lørdag 10. juni 2017

Resten av de 17 hyttene på Ulriken er besøkt!

To meget tamme sauer ønsket oss velkommen opp Indianerstien
17 av de 57 hyttene på byfjellene har adresse Ulriken. De fleste har blitt besøkt tidligere, og nå var tiden endelig kommet til å besøke de fire siste. Denne helgen var målet å bli ferdig med Trimprosjektet 2017, og hake av for besøk på alle de 57 hyttene på byfjellene, som presenteres i boken Byfjellene - mangfold og hytteliv, men tåke og regn satte en stopper for besøk hos Gjøken i dag, så helt ferdig ble jeg ikke.

Fredag kjørte vi opp på Nattlandsfjellet, og etter jeg hadde stukket innom sjekkinn-punktet på min neste trimutfordring Ti-på-topp, parkerte vi på toppen. Herfra følger en grusvei oppover og innover mot Nubbevannet, en utrolig fin trim-vei. Når en når vannet ser en en sti opp til høyre, og noen våte, hundre meter inne i skogen ligger hytten Jotneberg.

Jotneberg ble bygget i 1932, men den brant ned, så hytten som vi ser nå er fra 1934. Den ble bygget av syv speidergutter, og det var spennende å lese i boken min, om hvordan de med enkle midler og mye iherdig arbeid greide å skape seg et fristed. Hytten har hatt mange eiere, men det er igjen speidere som eier og bruker hytten.

Det gror godt rundt Jotneberg, og hytten ser ganske slitt og ubrukt ut

Utsikt fra hytten - det er Nubbevannet vi ser så hytten ligger sentralt til

Lørdag sto Ulriken for tur. Litt skuffet over at den lovede solen uteble, kjørte vi allikevel til Montana, hvor vi parkerte og startet turen. Vi gikk opp Indianerstien, og før vi nærmet oss Turnerhytten, fikk vi øye på Noreg, den første av hyttene vi skulle besøke i dette området.

Varde i underkant av 10 meter fra oss, den var ikke god å se

Tåken ga mange stemningsfulle øyeblikk
Noreg var den tredje hytten som i sin tid ble oppført i området rundt Ulriken. Den har hatt flere eiere, men er nå privat eid, av en familie som bor i Oslo! Til tross for den lange reiseveien, mener de at denne hytten har flere "liggedøgn" enn de fleste av byfjellshyttene.

Tine utenfor Noreg
Lidskjalv ble satt opp av fire svømmere, også den i 1918. Den ble prøveoppsatt i sentrum, for så å bli båret opp stykkevis og delt. Hytten eies nå av en av guttene fra svømmeklubben, men ble også benyttet som samlingshus for Det patriotiske selskap.

To andre turgåere hadde funnet ly ved hytten, men var gjerne med på bildet
Gimle var den tredje hytten på listen. Den ble bygget allerede i 1903, som en av to "Gimle-hytter". Denne hytten skal ha en fantastisk utsikt, og de som eide den under krigen hadde orkesterplass til begivenhetene da luftkampene over Bergen fant sted. Som dere ser av bildene gikk vi i tykk tåke i dag, så utsikt var det smått med.

Gimle med Frode som tar en pust i bakken

Det er godt med en strekk når en bakser rundt på veldig våte stier
Smaa-Gimle er en familiehytte som ble oppført i 1918 men har blitt fullstendig rehabilitert, senest i 2004. Nå er hytten moderne med solcellepanel, gass og flere andre fasiliteter. Tomten har en 50 meter lang gråsteinsmur mot vest, som gjør det ellers bratte terrenget flatt og fint. Det ser ut som de holder på å legge til rette for å kunne svømme litt utenfor hytten, er spent på om vanntilførselen holder til utstrakt bading her oppe i fjellet.

Smaa-Gimle

Hytten med den flotte tomten og et påbegynt basseng.
Da vi nådde opp igjen til stien, som tar oss fra Turnerhytten og videre over Vidden, gikk vi hver vår vei. Jeg ville finne Gjøken, som ligger langt inne på Vidden, mens Frode måtte gå tilbake til Ulriken og ned til Montana etter bilen.
Det ble en våt affære for min del, men heldigvis hadde jeg lydbok på øret og regnjakke i sekken, så turen gikk fint. Jeg valgte å ikke ta av mot Gjøken, siden tåken var tett, og jeg ikke kunne ta opp verken mobil eller kartet, siden det regnet sånn. Det var så vidt jeg kunne se fra varde til varde, så tett var tåken, men det var litt mennesker ute og gikk, så helt ensom var jeg ikke.

Nå har vi besøkt tilsammen 56 av de 57 byfjellshyttene, som jeg har utfordret meg selv til å besøke i år. Følg gjerne med på trim- & kulturprosjektet 2017, nå har jeg bare en hytte igjen!