mandag 24. februar 2020

Ravnene - tredje bok i Minnesota-trilogien av Vidar Sundstøl

Etter å ha lest og elsket Drømmenes land og De døde, skjønner jeg ikke hvorfor jeg ikke har lest den avsluttende boken i Minnesota-trilogien. Dette er en egenartet historie, kriminalroman av beste klasse. Eksemplaret jeg fikk med meg hjem fra biblioteket var godt lest, og det er gøy, jeg koste meg gjennom alle de 350 sidene, og kviet meg for å forlate Lake Superior ☺

Fra bakpå boken:
Lance Hansen mistenker broren Andy for drap, og en jakttur ender i et skuddrama mellom brødrene. Lance er gått i eksil i frykt for hva Andy kan finne på som hevn. Samtidig plages han av tankene på at en mann kan være uskyldig dømt for noe Andy har gjort, og Lance trekkes tilbake mot hjemstedet Lake Superior. Der møter han Chrissy, Andys tenåringsdatter, som skal vise seg å spille en uventet rolle både for drapsmysteriet og i forholdet mellom de to brødrene.

Denne historien gir oss en nydelig avslutning på en mesterlig historie, som startet med Drømmenes land og fortsatte med De døde. Det er ikke ofte jeg sier dette, men disse bøkene leses i rekkefølge, for handlingen fremstår som en historie.

Skildringene av samfunnet i det rurale Amerika er glimrende utført, det er ikke vanskelig å forestille seg ensomheten i de store avstandene. Menneskene er også alene med sitt, og vi opplever tomheten og til dels meningsløsheten som mange føler i livet sitt.

Sundstøl er en mester på å bygge opp gjenkjennelige karakterer. Han gir oss ensomme damer, vrangvillig ungdom, mennesker som har noe å skjule, og ikke minst hovedpersonen vår, som bærer et sterkt behov for å gjøre det rette. Han bærer hele slektens dårlige samvittighet på sine skuldre, og klarer ikke å glemme det han nå vet, som han føler han bør gjøre noe med. Eller ikke?....

Jeg liker godt at handlingen er lagt naturlig opp mot indianerkulturen, uten at det er gjort noe nummer av det. Vi kommer også tett på ungdommen og deres problemer, og like tett på den hjertesmerte som alle mennesker opplever i livet.

Ønsker du deg en krim som er spesielt velskrevet, så er Minnesota-trilogien som avsluttes med Ravnene et hett tips!


(Tips: se her, hvis du vil lese alle tre!)

9 kommentarer:

  1. Husker jeg fikk anbefalt denne for en del år siden i en bokhandel og kjøpte trilogien til svogern min i bursdagsgave.
    så skulle jeg lese den selv, den er jo prisbelønt også..
    men så var det det med alle de bøkene da..
    men en dag. Takk for påninnelse.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da er det bare til å besøke Hr. Svoger og låne boken tilbake :)

      Slett
  2. Mye krim hos deg for tiden, nå har jeg endelig fått Skyggejegeren og den gleder jeg meg til.
    Min siste Atwood bok/Røverbruden var forresten så krepy at det minnet om krim (Uten at det var det).

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg fikk et genuint sjokk da jeg så at jeg hadde lest 15 bøker i januar og ingen krim, så jeg har tatt igjen kan du si. Kos deg med Skyggejegeren. Sjekket ut Røverbruden, hadde ikke hørt om den, må ha noe creepy til påske :) Takk for tips!

      Slett
  3. Mange år siden jeg leste disse - feinschmecker-krim :-)

    SvarSlett
  4. Jeg husker at jeg begynte på disse bøkene en gang, men la de bort. Er ikke så glad i "villmarkskrim" Var vel ikke i rette modusen for dem da. Må vurdere om jeg gidder å ta de fram igjen, ser at mange liker de godt. Det er blitt mange krimbøker her også, men litt av hvert anna av ulik kategorier.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er mye villmark, men historien fortelles jo på et indre plan også, også er det jo litt krim dette her :) Jeg synes du leser variert, det er gøy å titte innom deg du inspirerer :)

      Slett
  5. Som eg skulle ha skrive det sjølv - eg er så enig! Minnesota-trilogien er skikkeleg bra. Spenning på indre og ytre plan, historiske fakta, aktuelle problemstillingar og ein overraskande slutt.

    SvarSlett