søndag 20. juni 2021

Ni liv - ny spennende krim fra Emelie Schepp

Vi som har fulgt serien med Jana Berzelius, vet at hun har noe ved sin personlige historie, som hun for all del må holde skjult. Ni liv er den sjette boken i denne spennende krimserien hvor en heller uortodoks statsadvokat, har hovedrollen.

Forlaget om handlingen:
En tidlig aprilmorgen spres en film med en ung mann på YouTube. Han er mishandlet og har eksplosiver festet på kroppen. Politiet forstår at dette er seriøst, men de rekker ikke å identifisere stedet han er på, før bomben eksploderer. Det er det fjerde medlemmet av det kriminelle nettverket Komados som er drept på kort tid. Men er det samme gjerningsmann som står bak de fire drapene? 

Kriminalbetjent Mia Bolander får hjelp av den nye etterforskeren Patrik Wiking til å løse saken. Problemet er at ingen vil snakke med dem. Ingen har hørt noe, ingen har sett noe. Når Jana Berzelius blir med i etterforskningen, innser hun at saken har direkte koblinger til henne selv. Som statsadvokat har det alltid vært hennes oppgave å finne sannheten. Nå får hun uventet hjelp til å skjule den. 

Dette er en av de få krimseriene jeg har lest, hvor bøkene bør leses i rekkefølge. Bakgrunnen for Janas måte å være på, får en vite mest om i den første boken, og senere mer i de neste bøkene. Det samme gjelder forholdet hennes til Danilo, som er en sterk nerveskaper gjennom hele serien.

Når denne historien starter sitter Danilo inne, men Jana er nervøs for når han slipper ut. Hennes adoptivfar har fått en mer og mer fremtredende rolle i serien, og i Ni liv får leseren vite mye om hva det er som driver Jana.

Kriminalbetjent Mia Bolander kan ikke fordra Jana, men siden hun er statsadvokat så krysses deres veier stadig vekk. Mias makker Henrik er i pappaperm, så Mia må ta til takke med den litt ruskete vikaren Patrik Wiking. Henrik lar seg styre av kone og familieliv, men trekkes mot saken som skal oppklares.

Emelie Schepp skildrer mellommenneskelige forhold på en fin måte. I denne historien er det gnisninger i de fleste leirene, og mange har noe  å skjule. Handlingen tar for seg barn som blir presset av narkogjenger til å jobbe for seg, tyverier av både biler og dynamitt og mange løgner. Fokus er ikke utelukkende på politiarbeidet, så det blir aldri for teknisk (eller kjedelig).

   Han tidde da mobilen begynte å ringe. 
   - Unnskyld meg. Han tok noen skritt vekk fra senga og svarte. - Det er Öhrn. Ja, men hva...?
   Det ble stille noen sekunder. 
   - ... hva i helvete snakker du om?
   Gunnar snudde seg og stirret på Mia. Han var hvit i ansiktet, og hun forsto straks at det hadde skjedd noe mer. 

Korte kapitler, mye luft og mye direkte tale gjør at lesingen av denne boken gikk radig. Mitt engasjement var høyt allerede før jeg startet, for de lange trådene i denne serien gjør lesingen av hver bok ekstra spennende. Måten Ni liv sluttet på, gjør at jeg gleder meg til neste utgivelse ☺

Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2021
Sider: 384
Kilde: Leseeksemplar


Serien i rekkefølge: 
Ni liv


Det var siste smakebiten fra solfylte Bergen før sommerferien. Neste søndag sykler jeg langs sørvest kysten av Peloponnes, pc`en ligger igjen hjemme, men Kindelen har nok bøker til fjorten late dager på stranden (og litt sykling) Riktig god sommer til deg, skal du noe gøy i sommerferien?

