fredag 1. desember 2017

Oppsummering av lesemåneden November

Endelig er november over, årets mørkeste og kaldeste måned. Jeg fryder meg over at lesing er min store lidenskap, og ikke en eller annen utendørs aktivitet. 

Det nærmer seg tid for oss bokbloggere til å nominere bøker til Bokbloggerprisen for 2017. Vi du se hvilke bøker som er de 54 norske bøkene av året jeg har lest, kan du bare klikke på lenken. Skal jeg lekke noen hete navn fra min liste blir det Olaug Nilssen, Sondre Midthun, Gøhril Gabrielsen, Kristin Johansen, Tove Braathen og ikke minst Kristin Friis som jeg leser nå, Familiesykdommen er heftig, håper mange finner frem til den.



Dette har jeg lest i november:
  1. Trude Teige - Pasienten - 5
  2. Jan Guilou - 1968 - 4
  3. Kristin B. Johansen - Jeg har levd i dette landet i tusen år - 6
  4. Mariela Årsandøy - Nye veier - 4
  5. Bjørg Thorhallsdottir - Du er sterkere enn du tror - 5
  6. Mariela Årsandøy - Urolige hjerter - 3
  7. Caspar Eric - Nike - 4
  8. Tove Braathen - Alle disse dagene - 5
  9. Merethe Lindstrøm - Nord - 4
  10. Sigrid Undset - Jenny - 5
  11. Ragnhild Kolden - Det gode vi ikkje gjer - 5
  12. Ketil Bjørnstad - Åttitallet - 5
  13. Robert Næss - Byrået for ikkehendelser - 5
  14. Lotta Elstad - Jeg nekter å tenke - 5

Dikt: 1
Krim:  1
Barn:      1
Sakprosa:    1
Romaner:         10


November har bydd på litt kos som ikke handler om litteratur. Bydelen min Åsane har feiret seg selv, og jeg og mamma var på en flott Åsanekveld. Beathe og jeg var på lesesirkel på biblioteket og snakket om novellesamlingen Arbeidsnever. Sammen med Hildegunn var jeg på foredrag om bordellvirksomhet på 1600-tallet på Vestindien. En lørdag tok jeg med meg mann og barn og gikk for å se musikalen Evig ung. Foredrag på KODE om Engel Astrup har det også blitt tid til. 

Denne måneden klaffet det med Tvangslesingen, så vi hadde oss et fint møte i Bergen. Dagen etter så jeg musikalen Etterlyst Jesus med Bjørn Eidsvåg. Denne uken var det travelt for dagen etter ble det tango og kammermusikk i Universitetets aula, og vips så var uken over og vi dro til Karmøy for helgen. Uken etter var det bare markeringen av 26 november og jødeutryddingen som fikk meg ut av huset. Som er flott avslutning på måneden så vi musikalen Glamrock, et stykke som ble fremført nede i parkeringsgarasjen under Grieghallen, veldig bra stykke med sangprestasjoner som imponerte stort. 
Nå står desember for døren. Jeg er ikke så veldig "julete", men siden jeg er ferdig med julegavene og ikke har et tett program i desember, skal det nok bli litt "kos" og mye lesing i vintermørket. 

Riktig god lese-desember til alle dere andre bokbloggere ☺☺☺

14 kommentarer:

  1. Du har virkelig fått med deg mange bøker og hyggelige hendelser i november. Jeg er heller ikke så julete av meg og synes tiden er viktigst meg hyggelig samvær i denne mørke tid.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er sant, samvær er viktigere enn pynt og fjas :)

      Slett
  2. Jeg har fått med meg sju av dine fjorten bøker. Ja, nå må vi begynne åtenke bokbloggerpris. Jeg har satt opp en liste over norske bøker som jeg kan tenke meg å ta med. Men akkurat nå venter jeg min mann tilbake fra en måneds tur i Thailand, og datter og to sønner på helgebesøk. Så bokbloggerpristanker utsettes til senere!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy at vi har lest så mange av de samme bøkene. Skjønner godt at du utsetter lesing når mannen har vært så lenge på andre siden av jordkloden :)

      Slett
  3. Eg har kun lest Jenny av dine fjorten bøker, men det er ikkje så verst bare det. Ketil Bjørnstad sine Verden som var min-romaner har eg lyst til å lese, men dei er så evig lange. Eg har prøvd lydbok på den første i serien, men eg syns Anders Ribu har ein ytterst keisam stemme og klarer ikkje å lytte til han dessverre.

