lørdag 29. desember 2018

Frosten og døden - ny krim fra Kroken og Kolden

Vigdis Kroken og Ragnhild Kolden, en journalist og en bokhandler, begge fra Lom, fant for noen år siden ut at de ville skrive krim sammen. De debuterte med Evig skal døden væra i 2011, og har siden den gang kommet med tre bøker til i serien. Dette er mitt første møte med etterforskerne Seljestad og Vold, men det blir ikke det siste, for dette var god underholdning.

Forlaget om boken:
Det er den kaldaste vinteren på mange år i Lom. Folk held seg stort sett inne ved omnane. Berre frå eitt hus stig det ikkje røyk frå pipa. Der bur Agnes Skarstulen, ei merkeleg, eldre kvinne, mislikt og frykta i grannelaget. 

Så blir Agnes funnen død i snøen, drepen. Smått om senn avdekkjer etterforskinga ei svært dramatisk livshistorie. Men er det der svara ligg? Saka tek ei ny, dramatisk vending da meisterkokken Arne Brimi finn eit nytt drapsoffer på BrimiBue, familierestauranten som ligg vegg i vegg med lensmannskontoret.


Fysj, her var det kaldt! De gangene jeg selv har kjørt gjennom Lom har inntrykket av bygda vært av varme, velkomst og bolleduft. At forfatterduoen etter få timers lesing, greier å rokke til de grader ved mitt inntrykk er imponerende.

De har skrevet en spennende historie, med et intrikat plott. Det er ikke før på målstreken vi får avslørt morderen, og i mellomtiden har tankene mine hoppet fra den ene til den andre.

Personskildringene er veldig gode, forfatterne skriver frem karakterer som passer godt i den lille bygda. Vi møter mennesker som har trukket seg bort fra de andre, av forskjellige årsaker, og det er i avsløring av disse årsakene styrken til boken ligger.

Jeg vil gjerne lese mer fra duoen Kroken og Kolden, 
gleder meg til neste utgivelse fra dem!


Forlag: Samlaget
Utgitt: 2018
Sider: 336
Kilde: Leseeksemplar

8 kommentarer:

  1. Jeg har lest et par bøker i serien, men det er en stund siden, så jeg ser frem til denne som jeg har i ventebunken. De har en egen bygdehumorstil, som jeg synes er artig. Har dessuten vært i Lom flere ganger på gjennomreise til fjellheimen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er gøy å lese bøker hvor stedet som omhandles er så kjent. Lom er for meg bakeriet, og Brimi har jo satt stedet på kartet, så det er kjent for alle. Gled deg til denne, humoren er som du sier artig "bondsk", så det er bare til å gi seg henn :)

      Slett
    2. Høres bra ut. Det er når jeg trenger noe lettere at jeg leser slike bøker som dette..)

      Slett
  2. Her produseres det innlegg over en lav sko, alt du får tid til altså! Har ikke lest noen av disse men så er jeg heller ikke så ivrig på krimfronten skjønt det ligger en krim klar til det nye året om jeg ikke rekker den sånn helt på tampen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg fosser ut resten av det som ligger klart fra i år, nå når det flunka nye året nærmer seg, liker jeg å ha "ryddet" i opphopet mitt :) Har litt mer, før neste års leseliste og oppsummering av året kommer, så det blir tett de siste dagene også :)
      Prøvde å snike inn til deg for å se hvilken krim du skal lese, men du holder informasjonen tett til brystet skjønner jeg :)

      Slett
    2. Ah, du er flink! Jeg har ikke nubbesjans siden jeg har 20 bøker i skrivebunken og det gidder jeg ikke å prøve meg på en gang. Da hadde det blitt 20 bøker ala 1 linje på hver. Skjønt jeg blir ferdig med en bok i kveld som jeg skal få skrevet om i morgen, og kanskje jeg rekker enda en bok før vi skriver 2019.

      Krimen har jeg ikke lagt ut bilde av ennå, men det blir en ny krim fra Hebridene.

      Slett
    3. Samleinnlegg gjør vel susen :) Spent på morgendagen, og tipper jeg rett så har jeg den krimmen i ulestbunken min også :) Kanskje vi kan samlese på nyåret?

      Slett
    4. Er ikke fan av å lage samleinnlegg så det blir vel til at jeg skriver noen til neste år. Vi kan godt lese sammen, det var Coffin road av Peter May jeg tenkte på,har du den?

      Slett