onsdag 12. mai 2021

Lewis reise av Per Olov Enquist

Per Olov Enquist har jeg ikke lest noe av før, og jeg måtte google litt for å se hva for en kar dette er. I tillegg til romaner har han skrevet skuespill, filmmanus, en barnebok og en novelle. Han døde i fjor 85 år gammel. Jeg er opptatt av religion, og hva det gjør med oss mennesker, selv om jeg ikke er religiøs selv, så jeg overrasket meg selv da jeg lastet ned en bok om pinsemenigheten fra BookBites. 

Forlaget om boken: 
Sjelden har en bok fått en så bejublet mottakelse som Lewis reise! Romanen forteller den fantastiske historien om hvordan svenske Lewi Pethrus (1884 - 1974) la grunnlaget for pinsebevegelsen. I dag utgjør pinsemenigheten en av verdens mest tallrike trossamfunn. Hvordan kunne én enkelt mann starte noe så stort? Det er bare ett av mange spørsmål som Per Olov Enquist tar opp. Men boken handler også om Lewi Pethrus' venn, den demoniske dikteren Sven Lidman, og til syvende og sist om kjærlighet, svik, og arbeiderbevegelsen.

Jeg hadde ikke tenkt å skrive om denne boken, men jeg likte den så godt at jeg har lyst å anbefale den videre. 

Romanen er bygget opp av flere historier, som i begynnelsen går parallelt med det vi hører om Lewi Pethrus. Dikteren Sven Lidman (1882-1960) er en historie for seg selv, og den er ikke like positiv som den om Lewi. De to som var tydelige lederskikkelser i pinsebevegelsens spede oppstart, var vel så forskjellig som de kunne blitt. 

Historien har også et perspektiv sett utenfra, når vi hører fra Efraim sine nedtegnelser. De som kjenner Per Olov Enquist godt vil kjenne igjen hans historie i dette dokumentet, skrevet med et blikk fra en som sto utenfor pinsebevegelsen, men som opplevde de karismatiske lederne, og hvordan menigheten vokste.

Lewi og Sven er begge unge når historiene deres begynner, så når historiene deres møtes, kjenner leseren personlighetene deres godt nok, til å tenke "kan dette gå bra da?" uten å røpe så mye, kan jeg si at det egentlig ikke går så bra.

Denne dokumentarromanen inneholder mange personer, og mange hendelser som jeg tolker historisk. Noe av det som gjorde sterkes inntrykk på meg var da Pethrus` kone skal føde deres første barn, og både mor og barn holder på å stryke med. Far Pethrus er sterk i troen, og vil at konen ikke skal få annen hjelp enn den hun får fra Gud, og det som foregår mellom mann og kone denne natten var sterk kost. Salmen som Lewis Pethrus skrev etter det hele var over, er fin, den heter "Løftene kan ikke svikte."

Pinsebevegelsen er en kristen vekkelsesbevegelse som oppsto i Amerika i 1901, og raskt spredde seg til Europa. Medlemmene har historisk sett vært mennesker med lav inntekt og lite utdannelse. Menighetene er frittstående, men alle har en konservativ holdning, som utelukker homofile og samliv mellom ugifte. Det er først når jeg googler pinsebevegelsen at jeg husker fra nyhetene om Aril Edvardsen og hvordan hans vekkelsesmøter på 80-tallet gjorde inntrykk.

Lewis reise gjorde inntrykk, den er godt skrevet og informativ, uten at fortellerflyten som en roman innehar forsvinner. Boken anbefales også til deg som ikke er kristen på noe vis, men kanskje er nysgjerrig på hva som holder mennesker sammen.