    Eg er usikker på om eg er julete av meg. Eg har bakt fire sorter julekaker og har funnet litt julepynt, men eg liker nok best alle julelysa som kjem fram i mørket og den roen og freden som senker seg mot jul.

    Bokbloggerprisen er eg ikkje så opptatt av, men eg har lest 15-20 bøker som kan nomineres. Høgast på mi liste står Jenta som ville redde bøkene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå har jeg nettopp sett Brenners bokhylle, den episoden hvor Gro Nylander forteller om sitt forhold til Kristin Lavransdatter. Kan nesten ikke vente med å lese mer av Sigrid Undset :) Skal ta en titt på Jenta som vil redde bøkene, Beathe snakker også fint om denne.
      Jeg liker Anders Ribus stemme godt som Ketil Bjørnstad, litt forfinet og "beste vestkant" men det passer fint :)
      Har knipset bilde av nedtellingssnømannen jeg laget i bhg. skal legge ut i morgen :)

      Slett
  4. Skal si du har hatt en kulturaktiv måned.:)
    Av bøkene dine har jeg lest tre.
    Jeg er heller ikke spesielt julete av meg. Alt det kommersielle maset har ødlegat mye synes jeg.
    Hva var det Sondre Midthun skrev?

    Enig ang Tungd tids tale, ellers vet jeg ikke annet sikkert enn Begynnelser av Tiller, Leo av Hagemann- og muligens Berge av Kjærstad, Tante Ulrikkes vei og Himmelske tilstander av Tove Nilssen, Demian Vitanza. Har enda en del å lese, så her kan mye skje..

    Åpen klasse: Julius- nesten menneske, Vandreustillinger av Cecilie Løveid, den må du lese.. og sikkert noveller og andre dikt.

    Ha en fin desember Tine.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Midthun sin roman het Farvel til alt dèt. Takk for supre tips, har en formening om at Cecilie Løveid er litt for "kunstnerisk" for mitt hode, men gir henne gjerne en sjanse. Begynnelser har jeg planer om å høre, det blir mitt første møte med Tiller. Leo må jeg også lese og Tante Ulrikke ligger jo her (det var den kebaben da...)

      Slett
    2. Ok. Takk.
      Du må sjekke ut Løveid selv. Jeg aner ikke hva du mener med "kunstnerisk"-
      Hun syr sammen en kommentar , en politisk til dels, eller ganske mye, rundt bilder hun ser på utstillinger.. Godt gjort, interresant dess lenger man kommer ut i den.

      Slett
  5. Glemte bort alt jeg skulle si om bøkene du har lest (som jeg ikke har lest), kulturen og renninga, da jeg så at du var ferdig med julegavene. Ferdig? Gikk først opp for meg i dag at det var desember. Og jeg trodde jeg var skikkelig julete, men ikke før siste uka. Da reiser jeg hjem - og - kjøper julegaver. Jula er i midten.

    Har kun lest Lotta Elstad på lista di (nesten ferdig) og kun halvparten av det totale antallet, knappe 20+. Begynner å innse at jeg har ingen peiling på hvordan langlista vil bli. Dere leser helt andre bøker enn meg, som vil si at jeg leser de trauste bautaene, vel det er ennå 4 uker igjen, som Anita sier, mye kan skje, det er bare å ta tak...
    (psstt, du skal vel lese Sortland??)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er sikker på at du har et bedre forhold til julen ved å utsette alle forberedelser til siste liten. Det funker ikke for meg, så her er det juleforberedelser hele november. Langlisten kommer alltid overraskende på meg, men i fjor hjalp det tydeligvis med framsnakking på slutten.
      Er det Bjørn Sortland du mener, og den pinlige boken?

      Slett
    2. Gaute Sortland. Du vet han med fotturararane..

      Slett
    3. Korte meisterverk? Skal se om jeg får smittet den inn, er den bra altså?

      Slett
  6. Oj, var du på Åsanekvelden! Da så du meg kanskje i brudekjolen :) Har ikke lest noen av bøkene, men imponert over din leseglede. :) God advent :)

    SvarSlett