mandag 3. juli 2023

Sommerferie - i første del går turen til Henie Onstad Kunstsenter - Astrup Fearnley Museet - Kistefos

The Twist ble åpnet i 2019 og er en bro og en skulptur i ett.

Det er lenge mellom hver gang jeg reiser på sommerferie og føler at sommeren allerede har vart en stund. Sol og varme i juni har gjort underverker med humøret, som selv en sykkelulykke og brukket tå, ikke fikk gjort noe med. En liten rundtur for å titte på litt kunst og historie ender på Snåsa i morgen.

Lørdag morgen kjørte Frode og jeg fra Bergen til Karmøy, hvor vi besøkte barnebarna som for et år siden flyttet fra Bergen til naturidyllen, hvor de bor nå. Vi fikk noen fine timer sammen og masse klemmer med på turen videre. Det gikk litt fort i svingene da vi for noen uker siden booket de fire overnattingene vi trengte for denne lille rundturen som ender på Snåsa.

1 stopp: Røldal, hvor det viste seg at vi hadde bestilt en enkel hytte uten innlagt vann. Gode greier det, men vi hadde ikke med verken håndkler eller sengetøy, så det måtte vi leie. Vi sov godt, og kjørte tidlig søndag morgen videre mot Høvik, hvor planen var å besøke Henie Onstad Kunstsenter.

Yayoi Kusama - japansk samtidskunst på sitt beste!

Jeg hadde lyttet til podkasten om Sonja Henie på Historiske kjendiser og var veldig klar for å se dette senteret. Dessverre regnet denne dagen bort, vi kjørte i fire timer fra Røldal med tordenbyger av dimensjoner, og det regnet fortsatt da vi ankom senteret. Som KODE-medlem kom vi gratis inn begge to, og fikk sett det som var inne, men alle dører ut var stengt, og etter opplevelsen tuslet vi rett i bilen igjen.

Dagen var ung da vi forlot HOK, så det ble Astrup Fearnley Museet på oss også. Her feires det 30 års jubileum i disse dager, og den utstillingen kan jeg virkelig anbefale. KODE-medlemmer går gratis her også, så nå har jeg spart inn kostnaden ved årskortet mitt, på en eneste dag.

Vi var så heldig å få med oss en live fremførelse av installasjonen Clamor. Kunstverket står utstilt men skal en ha full utbytte av det, hører lyden av trompeter, trommer og andre instrumenter som spilles innenfra med. Kunstnerduoen som har laget dette beveger seg i skjæringspunktet mellom historie, materiell kultur og politikk. Det var veldig spennende å oppleve dette, og lære om verket.

Allora og Calzadillas verk Clamor fra 2006

Del av Børre Sæthres ikoniske verk Min private sky fra 2001

Smak på det teppet da!

Teppet over er laget av mintdrops pakket i folie. Besøkende ble oppfordret til å forsyne seg, men da vi kom bort dit, var teppet helt, så det var så jeg nesten ikke trodde mine egne øyner, da Frode kom til meg med et drops.
Jeg har sett Michael Jackson og Bubbles tidligere på dette museet, men reflekterte ikke da over hvor fantastisk det er at lille Oslo har skaffet seg en av tre versjoner av Jeff Koons kunstverk. Blant alle de andre fantastiske verkene som er å se på Astrup Fearnley, er Michael og Bubbles litt gjemt, men det føltes kanskje sånn for meg, siden det var så mye spennende å få med seg.

Jeff Koons Michael Jackson og Bubbles fra 1988

Vi var spent på overnattingen vi hadde booket utenfor Stabekk, da vi litt sent oppdaget at Hotell Oslofjord egentlig het Hostel Oslofjord. Dette viste seg å være en folkehøyskole eller vandrerhjem, som kanskje (kanskje ikke) er eid/drevet av en baptistmenighet. Nok om det, standarden var i alle fall høyere enn hytten på Røldal, for her fikk vi sengetøy (måtte re opp selv), eget bad og frokostbufè.

Mandag morgen etter en enkel frokost styrte vi vår kjære traktor mot Hønefoss. Det var Kistefos som sto på programmet. Et besøk her har jeg drømt om i mange år, og endelig fikk vi anledningen! Etter å ha blitt kjent med Yayoi Kusama på Henie Onstad Kunstsenter, var det kjekt å finne henne også på Kistefos. Verket her heter Shine of life, det er 6 meter høyt, målt fra vannflaten, og er fra 2019.

