tirsdag 1. september 2020

Oppsummering av lesemåneden august

De forsvinner fort disse sommermånedene, og nå er august over også. Med tilvenning på småbarnsavdeling er det travle dager for oss voksne, så da er det godt å avslutte dagen i lesestolen på terrassen, håper det blir mange flere sånne kvelder, før høsten melder seg for alvor.

I august har jeg lest:

  1. Ragnhild Holmås - Men du ser ikke syk ut - 5
  2. Gaute Heivoll - Drøm om de levende - 5
  3. Sylvain Tesson - En sommer med Homer - 5
  4. Jørgen Brekke - Nå har natten alt - 4
  5. V.S. Tideman - Jeg, rommet - 5
  6. Kiran Desai - Tapets barn - 4
  7. Elizabeth Kay - Syv løgner - 3
  8. Silje O. Ulstein - Krypdyrmemoarer - 5
  9. Arne Svingen - Min sønn - 4
  10. Alicia Thi Nguyen Ryberg - Jeg har fotografert deg mens du sover - 4
  11. Brit Bildøen - Alt som er - 5
  12. Thorvald Steen - Det hvite bade huset - 5
  13. Thorvald Steen - Det siste fotografiet - 5
  14. Didrik Morits Halstrøm - Ta det som er ditt - 4
  15. Vigdis Hjorth - Er mor død - 6
  16. Ketil Bjørnstad - Siste tiåret - 6
Romaner: 13
Krim: 3

Ketil Bjørnstad har i år avsluttet den seks bind store romansyklusen Verden som var min, som begynte med 60-tallet. For en serie, og for en avslutning! tredve timers lydbok høres langt ut, men her var ikke et eneste dødpunkt. Samme helg som jeg tok farvel med Bjørnstad leste jeg ferdig Vigdis Hjorths nyeste roman, Er mor død, og ble like truffet og beveget av den, som av Siste tiåret.

Jeg har kommet godt i gang med å bruke Bookbites (biblioteket) og fått låne flere av høstens nyheter, nesten samtidig som de kom ut i butikkene, det er gøy, måtte det fortsette sånn. Det som også er lettere, er å avbryte bøker som ikke fenger, derfor vil dere se på bloggen at jeg er i gang med bøker, men oppleve at de ikke dukker opp på leselisten min. Har tre sånne bøker denne måneden, uten at jeg vil nevne navn og årsak til at jeg ikke gadd å lese ferdig.


Kulturen i Bergen har begynt å røre på seg, og i august var jeg på to konserter med Harmonien i Grieghallen. Dette er et flott plaster på såret til bergenserne, siden de pga. korona ikke får stelle i stand sine tradisjonelle sommerkonserter for mange hundre mennesker. 

Siste lørdagen i august var jeg med Bergen Kvinnesaksforening i Teaterkjelleren, hvor vi hørte familieterapeut Siv Sæveraas snakke om tilknytning og forsoning, i lys av De urolige som settes opp i disse dager. Et sterkt innlegg, også med tanke på at jeg holdt på å lese Vigdis Hjorths Mor er død. (og med tanke på at det er tilknytning som står i fokus på jobb om dagen)


Flere av romanene jeg har lest denne måneden er personlige skildringer, gjerne med sykdom som tema. Dette er flotte innfallsvinkler for å lære mer om utfordringer mange medmennesker har.

I september skal jeg prøve å lese litt mer variert, gleder meg til å finne lesetips på de mange fine bokbloggene jeg følger ☺

God bokhøst dere!

15 kommentarer:

  1. Så fin en oppsummering Tine.:)
    Artig at du er aktiv på levende kulturfront igjen. Jeg håper også å se noen teateroppsettinger i høst, mye bra som går både her og spesielt i Oslo. Skal ai alle fall se Fruen fra havet av Ibsen på Trøndelag teater og håper å få sett Bestialitetens historie av Bjørnebo i Oslo, bl.a. Går også et stykke av Brecht og masse av Ibsen pluss dramatiseringer av populære romaner, bla a Bienes historie. Sistnevnte er utsolgt langt frem i tid.
    Har lest Krypdyrmeoarer av dine, men ellers er det flere av de som står på vent her. Heivoll, Hjorth (har ikke fått enda), Brekke (har ikke fått enda), Holmås , Svingen (har ikke fått enda, men takket ja). Har også lsyt til å lese Hallstrøm og Tidemann. Vi får se hva vi rekker. Gul bok fikk jeg i dag.
    Ønsker deg en fin september og mye lesetid på terassen.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. For noe spennende stykker du skal se. I Bergen har vi De urolige på planen, det gleder jeg meg til. Jeg bruker dagen (torsdag) på Gul bok, må innrømme at jeg kjeder meg litt, men presser på, har lagt tilside alt for mange bøker i det siste :)

      Slett
    2. Vet ikke om jeg får sett alle, men håper jeg får sett noen.:)

      Gul bok har jeg på vent. Har sett den har fått blandet mottakelse. Ikke kjekt å kjede seg når man leser.
      Du har vært flink til å legge bort bøker som ikke har fenget.
      Det prøver jeg også, men noen bøker krever at man presser seg litt, er min erfaring. Ikke alltid man vet hvilke det er..
      Sommertid med Rød-Larsen som jeg leste nettopp, presset jeg meg delvis gjennom. Hadde ikke vært noe tap om jeg ikke hadde lest den.
      Mor forsvinner, ( Bjørn Unholt) er en bok som krever mer, men den er jeg glad jeg leste ferdig.
      Alt til sin tid.