22 kommentarer:

  1. Jag har än så länge bara läst de två första delarna och jag har två delar till redo i hyllan. Har inte varit jätteövertygad av det jag har läst, men jag hoppas på de jag inte har läst än 🙂

    SvarSlett
    Svar
    1. Du må fortsette, de lange linjene i serien vil gjøre det verdt det, selv om du ikke likte de første to bøkene så veldig godt :)

      Slett
  2. Har läst en bok ur den bokserien, just den jag läste var i varje fall riktigt bra. Denna titel kände jag dock inte till. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Og jeg som tenker at alle svensker følger denne serien med iver og glede :)

      Slett
  3. Takk for omtalen, da ble jeg påminnet Schepp - denne har jeg ikke. Men jeg ser jeg har lest disse: Merket for livet, Hvite spor,Skjult agenda, Pappas gutt, Broder Jakob - og jeg har merket meg det er en god del vold. Og noe ujevn kvalitet. Skjult agenda syntes jeg var best, men en del navn å forholde seg til - og litt vel voldelig - (Pappas gutt gikk litt over stokk og stein, synes jeg....) - Men det er mye spenning i bøkene, og hovedpersonen har jo sin egen interessante bakgrunn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Da er du jo ajour da, så det er bare til å finne frem Ni liv :) Enig med deg, det er mye spenning, og ikke minst karakterer med en underlig bakgrunn. Nettopp denne, gjør at jeg tåler litt "over stokk og stein", de vrir seg unna konsekvenser som gjerne ligger oppi dagen, men det er artig lell :)

      Slett
  4. Jag har läst alla böcker i den här serien, men just den här var jag inte så förtjust i

    SvarSlett
  5. Jag har bara läst del ett så jag måste verkligen läsa resten

    SvarSlett
  6. Jeg har Ni liv på nattbordet. Jeg har lest alle de andre, så jeg skal lese denne og. Men jeg er litt lei krim for tiden. JE ghar lest krim hver kveld i mange år, så kanskje jeg bare leste for mye på for kort tid :-) Nå drar jeg med meg romaner og sånt inn på soverommet. Så jeg får ta en pause, lysten til å lese krim kommer sikkert tilbake :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje Ni liv er boken som får krimlysten tilbake? Det går litt i bølgedaler med meg og når det gjelder krim, og andre sjangere. Naturlig tenker jeg, så mye som vi leser.
      Nyt søndagen!

      Slett
  7. Jeg er nysgjerrig på Schepp. Men jeg bør starte på bok 1?

    God tur, Tine. Selv har A og jeg "turist i egen by" ferie og vi koser oss. Og så blir det kanskje en tur til Bergen eller Molde.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det må du, for den danner grunnlaget for den røde tråden som går gjennom serien. Så kjekt at dere har ferie allerede, kos dere i egen by, og ikke minst i Bergen :)

      Slett
  8. Har läst alla böckerna i serien och just den här var inte bland de bästa i serien. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  9. Tack för smakbiten! Har läste flera böcker i serien men borde fortsätta med den.

    SvarSlett
  10. Emelie Schepp ligger på min läslista. har inte läst något av henne men är medveten om att jag borde göra det. tack för smakebiten! och trevlig semester!

    SvarSlett
  11. Cykeltur låter fint! Jag har inte läst Emelie Schepp, men bra att veta att böckerna ska läsas i ordning!

    SvarSlett
  12. Den här serien har jag inte läst, men den verkar spännande. Takk for smakebiten!

    SvarSlett
  13. Schepp er på listen min etter Berit og dine sine anbefalinger:)
    Men før det har jeg ørten andre krim her som skal leses.
    Blir herlig å komme seg til Hellas. Regner med at vi får høre fra deg både før du drar og underveis:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å høre at du er klar for Schepp :) Jeg skal ikke ha pc med meg på ferie, så det blir reisebrev når jeg kommer hjem. Vi er jo vener på fb, så noen bilder vil det nok komme underveis på turen.

      Slett
  14. Stikker bare innom for å si god sommer. Håper turen blir bra. Selv blir jeg vel hjemme i år også. =)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hadde det ikke vært for at denne turen er fjorårets ferietur som ble utsatt, så hadde vi nok vært hjemme i år også.
      Kos deg på hjemmeferie Ina, og riktig god sommer!

      Slett
  15. Tack för smakbiten. Jag har inte läst något av författaren.

    SvarSlett