lørdag 11. mai 2013

Englandstur - en forsmak på våren

Da vi bestemte oss for årets Londontur, ville vi gjøre litt mer av det enn vi pleier. Derfor bestilte vi to netter på Royal Hotel i den lille idylliske byen Bath, en natt på hotel Queens i Brighton og to netter på Henrik VIII i London. Å kjøre tog i England fungerer veldig fint, det er lett å finne ut av det som må finne ut av, og togene går i rute. På vei til Brighton fra Bath ble avgangen vår kansellert, men vi fulgte informasjon fra tavler og høytalere og kom frem, bare en halv time senere enn planlagt.
Vi tok oss en tur med elvebåt oppover elven - utrolig idyllisk
Bath er en idyllisk by. Med pent vær og blomstrende trær ble vi satt godt ned i hvilepuls da vi tuslet i gatene her. Byen er kjent for sitt romerske bad, Royal Crescent som er en lang, buet rekke hus, og elven som renner gjennom byen. Handlegatene sto heller ikke tilbake for noe, og de har en vidunderlig vegetarrestaurant Demuths, som bare må besøkes, er du veggis eller ei.
Gourmetrestauranten demuths turens første kulinariske innslag - anbefales!
The Royal Crescent og Victoriaparken hvor befolkningen slanget seg i fine-været
Den første hele dagen vår på tur, gikk turen til Stonehenge. Det ligger en 50 minutters kjøretur fra Bath, og Scarpertours kjører to ganger for dagen, og turen tar til sammen 3 timer. På veien fikk vi se en berømt, gammel, keltisk hellerisning, og sjåføren underholdt oss med informasjon om det vi passerte på veien.
De berømte steinene i Stonehenge
Bath er kjent for sine romerske bad, og de har et flott spakompleks hvor vi planla å tilbringe kvelden. God mat og fint vær gjorde at vi sparte de pengene, og heller slappet av ute.
Etter to netter tok vi toget fra Bath til Brighton, hvor vi bodde fint, og sannelig fant vi ikke en god vegetarrestaurant her også. Terre à terre lå rett rundt hjørnet fra hotellet vårt, og hadde vidunderlig mat og super service til absolutt overkommelige priser.
Hotellet "vårt" rett på den nydelige stranden i Brighton
Landemerket til denne lille byen
Etter en ettermiddag med tur på stranden, en titt i butikkene, et lite besøk i bassenget på hotellet og et langt besøk på restaurant, var vi fornøyd med å skulle sette nesen mot London morgenen etter. Vi valgte å ta bussen siden busstasjonen lå like bak hotellet, og togstasjonen lå en 15 minutters tur oppover bakkene. Dette var ikke noe sjakktrekk, bussen var 20 minutter for sen, og somlet seg sakte mot London.
Vel fremme på hotellet i London slang vi fra oss bagasjen og gjorde byen utrygg (det kommer mer...)