lørdag 12. juni 2021

Lørdag - beste dagen i uken!!

Har du et eget lørdagsrituale? eller en ting som du bare gjør på lørdager? Å lese andre sine blogger er deilig rekreasjon for meg, og mye av min egen lesing er inspirert av hva jeg leser på bokblogger. Ideen til dette innlegget kommer fra bloggen Augusta skriver bok, hvor hun hver lørdag inviterer sine lesere til å dele litt om sin egen leselørdag, med et kjapt bilde.
 

Min lesekapasitet har vært stor i det siste, noe 137 bøker fra januar til og med mai indikerer, så når jeg i juni bare har lest 3,5 bok er det ikke tvil om at dette er unormalt. Årsaken er nok at kulturlivet i Bergen blomstrer, og jeg liker denne typen blomstring. De to ukene som snart har gått, har vært fylt med Sivert Høyem, Bigbang, Sprengt og Erasmus Montanus, flere utemiddager med venner og fest med jobben. 

Bare se hvor fint vi sitter og koser oss med Bigbangs fantastiske opptreden, med god avstand og all smittevern ivaretatt. Det er en fryd å gå på en stor utekonsert, når en kan komme ved konsertstart, sette seg ned på en stol og bestille fra baren på mobilen☺

Det ser ut som at sykkelferien i Hellas blir en realitet, så litt tid har gått med til å trene opp sykkelrumpa mi, for syv dager på sykkelsete. Da funker det ikke med bok, ei heller lydbok siden jeg sykler i veien, og må høre trafikken.  

Denne lørdagen har det regnet i Bergen! Uvant for oss bergensere som har tørket helt opp, og litt urutinert, glemte jeg både teppe og solstol ute på terrassen. Båtparaden til Pride tøffet forbi balkongen da jeg satt og leste Områder av særlig betydning, og det var stas, gøy med liv på fjorden igjen. 


Jeg har funnet frem Joyce Carol Oates nye bok Natten. Søvnen. Døden. Stjernene. og den gleder jeg meg til å ta fatt på. Med mitt lesetempo for tiden tviler jeg på at jeg blir ferdig med de 784 sidene, før vi skal ut i den store verden neste fredag. I juni ankom min nye lesekrok, i form av en bokhylle. Ikke alle som har bokhylle som nattbord, men sånn har det blitt, siden vår håpefulle snart kommer hjem fra militæret og vil ha kontoret vårt (rommet sitt) tilbake. 


Da jeg syklet ut i dag lyttet jeg til Lasso rundt fru Luna, for en herlig bok, nydelig innlest av Anders Ribu, en av mine favoritter. Boken måtte av øret da jeg var innom sportsbutikken og kjøpte gelsete og sykkelhansker, og kom ikke på igjen. Dette er mitt første møte med Storytel, og jeg kan ikke si annet enn at jeg tror jeg vil fortsette med abonnementet, selv om jeg bare fikk hørt en bok på de 14 gratisdagene.


Kvelden tilbringes på balkongen, siden gubben skal ut på fotballkamp, så får jeg kanskje avsluttet Heidi Mittun-Kjos sin roman før dagen er omme. Men først, pizza (jeg hører han er i gang på kjøkkenet)


Hva har du gjort i dag? det ble vel ikke bare lesing vel?? 

15 kommentarer:

  1. Så koselig innlegg, Tine:)
    Jeg har også bare lest 3 bøker i juni (pluss litt her og der i et par-tre andre). Sånn er det, selv om jeg ikke har vært så sosialt aktiv som deg (her er vi nedstengt på arrangements- siden, men skjenkestoppen opphørte torsdag, dog med strenge regler knyttet til. Stadig flere av sommerens konsertert og festivaler avlyses, senest i går ble Slaget på Testekkelstad som jeg virkelig håpet det skulle bli noe av, avlyst. )

    Har ellers hatt en lese- og ordne-ting- dag. (aviser, bøker, SoMe, epost etc) Må rusle en tur på butikken nå, før jeg lager middag.
    Det regner og temperaturen har sunket til det halve, værskifte. På med bobles igjen.

    "Lasso rundt Fru Luna" er nydelig bok. Leste den og mesteparten av Mykles forfatterskap for ca 25 år siden.

    Ha en fin kveld:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den klassikerlesingen som JSD startet hos meg, har gjort at jeg også leser klassikere som ikke står i boken hennes. Enig med deg, Lasso rundt Fru Luna er nydelig, litt snurrig og rar, men mest fin.
      Trasig å være så nedstengt, Bergen har sluppet billig unna tror jeg, bare det at en bare fikk kjøpe alkohol til mat, var litt irriterende, ellers er jeg ganske for smittevern kjenner jeg :)
      Høres ut som du har hatt en rolig dag i dag du også, nå skal jeg finne innlegget ditt om Slagmark.