Utgitt: 2001/denne versjonen 2020
Spilletid: 1043 minutter
Kilde: Lånt på Book Bites


14 kommentarer:

  1. Stadig kommer jeg over navn jeg kjenner til, men som jeg egentlig ikke har gjort meg kjent med. Per Olov Enqvist er et slikt navn. Og jeg har nok hørt om denne boken også. Takk for at du minnet meg om den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sant det er gøy? Jeg leser meg stadig vekk ut over mine egne komfortgrenser, og det skjer aldri at jeg angrer :)

      Slett
  2. jeg elsker Per Olav Enquist og har lest mange av hans bøker.Han må du lese Tine! denne lydboka startet jeg på, men ble litt for kjedelig og la den til side. Jeg er ca halvveis og har tatt notater så jeg får kanskje høre den ferdig. Denne er totalt annerledes enn alle andre bøker han utgitt. han er en av mine yndlingsforfattere, rart dukke har lest noe av han?
    Her regner det ikke normalt, men bøtter ned i dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tenk å kunne si at det vanligvis ikke regner :) Godt dere fikk dere en skur da, vasket vekk litt pollen og veistøv. Vi har 18 grader og fønvind i dag, så jeg nyter det, selv om det er delvis overskyet.
      Du må anbefale en annen av Enquist sine bøker, hvilken er din favoritt?

      Slett
    2. Et annet liv, er hans selvbiografi. Det kan ofte være bra og få vite litt om mannen.

      Slett
  3. Har lest halvparten av en bok av Enquist som handler om forløperen til hypnoterapi, dokumentarisk roman , husker ikke i farta hva den heter. Jo. Magnetisøren, tror jeg det var.
    Hadde Enquist på ledelista før , men så ble ham glemt . Artig at du drar ham frem, selv om jeg ikke blir så fristet til å lese denne nå.
    ( når kommer omtalen om Av mott blod? Spent på å lese din versjon;) ) God Himmelsprettdag til deg Tine:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje lett å glemme hvis han ikke kom innunder huden på deg. BookBites bestemmer hva jeg skal lytte til om dagen, siden Lydbokforlaget har "forsvunnet", derfor kom jeg over Enquist. Står på vent til en annen bok, men ikke den du nevner.
      Av mitt blod kommer i morgen, gøy at du er spent :)

      Slett
    2. Ja, det er nok noe med det, selv om jeg synes jeg husker at Magnesitøren ikke var de beste han har skrevet. Men han har jo skrevet utrolig mye. Husker jeg hadde lyst til å lese selvbiografien hans, og kanskje gjør jeg det en dag. Tror jeg har noe annet av ham i kjelleren også..

      Gleder meg til å lese ditt innlegg om AV mitt blod:) Det er noe med å lese omtaler ikke for lenge etter at man har lest boka selv.

      Slett
  4. Alltid fint å lese om gode, overraskende leseopplevelser. Mener at jeg har lest noe av Enquist, har iallefall en bok i hylla mi. (Tror jeg, da "hylla"er nedpakket, og sterkt redusert). Ha en fin dag, og fin helg. Jeg drar på hytta igjen, nå sammen med eldste datter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kos deg på hytta, vi fikk akkurat yngstemann hjem fra militæret, og solen greide å smelte tåken, så her er det velstand.
      Kjenner til det med reduserte bokhyller, det har skjedd mange ganger at jeg har savnet en bok jeg hadde før vi flyttet :)

      Slett
  5. Les Styrtet engel! En av de bøkene man ikke glemmer :)
    Eller Et annet liv som Ingun anbefaler. Eller Blanche og Marie. Enquist har skrevet så mye bra. Faktisk er Lewis reise den eneste jeg ikke har fullført av de 8 Enquistbøkene jeg har i hylla. Den ble for lang :)
    Kaptein Nemos bibliotek er også bra.
    Håper du leser mer av denne forfatteren, Tine.
    Ønsker deg en fin 17mai helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg står på vent til Kaptein Nemo, men skal ta deg på ordet på Styrtet engel også. Gøy at du og flere er begeistret for forfatteren, og litt morsomt at jeg har lest hans kjedeligste roman (og allikevel ble engasjert...)

      Slett
    2. Da har du mye bra i vente. Jeg så Styrtet engel på Nationalteateret for 8-10 år siden. Så bra. Historien er underlig, men fengende. Blir sittende fast i hjertet. Håper du leser den etterhvert.

      Slett
    3. Det er så gøy å få se romaner en har lest på teateret, selv har jeg sommerfugler i magen siden jeg har billett til Don Quijote til høsten og ikke minst Sofia Nordin sin Alt skal brenne :)

      Slett