tirsdag 15. september 2020

Så ble det kaldt - ny krim av Frode Eie Larsen

Er du klar for Eddi Stubb nummer 7? Det var jeg, for denne serien har imponert meg lenge, lenge nok til at jeg vil si meg uenig med Jørgen Jæger (og forlaget) som kaller Frode Eie Larsen en "lovende" krimforfatter. Han har vist seg verdig i bok etter bok, så han må da få en mer overbevisende benevnelse enn det! 

Forlaget om handlingen:
I Larvik blir en kvinne kidnappet etter en kveld på byen, og sporene leder Eddi Stubb utenlands. Der tar saken en brå og uventet vending da en ny tragedie inntreffer. Så forsvinner nok en person, og saken kommer ubehagelig tett på Eddi. I denne iskalde spenningsromanen avdekkes løgner, svik og grufulle familiehemmeligheter. Klarer politiet å få finne løsningen, før liv går tapt?

Forlag: Liv
Utgitt: 2020
Sider: 360
Kilde: Leseeksemplar

Så ble det kaldt er en nøye sammenknyttet historie, med mange karakterer og et mangfoldig handlingsforløp. 


Etterforsker Eddi Stubb er hovedpersonen vår, og denne gangen har han muligens litt problemer på hjemmefronten. Siden kjæresten vil ha en pause, preger ikke privatlivet til Eddi handlingen, før mot slutten, noe jeg synes er veldig bra. 

Historien begynner med kidnappingen av Trude Ørbeck, men vi går raskt videre, hvor jakten på et vitne fører Stubb til Paris. Så tas vi med tilbake til begivenheter i Paris i 1978, og historien fylles ut. Den kidnappede kvinnen er ikke død, og leseren får følge hennes tilværelse parallelt med Eddi og kollegaen Vilde sin leiting etter henne.

Menneskene vi blir kjent med er familien til Trude Ørbeck og kolleger av vitnet som rømte til Paris. Det skal raskt vise seg at det finnes en sammenheng, og når enda en kvinne forsvinner, får vi enda et par tips om hvordan tingene henger sammen.

Historien tar oss med til det gamle nedlagte Lier mentalsykehus, litt av staffasjen rundt karakterene plukkes vekk, og mulige løsninger kommer frem i dagen. Ikke helt frem, for det tok tid for jeg skjønte hvem som var ugjerningsmannen. 

Nå skal det sies at jeg måtte frem med penn og papir for å holde orden på karakterene, og det er ikke få streker som går på kryss og tvers av arket jeg brukte. Eie Larsen bruker alle triksene i boken for å holde protagonisten skjult, og sånn skal det jo være. Samtidig som jeg får kontroll på alle forbindelseslinjene, styrer spenningskurven også hardt oppover, noe som sikkert ikke er tilfeldig.

Samfunnsengasjementet er på plass i denne historien, med mental sykdom og spillavhengighet, temaer som er flettet inn i handlingen på en troverdig måte. Boken gir oss et portrett av en sårbar skurk, et menneske som er frukten av sin oppvekst, og sine opplevelser som ung, det er ikke tvil om at jeg lot meg berøre av akkurat det ☺

  Han stoppet innom en kiosk og kjøpte en pølse og en Cola. 
    - Noe annet? spurte mannen i kassa. 
  Han spilte aldri på hest, fotball, Lotto, Joker eller hva det nå het alt sammen, men ingenting var som normalt lenger. 
    - Gi meg en femukers Vikinglotto, sa han. 
  Så sto han der med ti tallrekker i hånden, et synlig bevis på at han ikke hadde lært noe som helst.

Er det en handlingsmettet krimhistorie du ønsker deg, så anbefaler jeg gjerne Så ble det kaldt. Kjenner du ikke til serien om Eddi Stubb, er det ingenting i veien for å begynne på begynnelsen etterpå, hvis du lot deg begeistre av denne syvende boken i serien.

Rekkefølgen på serien:
Hemmeligheten
Slå på ring
Så ble det kaldt

4 kommentarer:

  1. Gleder meg til denne, har hørt mange lovord. Bra! Har den hjemme, men om det blir denne, Hjorth eller Nesbø først, vet jeg enda ikke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tre gode bøker på vent? spent på hvilken du velger :)

      Slett
    2. Jepp. Har med Nesbø hit til Finnskogen, men tror ikke jeg blir ferdig med Britt K Larsen her, så da begynner jeg ikke på Nesbø før jeg kommer hjem, det betyr konkurranse med de andre som venter der.

      Slett
  2. Har den i ventebunken, men kommer ikke til å vente altfor lenge til å lese den. =)

    SvarSlett