      Slett
    2. Du er vel snart ferdig med Jannes klassikere?
      Leser en del annet nå, men skal passe på å ta en klassiker i ny og ne.
      Ja, men heldigvis har det ikke vært så lange perioder, men flere små- men siden før jul har det vært ganske strenge tiltak.

      Slett
    3. Jeg har lest 54 av hennes 66 klassikere, så det nærmer seg slutten. Hopper over et par, eller lar 1 Harry Potter kvalifisere som alle. Det har stoppet litt opp her, men kjører på etter sommerferien :)

      Slett
    4. 54 er nesten ferdig. Hopper over Potter jeg også. 1 bok er nok og har sett flere filmer.
      Jeg har flere av de tykke bøkene igjen, de blir alltid satt på vent.
      Det er artig at denne boka smitter over til at man leser andre klassikere også.

      Slett
    5. Trekkoppfuglen var tykk, men den gikk unna. Dracula er nesten på 500 sider, og Dekameronen også, så jeg har litt å jobbe med :)
      Angrer på at jeg ikke turte å snakke til Drangsholt da hun var på biblioteket, skulle bedt om register til andre utgave...

      Slett
  2. Hei der, Tine. Takk for link :)
    Her har det vært sløv dag. På et pledd på plenen utenfor blokka. Godt når det ikke er for varmt. Leser dikt av Tone Hødnebø. Fine!
    Du har vært skikkelig aktiv på kulturfronten. Fint å lese om :) Du sender vel reisebrev fra Hellas?

    SvarSlett
    Svar
    1. Heldige deg som greier å slumre i ro på et teppe i parken lenge nok til å lese mer enn to sider. Jeg er avhengig av å sitte deilig, ha mat og drikke (evt. snop eller vin) tilgjengelig, og fullstendig stillhet, hvis jeg skal finne roen.
      Reisebrev skal bli, har fått navnene på alle hotellene på sykkelturen, og kart, så litt kan planlegges på forhånd :)

      Slett
    2. Headset, Tine. Jeg lever med headset :)
      Så lenge jeg kan skifte stilling hvert tredje minutt kan jeg holde til på et pledd lenge. Å sitte på konsert/restaurant/offentlig kommunikasjon er for meg vanskelig.
      Må du i karantene når du kommer hjem?

      Slett
    3. Så godt å høre at du har funnet en løsning som fungerer for deg. Aner ikke om det blir karantene, men sånn som det er no så blir det 3 dager hjemmekarantene, og det er vel det vi trenger for å komme til hektene etter ferien allikevel :)

      Slett
  3. Eg er på helgetur i Bergen, og har hatt med venninna mi til Troldhaugen i dag :-) Ellers har me handla, åte god mat og sett oss om i Bergen sentrum. Eg har vore her før fleire gonger, og ho har vore eit par gonger, men eg er såpass lokalkjent (syns eg sjølv) at ho er kjempeimponert :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at dere koser dere i Bergen. Litt synd med været, men dere kan jo skryte av at dere har kjent på det første regnet vi har hatt i år (nesten)
      Høres ut som dere koser dere, Troldhaugen er nydelig, har KODE kort, så jeg kan gå der så ofte jeg vil, og har vært på konsert i den flotte salen deres flere ganger.
      Nyt helgen!

      Slett
    2. Det har ikkje vore så ille med regnet som eg trudde då eg såg vermeldinga. Eg har ikkje vore på Troldhaugen på 20 år så det var eit gledelig gjensyn :-)

      Slett
  4. Så heldig du er som skal på sykkeltur i Hellas, det skulle jeg også ha likt. Her er det skikkelig sydenvarmt og herlig om dagen, har vært på en liten sykkeltur.
    Så mange fine konserter du har fått med deg, det skal jeg også prioritere fremover. Angar Mykle er bra, provoserende i sin tid, men ikke nå mer. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gleder meg veldig til den turen, kanskje ikke så mye til selve syklingen, men hotellene vi skal innom og strendene ser vidunderlig ut.
      De to siste ukene har vært travel, er nesten litt sliten nå, og ser frem til to uker uten en eneste ting på agendaen.
      Eneste provoserende med Agnar Mykle så langt, er noen få setninger som vitner om utdatert jødesyn og kvinnesyn, men så er jo boken gammel da :)

      Slett