mandag 22. desember 2014

Forrådt av Amalie Skram

Forraadt er en av romanene til Amalie Skram som kom ut, i den 9 år lange perioden, som skilte tredje og fjerde bok i Hellemyrsfolket. Romanen regnes som en av hennes ekteskapsromaner, som tar for seg kvinners og menns forskjellige seksualnormer i det borgerlige samfunnet.
Jeg begynte å lese den samme dag som jeg kjøpte musikalen Hellemyrsfolket på cd, og hadde stor glede av denne "tilfeldigheten".

I Forraadt møter vi unge og uskyldige Ory Ingstad på hennes bryllupsdag. Hun har giftet seg med Kaptein Riber og Ory tar en tårevåt avskjed med sin mor
(se under), før hun reiser bort med sin mann. Hun aner ikke hva hun har sagt ja til, og er livredd. Riber selv fremstår i begynnelsen av romanen som en kald fisk.

Jeg vil bare dit Vel min kæreste Datter. Ene og alene dit Vel. Og derfor er det min Pligt at sige Dig, at fra nu af har din Mand ubetinget Ret og Magt over Dig. Du maa være føjelig og lydig som et Lam, ellers blir han kun daarlig tjent med sin søde lille Kone. Og ellers sætter Du Dig op imod Guds Forordning, hvad der er det værste av alt.



De begynner sitt ekteskapelige liv med noen uker i London, i påvente av at skipet Orion skal laste ferdig. Den store konflikten i romanen er forskjellen på Ory og Riber sine tanker om seksualmoral. Ory er så uskyldig som det går an å være, og blir livredd når hennes mann nærmer seg. Når hun i løpet av oppholdet i London er med på noen muntre aftener, turer i teater og på dansehus blir hun forferdet av oppførselen til noen av frøknene. Når hun så får greie på at hennes mann ikke er like uskyldig, og at andre vet dette, så går hun helt i kaos. Kaptein Riber er tålmodig med sin kone, og sier til slutt ja til å gi henne visshet om alt han har foretatt seg før han traff henne.
Etter skriftemålet blir Ory selvfølgelig helt syk av sjalusi, og tingene går fra verre til verst mellom det nygifte paret.

Lad mig være, Du Verdens modbydeligste Menneske! skreg Ory og rejste sig med Kraft. Jeg hader Dig! Jeg foragter Dig! Jeg ønsker, jeg var falden død om den første Gang, Du saa paa mig. Der gives ikke paa Jorden saa fælt et Fruentimmer, at jeg ikke vilde synes, hun var for god til Dig. 

Han er oppriktig når hun gang på gang tvinger pinlige detaljer ut av ham, mens hun viser ham ingenting annet enn forakt, når hun kaller ham befengt, avskyelig og forherdet. Etter skipet har lagt i ro midt i Stillehavet i fjorten dager, klarer ikke Riber mer. Han tvinner tauet med treningsmanualene rundt halsen og hopper i sjøen.

Handlingen har klare trekk til hennes egen erfaring fra sitt tidlige voksenliv. Hun var knapt 18 år da hennes mor besørget henne gift med den ni år eldre skipsføreren Bernt Muller, som tok henne med på en sjøreise. Også Amalie skal ha vært uvitende om seksualitet, og beskriver kanskje i Forrådt sine egne følelser.
Romanen er skrevet 26 år etter hun selv giftet seg, og sitt eget syn på det som voldte henne kvaler i ungdommen var helt sikkert endret. De første syv årene av deres ekteskap var de stadig på reise. De fikk to gutter i denne tiden, men etter de kom hjem til Bergen ble Amalie litt av en opprører.

Jeg synes at Ory blir fremstilt som et hysterisk kvinnfolk, som skjuler seg bak vage æresbegreper og sin gudstro. Kaptein Rieber derimot, angrer sine synder og vet ikke hva godt han kan gjøre for henne. Dette er kanskje Amalies syn når hun ser tilbake på sin oppførsel, 26 år senere.

Forrådt er absolutt en roman jeg anbefaler deg å lese. Har du lest flere bøker av Amalie Skram eller kanskje lest om henne, blir det ekstra interessant.

Bok lånt på eBokBib

11 kommentarer:

  1. Jeg syns denne boka fantastisk og Amalie Skram var en fantastisk kvinne som hadde mange vanskelige perioder i sitt liv. Jeg har jobbet med henne og hedret henne med en når som bygger på boka Forrådt. Du kan se det her :http://ingunkleppan.blogspot.no/2013/07/amalie-skram.html
    En riktig fin, hvit og avslappende jul ønsker jeg deg!
    Jeg håper på å få tid til å sette meg ned med noen av bøkene jeg har i jula.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for at du viste meg dette, for noen nydelige smykker du har laget. Amalie Skram er utrolig spennende å følge, spesielt siden det hun har skrevet speiler så tydelig livet hun levde. Gleder meg til neste bok, og i mellomtiden kan jeg kose meg med musikalversjonen av Hellemyrsfolket :)

      Slett
    2. Jeg vet at hun var født og vokste opp i Bergen, men hun giftet seg med en danske, forfatteren Erik Skram og hun hevdet selv at hun ville være dansk for hun ble ikke verdsatt, men dømt og mistenkt av sine samtidige forfattere her i landet. Skulle gjerne sett oppsetningen i Bergen, men litt langt unna.

      Slett
  2. Jeg leste denne og de fleste av henne da jeg var ca tyve år.. Takk for gjensynet. det hadde sikkert vært interressant å lest noen av de bøkene igjen..:)

    SvarSlett
  3. Amalie Skram skulle jeg ha lest mer av, kanskje det blir neste års satsing. Hellemyrsfolket var jo helt fantastisk lesing! Det må ha vært forferdelig å oppleve et slikt stort kultursjokk, en så stor konflikt i roller. Kjønnsroller vel å merke, der gutter og jenter ble oppvokst med ulike normer for sitt kjønn og så er de så uforenelige.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det som er spennende med Forrådt er at forfatteren er kritisk til jentens rolle, sånn jeg tolker det.

      Slett
  4. Jeg har ikke lest noe av Skram siden jeg gikk på videregående og det begynner å bli noen år siden. Kanskje jeg må få lest denne i løpet av neste år og da er det jo greit at den finnes på ebokbib

    SvarSlett
  5. Flaut! Flaut! Flaut!
    Jeg kan ikke huske at jeg har lest noe som helst av det hun skrev... Det er klart jeg må gjøre noe med det! Da er det vel kanskje naturlig å ta for seg Hellemyrsfolket? Har sjekka, og det ligger flere forskjellige utgaver ute digitalt på nasjonal biblioteket, så... Ingen unnskylding lenger ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kommer ikke til å angre, kjør på. Kan anbefale Hellemyrsfolket på lydbok. Han som leser gjør det til en stor opplevelse. Ellers kan språket føles litt tung i begynnelsen, men det løsner fort.

      Slett
  6. Elsker, elsker Forrådt, og elsker, elsker Amalie Skram. Og jeg elsker, elsker, elskeeeeeeeeeer at du også elsker Skram og hennes diktning.

    God jul :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg elsker å ha noen å dele begeistringen med :) God jul til deg også Eli!

      Slett