onsdag 31. august 2011

Tommelfingerregel for å lage lavkarbo rundstykker i muffins formene

Dette er alt som skal til for å lage deilige lavkarbo rundstykker
For å få 12 saftige, velsmakende rundstykker/muffins`er bruker du dette forholdet:
4 egg 
1 boks kokosmelk
5 dl "mel"
Her snakker vi selvfølgelig ikke om hvetemel (snakk om å banne i kirken) men en valgfri blanding av diverse andre sunne meltyper. Jeg har kjøpt min første boks med Fiberfin. Denne har 31 karbohydrater pr. 100 g, så det holder med litt. Funket bra sammen med det andre i dagens bakverk.
Jeg bruker følgende: (spiseskjeene mine er toppede)
Fiberfin er glutenfritt, 2 ss gir 6 karb
Cocosmel er glutenfritt, har 4 karb pr. 100 g, så bruk litt av denne, 2 ss er bare 0,5 karb
Mandler malte har 7 karb pr. 100 g så 2 ss gir 1,5 karb
Soyamel er glutenfritt, har 16 karb pr. 100 g så 1 ss gir 3,5 karb
Kruskakli har 9 karb pr. 100 men veier ingenting så du kan regne 1 karb pr. ss
Fiberhusk er et must. for å få deigen til å henge sammen. Bruk bare 1 ss ellers blir hele suppa som gelè.
Ha i 1 ts bakepulver, himalayasalt og evt. Garlic Gold Italian Herb Nuggets, hvis du har handlet på iHerb. Sondre elsker dette krydderet, som nesten har konkurert ut Chili Explotion`en...
Krossade linfrø og gresskarkjerner er de frøene som har minst karb, men har du rom for det ta gjerne med Solsikkekjerner og Sesamfrø også. Du velger selv om du vil lage det til mel i foodprosessoren, eller la magen få litt å jobbe med.
Jeg lager også mel av noen nøtter. Valnøtter og Paranøtter er de som har minst karb.
Kjempegode og mettende rundstykker med bare 3 karb i hver
Når jeg ikke har fult fokus på lavkarbo bruker jeg også Kikertmel da det er glutenfritt, næringsrikt og godt å bake med. Jeg bruker også Bokhvetemel av samme årsak. Disse har et for høyt karb innhold til å passe inn i lavkarbo bakverk.
Som du forstår går mye på slump her, jeg bruker mest malte mandler, cocosmel og kruskakli og en del mel av nøtter. Når du har 5 dl "mel" rører du dette inn i egge/kokusmelk blandingen. La det stå i 15 minutter til det har fått tyknet til "muffinskonsistens". I dag raspet jeg en ostebit og rørte det inn, det ble kjempegodt.
Ha røren i 12 muffinsformer og stek på 180 grader i 30 minutter.
Gøy å bake, deilig å spise! Håper du hang med i svingene, dette ble litt blanding mellom oppskrift og folkeopplysning :)

3 kommentarer:

  1. Ja viktig å ikke banne i kirken! hehehe

    SUPER oppskrift - som kan varieres i det uendelige! Skal testes! :)

    SvarSlett
  2. Heisann.
    Ramla innom bloggen din da jeg letet etter oppskrift på rundstykker.
    Dine så kjempegode ut, så de skal jeg teste ut i dag.
    Ønsker deg en fin dag

    SvarSlett