onsdag 25. juli 2018

Billedbrev - to uker i sjarmerende Alanya

Vi var i Alanya for første gang for tre år siden. Da trodde vi at 9 dager var mer enn nok, men jeg tutet da vi var nødt å dra hjem igjen. I år signet vi opp for 14 dager, og jeg skjønte raskt at jeg kom til å få det samme problemet ved hjemreise i år. For et vakkert sted Alanya er, tyrkerne er supergreie å ha med å gjøre, og selskapet vårt her nede,er jo det beste en kan tenke seg. Gode venner som har hatt leilighet i Oba i 10 år, og er lommekjent, de tar oss med på den ene opplevelsen etter den andre. Siden jeg prioriterer sol og avslapping (og lesing....) fremfor blogging disse ukene, blir det kun et lite bildebrev fra årets to uker i Alanya.

Hege og jeg gikk fra Oba hvor vi bor og helt opp til Borgen hvor det er nydelig utsikt

Granatepler ved Borgen

Fascinerende kaktus alle steder

Vi besøkte en nydelig landsby og ble vist rundt av han til høyre
Landsbyhanen

En stund til disse blir vin

Aller først spiste vi en fantastisk tyrkisk frokost - dette anbefales!

The fabulous three på tur
To ting gjorde ekstra sterkt inntrykk da vi kjørte opp i fjellene bak leiligheten vår, den deilige tyrkiske frokosten og den lille landsbyen Mahmutseydi,  hvor vi drakk kaffe etterpå.

Vi besøkte moskèen i Mahmutseydi, som er fra år 1256. Vi var velkommen til å gå inn i andre etasje og se ned på selve kirken, men ikke før vår venn hadde utstyrt oss kvinnfolk med skaut og skjørt. Jeg har aldri vært inne i en moskè før, og lot meg fascinere av hvor tomt for stash selve "kirkerommet" var.
Etter turen inn i moskèen ble vi tatt med ned til en kunstner som laget te av rosmarin, mynte og ...?? (en urt til) som han plukket fra noen bed, han tømte vann over og vips var det servert! Nyyyydelig te, utrolig koselige mennesker, kjempefin prat, og selv om språket muligens ville by på utfordring så var det ikke noe problem. Frode fikk prøve hammeren på noen mandler, vi fikk smake av grøden som vokste rundt oss.

Vi fikk også se en liten ugleunge, som satt og halvsov i treet på landsbyens samlingsplass. Her satt 7-8 gamle gubber og, tilsynelatende slo ihjel tiden (livet?) men kanskje de egentlig ventet på de neste turistene? Vel, alle sammen var veldig hyggelige, en mann skremte livskiten av Frode med å komme bakfra med en gresshoppe i hånden, som han plutselig holdt opp mot øret hans ☺☺☺

Jeg ville ha kaffe, og de hadde gangsyn nok til å spørre om jeg ville ha tyrkisk eller "vanlig" kaffe. Normalt ville jeg gått for det lokale, men den smellen har jeg gått på før, så det ble "normal" kaffe.

Sist vi var i Alanya var vi med på sjørøvertokt, noe som var så kjekt at vi tok denne turen igjen. Øivind har funnet en "stillebåt" som er perfekt, vi ble godt tatt i mot og bevertet gjennom hele dagen. Båten stoppet 5-6 ganger for bading, både inne i en hule, ved en strand og ute i bølgene.

De er ganske tøffe de som tør å kaste seg utfor her (12 meter...)

Turstfelle deluxe, men veldig gøy med en dag på sjøen med disse røverne

For noen deilige dager vi har hatt, tempo har vært tilpasset temperaturen som har lagt i overkant av 30 grader. Søndag var vi på et badeanlegg en halvtimes gange fra leiligheten, hvor vi kunne slange oss ved bassenget eller ta et par skritt og være ute i sjøen. Her var det musikk, toalett, bar og restaurant, så vi led ingen nød.

Jeg var med på en aldri så liten lesemaraton denne helgen, så jeg klarte å smette inn ganske mye lesing, både ved bassenget og på balkongen.

