søndag 5. juli 2020

Ta meg tilbake av B.A. Paris

B.A. Paris debuterte med thrilleren Bak lukkede dører, som jeg leste i 2016. Når jeg leser om Det store sviket, som kommer på lyd i juli, ser jeg at de tre historiene hennes er ganske like. Hva gjør vel det når det er spennende?

Forlaget om handlingen:
Finn og Layla er et lykkelig ungt par med hele fremtiden foran seg. De har vært på bilferie i Frankrike og er på vei hjem til England. Det er midt på natten da Finn må stoppe på en bensinstasjon, så han lar Layla fortsette å sove i passasjersetet. Da han kommer tilbake et par minutter senere, er Layla borte, hun blir aldri funnet. Det er slik Finn forteller det til politiet. Det er sannheten - men ikke hele sannheten. Tolv år senere har Finn etablert seg på nytt, med Ellen, Laylas søster. Det var ikke planlagt, de fant hverandre i sorgen. 

Plutselig blir han oppringt. Noen tror de har sett Layla. Er det henne? I så fall, hvorfor er hun tilbake?

Liker du å lese thrillere som holder deg litt fremme på stolen, da er Ta meg tilbake noe for deg. Sakte men sikkert bygges historien, vi lærer karakterene å kjenne og lulles inn i en litt ufarlig atmosfære. Finn får etterhvert mange hint om at noe er galt, han finner små babusjkadukker på strategiske plasser, noe som antyder at Layla har dukket opp igjen.

Det er mange år siden hun ble erklært død, og minnestund har de også hatt. Finn har forelsket seg i Laylas søster Ellen, eller er han egentlig forelsket?

Historien er i lineær og i starten hører vi bare en fortellerstemme, men det endrer seg etterhvert. Finn grubler mye, og snakker mye med seg selv, all denne tenkingen preger teksten. Mot slutten begynner det virkelig å skje ting, og spenningen skrus til et par knepp.

Jeg var så fornøyd med innleser Gard Skagestad at jeg prøvde å finne ut hva annet han har lest inn, men det ser ut som dette er den eneste boken. Foreløpig håper jeg, denne stemmen vil jeg gjerne ha mer av!


Utgitt: 2020
Spilletid: 8:22
Kilde: Lytteeksemplar

8 kommentarer:

  1. Denne høres bra ut, notert!
    Kos deg i regnværet og med Skyggedanseren. Det må nesten komme en bok til hvor vi hører om flukten og hva som skjedde i København. Fra 1. boka. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg fikk ikke hørt på Skyggedanseren, for jeg kom meg aldri på tur i dag, Krigernes fred fengslet meg totalt. Men, kanskje jeg skal stupe ut i det, etter jeg har skrevet noen ord om boken. Kjekt at du fikk lyst å høre Ta meg tilbake :)

      Slett
  2. Bak lukkede dører hørte jeg om da den kom, men jeg har ikke lest den. Notere meg denne, kan være en type thriller jeg jeg kan like.:) Takk for tipset og ha en god uke Tine:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Liker du denne, så har du jo en bok til skrevet over samme lest, å glede deg til.
      Her i Bergen regner vi vekk om dagen, håper det bedrer seg snart, god uke til deg også Anita!

      Slett
  3. Fin omtale - er på slutten av denne nå, en helt spesiell thriller - liker den, velskrevet. Ser forfatteren har flere bøker, men dette er min første.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy å høre at du også leser denne, kjekt at du liker den :)

      Slett
  4. Leste Bak lukkede dører for en stund siden, og likte ikke den noe særlig. Er Ta meg tilbake bedre?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg tror det, men det avhenger mye av omstendighetene :) Kjør på! kjekt å vite hva du synes :)

      Slett