Boken er delt i to. Den første drøye halvdelen er dagboken i forfatterens ord, som innledes med hennes skildringer av Rikkes oppvekst og ungdomsår, med datidens samfunn som bakteppe. Det males et fint bilde av hvordan livet til en pike i embetsstanden kan utarte seg.
Sofie Fredrikke Danielssen (1840-1869) var Daniel og Bertes første barn. Senere skulle de få tre barn til, men ingen av de fire barna skulle overleve den grufulle lungetuberkulosen. Når Rikke startet sin ferd mot Paris bar hun på et tungsinn og en sorg over sin forlovede som døde fire år tidligere. Til tross for farens ateistiske holdning har Rikke en sterk tro, som også preger hennes personlighet. Foreldrene prioriterer Rikkes dannelsesreise, og hun er heldig som får lov å finne sin egen hjertens kjære, uten press fra familien.
Rikke og Camilla Colletts liv har få berøringspunkter, men de bodde en måned på samme pensjonat i Paris, uten at de to kom særlig godt overens med hverandre. Collets skildringer av kvinneskjebner, som er så forskjellig fra hvordan Rikke levde, er det som dokumenteres her.
Det er Camilla Colletts tid dette her, som også var Henrik Ibsen og Bjørnstjerne Bjørnsons tid. Nå er denne boken bygget på Rikkes dagbok fra Paris, og alle betraktninger gjort utover det som står i dagboken er dokumentert, som seg hør og bør sakprosa skrevet av en professor. Når det er sagt, Karen B. Helle har gjort en formidabel innsats i å gjøre denne historien tilgjengelig for oss "vanlige" lesere, og den blir aldri kjedelig.
Selv fyrte jeg i peisen og forflyttet meg tilbake til midten av 1800-tallet, mens jeg nøt denne fascinerende historien.
Lille Øvregate 9 hvor Fredrikke Danielssen vokste opp |
Rikke reiste fra Bergen 31 juli 1867 sammen med professor Rasch. Turen gikk først med båt, siden med diligence til Hamburg og med tog fra Køln til Paris, hvor de ankom 7 august. Den første måneden bodde hun på fint hotell sammen med Rasch, men når han så reiste hjem flyttet hun til et billigere pensjonat.
De første tre månedene i Paris preges av hyppige besøk til Verdensutstillingen. Denne utstillingen som hadde 26000 utstillere og 9 millioner besøkende på de 7 månedene den var åpen. Rikke skaffet seg en "åpen billett" så hun kunne besøke utstillingen så mye hun ville.
I løpet av oppholdet sitt blir hun kjent med mange mennesker. Rikke nekter å la seg kneble av konvensjoner om anstand, og ergrer pensjonateieren Madame Bein ved å ikke melde fra hvor hun går og hvem hun er med. Det var som gjester hos i madame Beins pensjonat at Rikke møtte på Camilla Collett. Rikke som reiste til Frankrike for å øve på språket, nektet å snakke norsk med den berømte forfatteren, og fikk derfor henne som en uvenn for ettertiden.
Flere tilreisende nordmenn tar kontakt med henne, og inviterer henne med på teater, opera, konserter, utflukter og restaurantbesøk. Sammen med venninnen Marie besøkte hun museer og gallerier og fikk på den måten dyrket sin utstrakte interesse for det franske kulturlivet. Hun gikk også i kirken, og nysgjerrig som hun var besøkte hun både den protestantiske og den katolske kirken.
Rikke er ganske selektiv med hva hun skriver i dagboken. De daglige notatene er forholdsvis korte og inneholder ikke mye føleri, men rene fakta om hvordan dagen har forløpt. Det er først når meldinger om at broren Henrik er død at hun erkjenner at det er tid for å returnere til Bergen.
Dagboken til Rikke gir oss et sjeldent tidsbilde av en selvstendig, vakker og vitebegjærlig ung kvinne som ikke lot seg kue eller true. Foreldrene hennes ga henne tillit og frihet til å følge sine egne veier, noe som bidro til at hun kunne leve et helt annet liv enn det livet som anses som vanlig på denne tiden, og det som også skildres i Camilla Collets Amtmandens datter.
Rikkes dagbok slutter 6 mai 1868, bare få dager før hun tok fatt på hjemreisen. Hjemme i Bergen ble hun dessverre innen et drøyt år innhentet av skjebnen, hvor hun som sin bror døde av tuberkulose.
Andre halvdel av boken er den uredigerte dagboken til Rikke. Den er gjengitt i sin opprinnelige dagboksform og på det språket som var vanlig på den tiden. Jeg må innrømme at jeg satt stor pris på forfatterens tolkning av det Rikke skriver om i dagboken, og hadde mest glede av første del av boken.
Fredrikke Danielssen er 6 år når Amalie Skram blir født, men det finnes ingen krysninger mellom disse to bergenskvinnene, som jo begge levde i Bergen, men i forskjellige samfunnsklasser.
Kanskje kvinnestyrken til Sofie i Hellemyrsfolket også er et tegn på at ikke alle unge kvinner på denne tiden lot seg lede viljeløst omkring?
Min store leseglede preges nok av at Rikke er bergenser, og av at jeg kjente hennes far fra tidligere lesning. Er du glad i dokumentert historie, som handler om mennesker og menneskers skjebne anbefaler jeg deg denne boken på det varmeste.
Karen B. Helles to verk om far og datter Danielssen |
Forlag: Bodoni
Utgitt: 2015
Sider: 167
Kilde: Lånt av venninne
For en fyldig og fin omtale av en bok jeg også har lest men akk ikke klart å skrive noen "vettug" omtale på ennå, men den kommer i løpet av februar en gang vil jeg tro. Likte boken godt jeg også, og kanskje vi hadde den "fordel" at vi hadde lest om faren og kjente ham fra før, ikke at det nødvendigvis er et "must".
SvarSlettMente å huske at du leste den før meg, gleder meg til omtalen din. Dette er en sånn historie det lett kunne blitt en roman av. Like interessant er det å høre historien om hvordan det faktisk var. Fortsatt god bursdag Beathe :)
SlettNå tenkte jeg at jeg bare kunne legge ut bilde av boken og linke til denne omtalen for jeg tror neppe jeg har noe å tilføye her; hehe....neida, får vel skrive ned noe!Takk for det, Tine :-) og en fin dag til deg også.
SlettCamilla Collett, ja den høres grei ut, men må nok hoppe over den. Jeg leste nesten alt om CC da jeg jobbet med henne og hedret henne med en stol.http://ingunkleppan.blogspot.no/2013/08/camilla-collett.html
SvarSlettHun var en usedvanlig vanskelig dame skjønte jeg. Hun ble hatet av Harriet Backer(maleren)og de andre kunstnerne da hun oppholdt seg i Munchen sammen med den norske kunstnerdelegasjonen der.
Nei, boken handler IKKE om Camilla Collet. Tror kanskje tittelen er ganske så forvirrende. CC er bare nevnt, og noen sammenligninger av kvinneliv ligger til grunn.
SlettIntressant!
SvarSlett