Kim Leines Rød mann/Sort mann på min nye Kindle

Her slanger vi oss ved bassenget like ved stranden

Siste dagen på ferie tok vi drosje opp i fjellene, hvor de har laget til badeanlegg i en elv. Her er flere sånne i nærheten, og vi har vært på et annet sted før, men dette stedet hadde vi nesten helt for oss selv. Etter å ha badet i krystallklart vann som holdt 20 grader, slanget oss i sofaen vår og spist lunch, gikk vi tilbake til Alanya ca. 10 km. På veien plukket vi fiken, druer, pærer, lime, appelsin, kaktusfrukt og mye mer, det var mye og se på, og de som passerte oss i bil og på moped på veien, lurte nok fælt på hvor vi hadde havarert med bilen.

Nå er det bare timer til vi blir hentet og kjørt til flyplassen. Håper inderlig at det er fint vær hjemme, så vi kan nyte de siste dagene før hverdagen begynner igjen.

1. Ser ut som du har hatt en fin tur. Jeg liker også Tyrkia veldig godt, har vært mange steder der, men ikke der du har vært. Ja, den tyrkiske yoghurten og all frukten er fantastisk frokost og ellers utrolig mye god mat som jeg liker med stekte grønnsaker osv.
    Her på berget har vi hatt TYrkia tempraturer så det holder, så det har blir litt lange dager i skyggen og en bok, herlig!
    Kim Leine gleder jeg meg til, likte evighetsforden veldig godt!

1. Det er godt å ha varme hjemme også, håper Beathe har rett i at vi tar finværet med oss hjem :)

2. Det ser og høre sut som dere har hatt en fin ferie og det var fine bilder. Selv har jeg ikke vært i Tyrkia og det har egentlig heller aldri fristet, men Hellas derimot.... Været er ikke så verst her i dag emn ser at det skal bli veldig fint både i morgen og fredag - så det kan virke som dere tar finværet med dere og det er bra!

1. Håper inderlig at jeg får nyte fjellet med tørre stier i noen dager etter jeg kommer hjem :)

3. Så bra at du har kost deg i Alanya. Jeg har vært der en uke på venninneferie, og et par døgn et par ganger, på vei til andre steder i Tyrkia. Blant anna Kappadokia. Kjekt sted å være. Men har skygget unna Tyrkia i det siste. (Erdogan skremmer).Fint at du fkk lest litt også. Her går det tregere med lesinga for tida, da jeg har en aktiv åtte-åring på besøk. Fortsatt god ferie!

1. Kappadokia var på planen i år, men tiden gikk så alt for fort, det får bli neste gang. Erdogan er skremmende, men Tyrkia er trygt, og kommer en tett på tyrkerne sånn som vi gjør i leiligheten i Oba, så føles det feil å la være å dra, bare på grunn av ham.
      Var hjemme kl. 02:00 i natt, og har avtalt å hente i bhg. i dag, koffert og tomt kjøleskap får bare være :)

4. Så deilig ut! ALdri vært i Tyrkia, men..du vet.. soooome daaaay :D Alltid kjekt å se bilder! Og været hjemme? Strålende og meldt bedre, og det antar jeg Bergen også har!

1. Du har noe å glede deg til, jeg har forelsket meg i disse vennlige menneskene. Tenk å våkne opp til blå himmel og strålende turvær i dag, nå skal jeg en rask tur på fjellet før jeg henter gullungen min :)

5. Ser ut som du virkelig har kost deg på ferie! Som Marianne, har jeg aldri vært i Tyrkia, men det ser unektelig vakkert ut:))

1. Vakkert er det, og vi er så heldige å reise med venner som har hatt leilighet her i ti år, så de har introdusert landet, byen og folkene på en fantastisk måte. Fortsatt god sommer Birthe!, nå braker det snart løs med barnehage igjen :)

6. Ser aldeles herlig ut. Var i Alanya da min eldste sønn var ett år, i 1991. Mye har sikkert forandret seg siden da. Husker skrekken med å få besøk av gedigen edderkopp på kjøkkengolvet der vi bodde i en bakkeleilighet på et turisthotell..

1. Nå funderte vi litt over at det ikke var insekter der. Jeg som pleier å bli oppspist av mygg, og reagerer veldig på stikkene, fikk ikke et eneste bitt. Så heller ikke annet enn 2-3 veps på to uker.