søndag 13. februar 2011

Supermat

I dag viste vekten meg at jeg har klart å nå vektmålet mitt i god tid før planen, som var til Romaturen, altså 3 mars. Skaldemann`s filosofi er en effektiv og deilig måte å slanke seg på, uten sult og med masse god mat. I fortsettelsen skal jeg legge meg på lavkarbomat, uten nødvendigvis å være i ketose. Min søken på nett har via omveier ført meg til Trine Berge og Sara Chacko`s bok "Supermat". De har veldig spennende tanker om hvordan vi spiser og hva kroppen vår faktisk trenger.
At kroppen vår er et mirakel av en maskin kan vi kanskje være enige om, men med all den bearbeidede maten vi putter i oss, belaster vi kroppen til bristepunktet, og vi blir syke. En annen ting er at vi stort sett spiser emosjonelt. Vi spiser fordi noe ser godt ut, fordi vi tror vi trenger det, eller... tenk på sjokoladen, vi blir jo rent euforisk. De færeste av oss tenker over de ernæringsmessige egenskapene til det vi spiser. Når du først har spist supermat en stund, gir du all næringstom mat på båten, selv om du har elsket det før, for du har større glede av å spise sunt.
Supermat er ikke en diett, men en livsstil! Man spiser gjerne supermat i tillegg til annen mat, og innfører etterhvert som du kutter ut næringstom mat, mer supermat. Du får større overskudd, mer livsglede, mer energi og selfølgelig bedre helse. Supermat er økologisk dyrket levende mat, som ikke er prossesert ihjel. Vi må ha respekt for at naturen vet hva som er best, og til gjengjeld behandler vi naturen med kjærlighet og respekt.
Når du og jeg tenker på mat, tenker vi gjerne på at det skal smake godt, og vi skal bli mett. For kroppen handler det bare om kjemi. Den bryr seg ikke om hvordan maten ser ut eller smaker, kun næringsstoffene.
Hva er nå så supermat? Hasselnøtter og bringebær kalles ikke supermat bare fordi de inneholder vitaminer, det er mat. I tilegg til å være økologisk dyrket bør de være viltvoksende, og ikke varmebehandlet over 40 grader. Supermat er proppfull av vitaminer, mineraler, sporstoffer, aminosyrer, enzymer og gode fettsyrer, og ingenting annet.
Om du ikke har hørt om supermat før, så kommer du til å høre mer om det fremmover. Det er en stor trend fra USA som er på vei til oss, og vi kommer til å se supermat i butikkene hos oss snart også.
Her er en liten liste over noe av supermaten:
Hampfrø, hampprotein, hampfrøolje
Chiafrø, Linfrø
Alfalfaspirer
Gojibær
Chlorella, spirulina,
Tang, Arame, Kombu og Wakame
Aloe Vera, Agavenektar
Kokos olje extra virgin
Boken til Trine og Sara, som holder til på Supernature i Oslo, inneholder en innspirerende innledning, oversikt over næringsinnhold i supermaten og nydelige oppskrifter.
Nå har jeg en handleliste så lang som et vont år, men er hyperinspirert og gleder meg til å prøve noen av rettene.

2 kommentarer:

  1. Jepp - min handleliste er også laaang..

    http://kjernesunn-nordkvinne.blogspot.com/2011/03/supermat-disse-vil-jeg-teste-ut.html

    Men jeg vil ikke prøve ut for mange på en gang - så merker jeg bedre virkningen de forskjellige har! (er teorien min i hvert fall.. hehe)

    SvarSlett
  2. Hei,

    Er det noen som vet hvor man får kjøpt supermat billigst i Norge? Det billigste jeg har funnet hittil er www.foodz.no

    - Karl

    SvarSlett