søndag 22. oktober 2017

Bergen en søndag i oktober

Fløyen, Ulriken og Skansen Brannstasjon og massevis av nydelige trær i høstfarger
Søndag er den beste dagen for å utforske, og i dag hadde jeg tre stopp på programmet, i tillegg til å ta et bilde av Fjellsiden i høstfarger. I Skuteviken har de pusset opp det falleferdige huset som sto her, og nylig avdekket de hvor flott det har blitt. Bygget fikk ny eier for fire år siden, og blir nå pusset opp med tanke på kulturformål. Dette er gode nyheter for oss som liker å se Bergen fornye seg. Her kan du se bilde av boden slik den så ut før! Restaureringen av bygget ledes av Roger Iversen, som også har stått for restaurering av Nøstebodene og Norges eldste trehusrekke, så dette må bli bra.

På høyre side av huset ligger, det som sies å være Norges eldste kai, som også skal pusses opp, og åpnes for allmenheten.


Sjøboden er fra 1680 og skal nå pusses opp for kulturelle formål
Det "brenner" overalt i Bergen om dagen
Veien videre gikk over Bryggen og Torget og ned mot Nøstet. Her gikk jeg ned det bratte Knøsesmauet, Norges mest fotograferte gate. Jeg ble begeistret da jeg så at beboerne har vært aktive under sykkel VM og mye av pynten står fremme fremdeles. Se her for mer!

Litt av pynten som står i Knøsesmauet

Mitt første stopp på programmet var Trikken 106. Dette er baren/kafèen som ligger i Norges eldste bevarte trehusrekke på Nøstet, en samling hus som nylig ble pusset opp, se her!
Baren har jeg vært innom flere ganger, og siden de i dag lokket med vafler, når jeg allikevel skulle til by`n, ble dette et selvsagt stopp på veien.

Den 10ende november skal jeg for første gang inn i et av de andre husene i denne antikvariske rekken av trehus, når Vestindien ønsker velkommen til omvisning og foredrag.

Nøstegaten 41 var på 1800-tallet Bergens største horehus, og nå har det åpnet som museum. Det er ikke mulig å slenge innom en søndag, så jeg har ventet lenge på at de skal åpne dørene for publikum.


Neste stopp var KODE, hvor de lokket med omvisning i Rasmus Meyers samling av Munchs kunst. Den unge kuratoren som sto for omvisningen var kunnskapsrik og engasjert, og det var veldig gøy å høre på ham.

Det var en flink og tydelig kurator som fulgte oss rundt
Et av bildene han snakket om

Nå sto det bare en ting igjen på ønskelisten min for denne søndagen, og det var en titt innom Bergen Art Book Fair. Jeg hadde en anelse om at dette kunne bli for "smalt", noe det også var, men det var gøy å titte innom.

Det var trangt om saligheten på Bergen Art Book Fair i dag

Det går noen timer når en går rundt og koser seg i finværet, Bergen må være den flotteste byen i hele verden (når det ikke regner...)


Håper du har gjort noe kjekt denne søndagen :)

4 kommentarer:

  1. Ser og høres ut som du har kost deg i byen i dag! Jeg tenkte meg også avgårde den 10 nov og ser frem til det.

    Selv har jeg kun holdt meg hjemme, lest og skrevet en omtale og begynt på en annen. Nå er ryddingen etter middagen gjort og nå står lesing på programmet.


    Ønsker deg en fortsatt fin søndag, Tine! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hadde en super søndag i byn. Så kjekt at vi ses den 10ende også! Jeg skal fortsette med Emilie Schepp nå, hun innfrir mine høye forventninger :)

      Slett
  2. Flott bilder! OG for en helg vi har hatt på vestlandet. (Nesten) uten regn!!! Ble litt (les:veldig mye) snytt da vi hadde rigget oss til for å ta bilder av meteorsvermen Orionidene. Lovnadene var ca 1 meteor i minuttet, vi kjørte til toppen av et fjell, rigget oss til med pledd, kaffi og tjukke boblejakker. Det ble 1 stor meteor og 2 pittesmå. Ingenting å stille fotoapparatet inn mot, for å si det pent. Dagen etter kom det flere, men over et tjukt skydekke. Null resultat. Uansett, ut av bildene dine fra Bergen ser du også Stavanger denne helgen. Nydelig! Du fikk virkelig med deg mye. Nå er jeg gressenke en hel uke, men det er meldt regn igjen til kvelden. Sånn går no høstdaga'n, men skal på Aschehoug-forlagsmøte tordag, så noe skjer jo. Innomhus ;) Fortsatt fiiiin vestlandshøst og turer til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. For en spennende hobby dere har, jeg har knapt hørt om Orionidene, og aldri sett en meteorsverm i aksjon. Været er nydelig, så når en ikke gidder å jobbe i hagen eller trimme på fjellet, må en jo gjøre andre ting ute.
      Ses vi på torsdag? det er jo da de er i Bergen?

      Slett