onsdag 21. november 2018

Fordi Venus passerte en alpefiol den dagen jeg blei født av Mona Høvring

Romanen med det lange navnet, er mitt tredje møte med forfatter Mona Høvring. Bøkene hennes er korte, kun i overkant av hundre sider, så de går fort å lese.

Forlaget om boken:
På et hotell høyt oppe i en fjellbygd skal to søstre i begynnelsen av tjueåra tilbringe noen korte vinteruker i fredelige omgivelser. Martha er nettopp er skrevet ut fra et nervesanatorium, og Ella følger med for å ta seg av henne. Men på hotellet finner hemmelighetsfulle møter sted og nye fascinasjoner oppstår.

Gjennom Ellas fortrolige framstilling får vi innblikk i de underliggende konfliktene som har ledet de to kvinnene vekk fra det som en gang var to søstres hengivenhet og tillit.

Det er lett å kjenne igjen Mona Høvrings skrivestil, siden jeg nettopp har lest Venterom i Atlanteren. Hun er en poet noe den lyriske språkføringen og skriveteknikken vitner om, også i denne romanen.

Selve handlingen kan oppsummeres i noen få korte setninger, egentlig har forlaget gjort jobben i introduksjonen deres over her. De to jentene skildres som veldig forskjellig, de er ikke spesielt glad i hverandre og kommuniserer dårlig når de skal være sammen på dette avsidesliggende hotellet.

Jeg lyttet meg gjennom Runa Eilertsens flotte innlesing i to lange jafs, alene hjemme med bare en voksende vott i fanget til avledning. Til tross for full oppmerksomhet greide jeg ikke å gripe essensen i denne boken, og da jeg skulle skrive noen bevingede ord måtte jeg ta google til hjelp. Dagbladets omtale bekreftet mine egne følelser, som jeg ikke greide å sette ord på. Sjekk gjerne ut Oktober sin samling av "forståsegpåernes" uttalelser av boken, det er tydelig at de er i en helt annen liga enn meg.


Utgitt: 2018
Spilletid: 2:37
Kilde: Lytteeksemplar

10 kommentarer:

  1. Denne boken likte jeg godt!Ella syntes vel at Martha sviktet henne når hun valgte å flytte langt vekk og hun har vel aldri klart å tilgi henne for det.Etter hvert som boken skrider frem blir det vel klart at begge hadde godt av denne turen og fremdeles kan det virke som Martha stikker av så snart anledningen byr seg, men gjør hun egentlig noe galt? Hun lever vel bare livet sitt eller? Og igjen føler Ella seg sviktet. Syntes den skildret forholdene mellom søstrene godt og ikke minst den mentale tilstanden til begge to. Språket er aldeles nydelig🙂 Kjekt å se at vi leser en del av de samme bøkene,holder også på med Jern & Metall.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt å høre at du likte boken godt, på meg gjorde ikke historien særlig inntrykk, men det kan hende at jeg har lest for mange "like" bøker i en jafs. Da var det godt med novellesamlingen til Levi Henriksen, som jeg dessverre er ferdig med (alt for kort den også...)

      Slett
  2. Spennende at det er så ulike oppfatninger av ei bok. Det er bare bra. Nå legger jeg prioritetsplan for hva jeg skal lese før jul, mens jeg lytter til Brenner på Samsungen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heldigvis, at vi leser forskjellig noe annet hadde vært skremmende. Brenner? som i Brenner og bøkene? lenge siden jeg har sett ham, glemmer at det finnes noe sånt som tv og radio :)

      Slett
  3. Leste hennes forrige diktsamling som jeg likte veldig godt. Bestilte så denne nye romanen, men den ligger fortsatt på vent. Basert på diktsamlingen-hvis romanen er i samme gate- så er jeg ikke forundret over at du og hennes stil ikke matcher- men som sagt, romanen venter fortsatt på meg. Før jul blir den nok lest. Kjekt med slike kortromaner i blant.
    (leser Blatt nå)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kortromaner er ok innimellom, men nå ble det ganske mange på meg så jeg slang meg over den tykkeste boken i hyllen :) Gøy at du kjenner lesepreferansene mine så godt Anita!

      Slett
    2. Ja, skjønner det. Godt å kunne synke dypt ned i en tykkere bok iblant . Ser du leser Mortons siste. Vurderer å ta den med på GranCa i desember. Det er sånn koselig ferielesing:)
      Har også Søskenklokkene av langbok- og Jordens arvinger, pluss noe krim i 3-400-siders-klassen. Må vente litt med dem til etter eksamen tidlig i januar. Kortbøker og ikke alt for spennende bøker passer da..
      - Blir jo kjent med en del bloggernes preferanser etter flere års bekjentskap, vet du;)

      Slett
    3. desember-mente jeg..ikke januar.

      Slett
    4. Heldige deg som skal på tur igjen, her hos oss går all tid og penger med på å utbedre tilbygget som råtnet på rot, før vi skal selge og flytte i leilighet. Morton er perfekt å ta med på tur, selv om jeg ville foretrukket tre korte pocket i stedet for en tykk bok, på ferie.
      Hva vi driver med på jobb styrer nok hva vi orker å lese på fritiden, det er helt sikkert :)

      Slett
    5. Ja, må ha den Canarituren i desember- påfyll av lys og varme. Bruker å ha med meg 5-6 bøker, både pockets, korte og en ala Morton på en sånn tur.
      Jepp, jepp.. helt klart ang lesevalg/jobb/annet .
      Lykke til med utbedring.:)

      Pst.. Blatts roman er god. Liker boka, har en halvtime igjen å lese. (tenker heller ikke psyko thriller)

      Slett