mandag 25. desember 2017

Mor om natten av Niels Fredrik Dahl

Ibsen, Brage, Fringe og Tiden - dette er priser Niels Fredrik Dahl har mottatt for sitt tidligere forfatterskap. Han har, i tillegg til romaner, skrevet noveller, dikt, gjendiktning og skuespill og forlaget hans Oktober, som gir ut Mor om natten kaller ham en markant forfatter, noe jeg gjerne stiller meg bak.

Forlaget om boken:
«Mor om natten» er et kvinneportrett og et selvportrett: en rystende, nær og dypt personlig roman om to som lever et liv sammen uten å kjenne hverandre. Begge lengter etter tilhørighet, begge kjemper med mørke krefter.

Hva skjer når alt går i stykker? Morens dagbok blir en dør inn til et opprivende og skjørt forsonende erindringsarbeid.

Flere år etter morens død åpner han dagboken hennes. Den hun kalte nattboken og som hun ga ham da hun var blitt en eldre kvinne. Du kan gjøre hva du vil med den, sier hun, lese den, eller ikke lese den. Hun skrev den da han var barn. Han tok imot, men ville egentlig ikke. Han hadde for lengst stengt henne ute fra sin verden.

Niels Fredrik Dahl skriver om arv og ensomhet i denne lysende skildringen av barndom, familie, kjærlighet og avhengighet.

Innledningsvis sier forlaget at dette er en dypt personlig roman, og hvis vi i det kan legge at forfatteren skriver om seg selv og sitt forhold til sin egen mor, så må jeg si at han gjør det på en glimrende måte. Jeg liker ikke å være en lesende "kikker", men jeg følte aldri at Mor om natten ble for tett på det private.

Når det er sagt, skildringene av den voksne hovedpersonens forhold til sin mor er rett og slett rå. Det blir nesten litt spennende etterhvert, for hva som egentlig har foregått i hans barndom, avdekkes litt etter litt.
Vi hører i brokker om ham som barn, som ektefelle i flere omganger og som den aldrende sønnen til en mor som snart skal dø. Det er ikke alle utgavene av ham jeg liker, og spesielt forholdet hans til livsledsagere og til alkohol skremmer meg, men noe av det vi hører om oppveksten hans forklarer på en måte hvorfor han har blitt sånn.

Mor om natten er en vond bok å lese/høre, men det er så glimrende skrevet at hadde jeg hatt en hatt, så hadde jeg tatt den av. Romanen har et nydelig språk, og skrevet på en måte som gir leseren litt å bryne seg på. Teksten er skrevet i første, andre og tredjeperson, men hvem han snakker om er ganske tydelig, så det ga ikke meg noe hodebry. Vi møter egentlig bare hovedpersonen, hans mor og noen kjærester, i tillegg til at vi vagt hører om en søster og deres far, allikevel føles persongalleriet stort, siden vi møter mor og sønn i flere stadier i livet. Handlingen vekket mine egne følelser til live, og enkelte betraktninger rundt døden traff meg hardt og brutalt.

Øystein Røger er en drøm av en innleser. Det er ingenting ved stemmen hans som står i veien for innholdet han skal formidle. Jeg blir så oppslukt av historien hovedpersonen forteller, at jeg nesten følte meg litt snytt, da Røger plutselig var ferdig med å lese.

Utgitt: 2017
Lyttetid: drøye 4 timer
Kilde: Lytteeksemplar


På bloggen Beathes bokhjerte kan du lese en flott omtale av boken, med et litt mer utfyllende handlingsreferat enn det jeg har laget.

4 kommentarer:

  1. Jeg er så glad for at du likte denne boken! Absolutt en nomineringskandidat hos meg sammen med blant annet "Leo"-boken.
    Du har skrevet fint om boken og takk for link.

    Takker også for kommentarer inne hos meg. Jeg blir jo nysgjerrig på hvilke 2018 bøker du skal gå i gang med. Selv har jeg begynt på en oversatt roman som kommer i januar men jeg har lyst til å lese flere norske romaner anno 2017 før nomineringen om snaue to uker selv om jeg har et godt grunnlag med over 60 leste norske bøker av året.
    Fortsatt God jul ,Tine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har også litt å velge i for nominering til Bokbloggerprisen, så jeg har kastet meg over 2018 bøker, også disse to julegavene da. Etter å ha lest Åttitallet av Ketil Bjørnstad ønsket jeg meg boken hans hvor han skildrer Oda Krogh sitt liv, den skal jeg lese, også Kristin Lavransdatter som settes opp på DnS i februar :)
      Fortsatt god jul, jeg skal på jobb i morgen, men så har jeg fri til over nyttår :)

      Slett
  2. Denne har jeg lånt via ebokbib, men så er du så fornøyd med lydbok-utgava... Jeg får se om jeg finner den på biblioteket- kommer tid kommer råd, er det noe som heter ;o)
    Ønsker deg fortsatt fine juledager!

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt med alt som er gjort (lest) heter det jo, men Øystein Røger er verdt å vente på :) Fortsatt god jul til deg også Berit!

      Slett