelle natten. Som ved et puslespill legges det ned bit for bit, før motivet åpenbarer seg.

Søsteren Klara har en fortellerstemme som fyller ut de detaljene Èdouard skildrer  fra denne skjebnesvangre natten. Vi følger ham til legevakten, og i samtaler med politiet, men det som gir sterkest inntrykk er hvor stort hjerte han ha for ugjerningsmannen. Louis ble mer og mer politisk bevisst, noe en ser når en leser de siste bøkene hans, men også her skinner omsorgen for de fattige gjennom. 

Den beste delen av boken er i mine øyne slutten, hvor han setter ord på det at han ved å anmelde forholdet ble fremmedgjort i sitt eget liv. Han er treffsikker i sine skildringer av følelsene i etterkant av anmeldelsen, og hva følgene av det gjorde med ham som person. Jeg bøyer meg i støvet for hans evne til å formidle, at han holder seg på kanten av det leseren forventer, samtidig som teksten er full av tankevekkere - denne må du lese!

*******


Édouard Louis er 22-åringen som tok det litterære Frankrike med storm. Debutromanen «Farvel til Eddy Bellegueule», også den selvbiografisk, solgte mer enn 20 000 eksemplarer i måneden etter utgivelsen. Boken ble nominert til den prestisjetunge Goncourt-prisen og har siden blitt oversatt til mer enn 20 språk. «Voldens historie» er et spennende skritt videre i dette unge forfatterskapet.

Har du lyst å følge Èdouard Louis sin klassereise, kan du gjøre som meg, lese alle bøkene hans. De er alle skrevet i retrospektiv, etter at han har landet på beina i livet sitt, så du trenger ikke lese dem i rekkefølge, men det er artig å se hvilken type bok som kom først. Selv skal jeg lese debutromanen på nytt, i lys av mitt endrede syn på forfatteren, men det får bli til neste år, for nå er det ikke mange lesetimer igjen av 2022.

Her er rekkefølgen:

Voldens historie

6 kommentarer:

  1. Fine greier Tine. Jeg hoppet også over denne pga at jeg ikke orket å lese om mer vold i en periode. Men jeg har sett på den på nytt og skal lese den også. Da er det bare den og Metode jeg ikke har lest av bøkene hans. Metode har jeg lasta ned.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gjør godt å få hjelp av Bookbites og Storytel, da gikk det unna med disse bøkene. Voldens historie var ikke voldelig, og det er jo egentlig hans egen historie om volden i denne episoden det handler om, så tittelen har nok skremt vekk mange.

      Slett
    2. Tar den ikke utgangspunkt i at han blir voldtatt på et toalett?
      Det er bare det at jeg har jobbet med så mye vold i mange år, og det har interessert meg faglig sett, men i perioder orker jeg ikke lese om det på fritiden også. Men det er ikke sånn hele tiden, det er jo vold i krim også.

      Slett
    3. Jeg skjønner godt at du ikke søker deg mot vold, med den jobben du har. Tror du blir like positivt overrasket over fremstillingen av volden i denne boken som jeg ble.

      Slett
    4. Kan hende den er bedre enn jeg trodde tidligere. Har skjønt at opplevelsen hans endret seg etterhvert..

      Slett
  2. Voldens historie var spennende og bra skrevet. Helt enig med deg Tine.

    SvarSlett