      Slett
    3. Nettopp derfor jeg har hatt en tendens til å presse meg gjennom, men har opplevd nok av ganger at det er "til ingen nytte", så nå prøver jeg heller igjen senere, hvis mange nok har positiv omtale :)

      Slett
    4. Lurt å prøve en del senere, istedet for å presse seg.

      Slett
  2. Hei, du leser utrolig mye. Ser at vi likte Bjørnstad sin like så godt som og T. Steen sine bøker er fantastisk. Gleder meg nå over å ha litt frie tøyler av tid til å hive meg over haugen med uleste bøker.
    Så fint at kulturlivet er tilbake i Bergen, er virkelig glad for at det var det under min åpning for nå er vi rød sone her i Hamar. Lurer på hvordan det skal gå med mitt foredrag for ca. 350 elever i 7. Kl om et par uker, om min utstilling. Mye usikkerhet, Ønsker deg en god september :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bjørnstad er helt suveren i den siste boken, og Steen må jeg lese mer av. Kos deg med bøkene, jeg har prøvd å lage meg en langhelg til Hamar i september, men det ser ikke ut som det går, lykke til videre med utstillingen din, og med foredrag :)

      Slett
  3. Så kjekt at du er i gang på kulturfronten igjen! :-) Har lest 2 av disse (1 og 7) og har flere av dem på vent. Jeg blir jo veldig nysgjerrig på hvilke bøker du har avbrutt og er spent på dine tanker om hvorfor du ikke vil utdype siden du likevel nevner at du har avbrutt tre stykker. Ikke sikkert noen har fått det med seg og det kunne vært fint å høre tankene dine om hvorfor de ikke ble lest ferdig.

    Uansett, ha en fin september, Tine :-)


    SvarSlett
    Svar
    1. Grunnen til at de ikke ble lest ferdig er felles for alle bøkene, de fenget ikke. Jeg kjedet meg, og fulgte mer med på hvor seint sideantallet bevegde seg, enn handlingen i boken. Mons Kallentoft sin nyeste og Spindelvevet var to av dem, la tilside Fallesjuke også av samme grunn, og nå sliter jeg meg gjennom Gul bok (til tross for at jeg ikke likte Tante Ulrikkesvei) Kan ikke surfe inn hver gang :)

      Slett
    2. Skjønner! Du skrev vel også i innlegget at de ikke fenget men ble litt ekstra nysgjerrig hvilke bøker det gjaldt. Det er mange bøker der ute så det er kanskje en fordel å bli flinkere å legge en bok vekk om den ikke fenger. Selv hørte jeg ferdig den nyeste boken med prosecokrim i dag bare på trass og endte med å gi den en 2 på terningen. Gul bok er jeg nettopp ferdig med og likte den men ikke like godt som TUV.

      Slett
    3. Jeg presset meg gjennom Gul bok, men nå nikoser jeg meg med Nesbøs nyeste, elsker at han kan skrive annet enn Harry Hole :)
      Tenker det er en god ting å ha Bookbites, og at det gjør det lettere for meg å kutte ut bøker som ikke fenger, ser ikke på det som et nederlag lengre :)

      Slett
  4. Jeg koser meg med denne typen innlegg.
    Det er så mange bøker så hvorfor bruke tid på de som ikke fungerer. det betyr jo ikke at bøkene er dårlige, det bare ikke alltid leser og bok passer sammen.
    Av "dine" bøker denne måneden har jeg ikke lest noen, men er bestemt på å lese jeg, rommet (etter å ha lest din omtale :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt at jeg fikk lokket deg til å lese en av "mine" :)

      Slett
  5. Jeg har bare lest 9 bøker denne måneden, bl.a Elizabeth Kay som du også har lest ser jeg. Den fengte ikke meg helt. Ellers har jeg lest bl.a:

    - Mick Herron/Døde løver
    - Jane Harper/Villspor
    - Mons Kallentoft/Se meg falle
    - Øistein Borge/Bastarden
    - Michel Bussi/Svarte vannliljer
    - Ørjan Karlsson/Blå storm

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, Kay sin fenget heller ikke her. Av dine bøker har jeg lest halve Se meg falle, men jeg greide ikke holde på engasjementet, og da bookbites tok boken tilbake, pustet jeg bare lettet ut. Kuttet også ut Fallesjuke, artig likhet i titlene :)

      Slett