Shine of life er lekent til tusen, de karakteristiske polkadottene er hennes uttrykk for en evig repetisjon av livet. Denne skulpturen som står fast på Kistefos er den største Kusama har laget i Norden.

Heldigvis hadde vi flaks med været, for regnet holdt seg borte de tre timene vi tilbrakte i museet. Kistefos er mye mer enn et kunstgalleri, her får en industrihistorie og skulpturpark på samme sted. Stedet ble grunnlagt av investor Christen Sveaas i 1996, for å minnes tresliperiet hans bestefar bygde ved Ranselva i 1889.

All of Nature Flows Through Us av Marc Quinn - 2011

Inne i ett av industribyggene

Frode inne i twisten 1000 kvm med kunst

Frem til midten av oktober er det Tony Cragg sine flotte skulpturer som stilles ut i The Twist, alle mer eller mindre abstrakte, men med en form som når inn til meg.

Det tar tid å gå rundt denne kunstparken, klokken min stoppet på 4 km. men da hadde vi sett absolutt alt. Noen steder er det industrihistorien som er mest fremtredende, men også inne i de mange verkstedslokalene dukker det opp verker av internasjonalt anerkjente kunstnere.

Området er lett å finne frem i, sammen med billetten får en et oversiktskart, og på veien finnes toaletter og kafeområde med lekeplass.

Lekeplass ja, der gikk det fint for seg, men vi ble flere ganger forstyrret av unger som gikk helt bananas inne i utstillingslokalene, en far fikk ikke tak i de tre bråkmakerne før vakten hjalp ham med å sanke dem inn igjen.

For tredje gang kom vi gratis inn siden jeg er KODE-medlem, siden årskortet var spart inn for flere år fremover, brukte vi heller pengene på en god lunch ute i den fine parken.

The Ball er laget av sovjetiske Ilya Kabakov. Det var ferdig i 2017. Verket er 9 meter høyt, og forandrer seg når en går fra The Twist, bort og rundt. Det er virkelig imponerende, og når en har kommet helt rundt, får en den fine utsikten nedover elven mot twisten igjen.

Verket kan leses som en refleksjon over menneskets trang til å utforsk, skape, erobre, og til å nå toppen. Jeg tenkte på Sisyfos da jeg først så det, men her vises han samhold og lagarbeid, i hjelpen fra de to andre.

For en dag vi har hatt, jeg ble helt utslitt av alle inntrykkene, og er overbevist om at hit skal jeg tilbake. Du trenger ikke være interessert i verken historie eller kunst, for å ha glede av å tusle rundt i denne parken i noen timer!

Nå sitter jeg på Grand Hotell i Hønefoss, et slitt gammelt hotell, som knapt kan kalles ærverdig lengre. Nå skal det sies at prisen var overkommelig, og sengen er god, det er jo det som teller mest. I morgen er det Lillehammer, Sigrid Undset og Bjerkebæk som står på programmet, og etter det trakker vi ned gasspedalen for å komme oss hjem til familien på Snåsa, og en drøy ukes velfortjent hvil.

Har du vært på noen av disse stedene? kanskje du vet om steder jeg kan notere meg for neste kunstrunde i dette vakre landet vårt? Jeg tar gjerne imot tips!

God sommer dere!

1. Dere har hatt en fantastisk reise og fått sett så mye flott kunst. Vi hadde tenkt oss på AF da vi var i Oslo, men da var det stengt pga montering av ny utstilling. Fortsatt god sommer, Tine og Frode :-)

1. Da var vi ekstra heldig som fikk se den nye utstillingen :) Vi leitet etter edderkoppen mens det plasket ned i regnet, men vi fant den ikke. Kanskje jeg ikke hørte godt nok etter da du forklarte hvor vi kunne finne den. Nyt sommeren Hildegunn, gleder meg til å gjøre Irland utrygg med deg :)

2. Marianne Augusta3. juli 2023 kl. 23:13

Om du tenker på Edderkoppen av Louise B står den i Slottsparken (ved Litteraturhuset). Kul og litt ekkel. Verdt en kjøretur fra Bergen til Oslo :)

3. Marianne hei! aha... det er der den står ja. Det bøttet ned og vi skulle bare se den sånn for gøy, siden vi hadde ett den i Bilbao. Og ja, den er ekkel, men mest kul. Håper du har en fin sommer <3

2. Min venninne fra Frøya drar på ferie sørover i morgen med mann og bobil, og de skal på Kistefos. Artig sammentreff:)
    Ser flott ut der:)

Jeg sjekket også Hotell Oslofjord for en stund siden, men den ligger i Sandvika. (Thon Hotell Oslofjorden) Kjekt med hostel også da, i alle fall er det rimeligere og gratis parkering, ser det ut som.

