fredag 6. oktober 2023

En langhelg i Berlin

Det er ni år siden sist jentene var i Berlin, og for fem år siden tok jeg med meg mann og yngstemann, og tilbrakte vinterferien i samme by. Klikk gjerne på lenkene om du vil se flere bilder fra byen, og høre hva vi har gjort før. Årets tur ble avslappende i forhold til tidligere, med offentlig transport, og intet fokus på verken sightseeing eller shopping.

Etter en behagelig avreise på en sen morgen, ankom vi Berlin i skapelig tid. Transportministeren Elisabeth hadde ansvar for at vi ikke snek på toget, bybanen, bussen eller trikken, så denne gangen ble det ikke så mye gåing som det pleier å bli på disse turene.

Finansminister Hildegunn betalte alt av mat, drikke og inngangspenger, med pengene vi har spart det siste året, noe som ga den deilige følelsen av å bli spandert på i fire dager.

Solveig var en selvskreven statsminister, som la til rette for at vi andre kunne gjøre en god jobb, mens jeg var kulturminister, med planen klar, og fem kunstgallerier inntegnet på kartet.

Sist vi var på tur tok vi for oss severdighetene, en etter en, så denne gangen hoppet vi over alle sammen. Berlin er en deilig storby som det er lett å bevege seg rundt i. Her er mange fine områder, og det er lett å navigere, siden elven Spree, og flere kanaler deler inn byen.

Vi bodde nord i byen i Oranienburgerstrasse 52, her var det veldig fint å bo, urbant med kafeer ute til langt på kveld, og lett tilgang til undergrunn og bybane, som ble flittig brukt. Arcotel Velvet Berlin var fint, men obs obs, noen av rommene har bad og toalett med glassvegger inn til resten av rommet, veldig underlig påfunn det der, men jeg har opplevd det flere andre steder. Frokosten var supergod, og det var sengene også.

KW Institure for contemporary art ligger i Auguststrasse 69, dette lå nærmest hotellet, og første kvelden etter stengetid lokaliserte vi det. Vi endte opp med å skippe det, da fasaden ikke bød oss inn.

Dagen etter startet vi i Urban Nation i Bülowstrasse 7, dette ble min favoritt blant galleriene, for her hadde de installasjoner og bilder som fikk følelsene i kok hos meg flere ganger.

Da jeg plutselig fikk øye på venninnene mine midt inne i et tagget bilde, oppdaget jeg etter noen sekunder at de faktisk sto og vasket hender, de hadde vært på toalettet ☺

Et av verkene som fascinerte

Det ble ikke flere gallerier denne dagen, men besøk i KaDeWe, og litt tusling i gatene. Middagen spiste vi tidlig, for på planen hadde vi opera. Operahuset i Berlin er skikkelig kjedelig, både ute og inne, men Cavalleria Rusticana var helt superb, med storslagne kulisser og kraftfull sang. De sang så vakkert at tårene trillet, det var rett før jeg ble religiøs av den påskeprosesjonen.

Lørdag ble det kunst og shopping i skjønn forening. Vi besøkte Berlinisher Galerie i Alte Jacobsstrasse 124. Her hadde de mye spennende, i et nydelig bygg i landlige omgivelser midt i byen. Vi var fire stolte nordmenn som gikk og nøt den nye Munch-utstillingen som nettopp var åpnet. Jeg har sett mye Munch, men sannelig hadde de ikke saker og ting som var nytt for meg.

König Galerie er et brutalistisk kirkebygg i Alexandrinenstrasse 118, som er gjort om til galleri. Her var det mye artig, blant annet store fantasifulle figurer laget av mosaikk.

Etter lunch besøkte vi Kunstlerhaus Betanien i Kottbusserstrasse 10d, et enkelt galleri med stort sett vegghengt kunst. Det dukket opp en nordmann på veggen også, Knut Ivar Aaser, med hele ni kunstverk.

På vei inn i Berlinisher Galerie

I König Galerie

Et av verkene i Kunstlerhaus Betanien

Palast Berlin bød på et forrykende show

Lørdagskvelden tilbrakte vi først på restaurant, deretter på show på Palast Berlin. Showet het Falling in love. Her var jeg kraftig utenfor min komfortsone, men et par av venninnene påsto at dette var gode greier, så da så. Enda litt senere på kvelden ble det barbesøk, og litt salsadansing sånn inn i de små timer, og sånt skulle jeg gjort mye mer av, for det var gøy.

Søndagen snakker vi ikke om, vi hadde litt tid til å tusle rundt i solen, før vi toget av gårde til flyplassen og turen hjem til Bergen, med litt mer i bagen enn det vi hadde på vei til Berlin.

Takk for turen jenter, you are the best 💚