fredag 9. april 2021

Heksejakt av Max Seeck

Det er ikke ofte jeg leser noe av en finsk forfatter, men det har jeg gjort nå. Max Seeck debuterte som forfatter i 2016, men det er serien om Jessica Niemi som har gjort ham til en bestselgende forfatter. Heksejakt er første bok i denne serien, så det er bare til å glede seg til fortsettelsen. 

Forlaget om handlingen:
En snørik februarkveld blir kona til en kjent forfatter, Roger Koponen, funnet drept i sitt hjem ved sjøen i et idyllisk Helsingfors-nabolag. Ansiktet er manipulert til et uhyrlig glis, og alt tyder på at hun er drept i et bisart ritual. Etter hvert som det skjer flere drap, skjønner detektiv Jessica Niemi at hun etterforsker en drapssak helt utenom det vanlige. 
Drapene er ikke tilfeldige - de følger et mønster hentet fra Koponens bestselgende trilogi. Har det klikka for en leser, eller er denne saken mer personlig enn som så? Hvordan kan Jessica stanse en seriemorder som kjenner hver eneste detalj i bøkene enda bedre enn forfatteren selv? Jessica fordyper seg i Koponens bøker for å prøve å forstå gjerningsmannen. Kan hun forutsi og forhindre ytterligere dødsfall?

Det skal mye til for at jeg synes krim er spennende, men Heksejakt tok virkelig kaka. Jessika Niemi har hovedrollen, og henne blir vi kjent med fra to vinkler, som fortelles samtidig. Drapsetterforskning i Helsinki, og noe hun opplevde i Italia, da hun som tenåring var på ferie der. 

Jeg lover deg, du blir sugd inn i historien, som starter med et smell på første side. Plottet er snekret sammen på en sånn måte at leseren ikke ser hva som skjuler seg rundt neste sving. Handlingen er ikke vanskelig å følge med på, så all energien går med til å hive seg med i svingene, og nyte turen.

Bakgrunnen for handlingen er en trilogi, som en kjent forfatter har skrevet, hvor 8 temmelig utspekulerte drap finner sted. Du som ikke liker utpreget groteske avlivninger, kan trygt lese Heksejakt, for her forekommer ingen tortur. Tempo er høyt, og det føles som at alt skjer på en gang, noe som gjorde at jeg helt glemte å notere fra handlingen, mens jeg leste.

Dette eventyret, eller skal jeg si m a r e r i t t e t, er skildret på en troverdig måte, selv om enkeltdeler sikkert er søkt, om en absolutt må se på det med lupe. Historien inneholder passe store/små deler med karakteroppbygging og miljøskildringer, men fokus er hele tiden på å holde leseren på tå hev.

Hvis jeg skal pirke pittelitt, så må jeg sette et lite minustegn på slutten. Jeg lot meg ikke merke med det der og da, for da jeg nærmet meg målgang, var jeg andpusten og mer enn fornøyd med gjennomførelsen, men den var litt lettvint i forhold til resten.

Bloggere om boken: Artemisias Verden, I Bokhylla og Henningbokhylle 


Forlag: Aschehoug
Utgitt: 2019/på norsk 2021
Sider: 465
Kilde: Leseeksemplar

15 kommentarer:

  1. Dette frister! Din omtale fikk meg til å legge inn bestilling på biblioteket øyeblikkelig! Finsk krim er heller ikke noe jeg har lest, så det blir fint med noe nytt. God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. God helg Åslaug, gled deg til denne er klar til deg på biblioteket :)

      Slett
  2. Min første finske forfatter hvis jeg husker rett. Synes at den var et kjekt første møte. Takk for lenke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dette var kjekt, håper på flere bøker fra den kanten :)

      Slett
    2. Forstår dette er førsteboka i en serie 😀

      Slett
  3. Ja, denne var god :) Har lest finske Niemi ( Koke Bjørn bl.a), Arto Passilinns ( ikke krim, men han har noe krimish galskap i bøkene si e), Antti Tuomainen ( dystopisk krim) før , men de er alle helt annerledes enn Heksejakt som er mer som krim i internasjonalt format.

    SvarSlett
    Svar
    1. Koke Bjørn har jeg også lest, så da hadde jeg litt finsk i leselisten min da :)

      Slett
  4. Denne var det du mente ja! Jepp, Heksejakt er definitivt noe for meg. Rett inn i feriebunka! Takk 👍🏼

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var det, kjekt at den får være med på ferietur :)

      Slett
  5. Denne ligger på bokhylla mi nå og er den neste som skal leses. Gleder meg...

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt, da får du en spennende helg :)

      Slett
  6. Jeg var skeptisk. En bok alle har lest og likt. Men så endte jeg opp med å bestille den :)Spent!

    SvarSlett
    Svar
    1. Gubben har nettopp lest den ferdig, og han rynket litt på nesen av slutten. Plottet er uvanlig, så du som skriver selv, vil sikkert bli inspirert :)

      Slett
    2. Gleder meg. Men 1 uke side jeg bestilte (og betalte) og boken står fortsatt som "ordren behandles". Det kan ta tid.
      Heldigvis har jeg et par (hundre) bøker jeg kan lese mens jeg venter

      Slett
  7. Det er artig at mange har lest den og likt den så godt. Likte ikke helt slutten jeg heller. Det ble litt teatralsk, men ellers likte jeg boka veldig godt. Det var godt å lese en krimbok med så få dødpunkter. Takk for link og god søndag. =)

    SvarSlett