God tur videre, du vil kose deg på Bjerkebæk:) Der har jeg vært flere ganger.
    Har dere vært på Sel? Skulptur av Kristin Lavransdatter utenfor kirka der, men det blir jo en liten avstikker..

1. Du spør om kunststeder, det kommer jeg ikke på nå. Kjenner mer til forfattersteder. Hamsun på Lom, Mikkel Fønhus i Valdres, Tarje Vesaas oppe i Gudbrandsalen et sted.. Bjørnstjerne Bjørnson på Aulestad på Lillehammer. Knut Faldbakken på Røros. (men den omveien tar dere vel, ikke- da kunne dere tatt turen innom Lysgård Keramikk hvis dere ikke har vært der- den er kjempefin butikk og utstilling)

2. Hamsun hadde et hus på Fagernes også, er utstilling der, tror jeg.

3. Det er en kunstutstilling på Falstad nå. Dere kjører forbi , det er før Skogn. Vitner, heter den. https://falstadsenteret.no/hva-skjer/exhibition/anne-karin-furunes-vitne

4. Mer kunst på Falstad: https://falstadsenteret.no/opplev-falstad/kunst-pa-falstad

5. Din venninne kan glede seg, det var helt fantastisk! Hostel Oslofjord var helt greit det, men til den prisen (1500,-) ble det litt i kjipeste laget. På Grand Hotell dagen etter betalte vi mindre, og fikk både oppredd seng og deilig frokost.
      Jeg noterer alle tipsene dine Anita, for jeg vil virkelig ha mer, både av Undsets verden og det andre du nevner. (Tror tålmodigheten til Frode er strekt langt nok...)

6. Det gjør hun:)
      God tur videre:) Btw- så kan også Frode være interessert i Falstadsenteret, der er det mye fra krigens dager, da det var fangeleir der.

7. Knut Faldbakken bor på Hamar og er Hamargutt, viste ikke at han hadde noe på Røros? Det må jeg spørre han om neste gang vi treffes. Knut og kona Kirvil bor nærmere bestemt i Vang, uten for Hamar sentrum, men det er kun privatbolig.

8. Nei, jeg blandet sammen- ganske like etternavn. Jeg mente Johan Falkberget, som skrev Ann-Magritt .

9. Falstadsenteret er jo også på vår retur, noterer den Anita!

3. Så flott at dere fikk sett så mye. Lenge siden jeg har besøkt HOS på Høvikodden, der jeg tilbrakte mye tid, på konserter og i ungdomsklubb. For ikke å glemme en hel sommer, da jeg og fire andre broderte sceneteppet til Det Norske Teater, der. Det var kunstneren med Jan Groth som nylig døde, som hadde tegnet det og var der sammen med oss. Astrup F. er fantastisk og det sammen med Kistefoss. Håper dere får noen flere fine opplevelser. På Lillehammer er Lillehammer kunstmuseum og Oplandia (Rett over vegen for kunstsenter) og galleri Zink, et møst.
    Det er smart å ha slikt kort, dere har. Jeg er medlem i Norske kunsthåndverkere og har heldigvis de samme godene.
    Takk for fint reisebrev, og God tur videre, men været er ikke helt trygt for tiden. :) Lykke til videre på reisen

1. Så kjekt at du deler fine gode minner, veldig gøy å høre om. Vi hadde en kjempefin tur, sitter nå på Oppdal, etter å ha besøkt Bjerkebæk, veldig flott opplevelse det også.
      Sier som jeg sa til Anita, jeg noterer tipsene dine, til neste runde, for en sånn turnering må vi gjøre igjen :)

2. I går hadde Dronning Sonja bursdag og jeg så faktisk to programmer om henne på tv. Fantastisk dyktig og sprek 86 åring. Hun har utstilling på Ullinsvin i Våga nå i hele sommer. Sammen med Erik Killi -Olsen.
      Neste sommer skal utstillingen vi "9 kunsthåndverkerne fra Innlandet" ha utstilling der. Det er utstillingen som vi nå skal åpne i Polen, Plock 10 august, som skal vises der neste sommer. Morsomt!

3. Dronning Sonja er kul, jeg lærte litt om grafikken hennes på KODE for en stund siden. Ullinsvin ser ut til å ligge halvveis mellom Snåsa og Bergen, så kanskje vi klarer et stopp der, takk for supert tips Ingun!