søndag 11. juni 2017

KODE 4 - Bergen og verden og en liten bit modernisme

Sjekk det lyset, og de detaljene! - jeg måtte helt borttil for å se at det ikke er et fotografi
Det ser ut som jeg begynner å bli voksen, for i tillegg til litteratur og kultur, har også kunst funnet sin vei inn i hjertet mitt. I dag ble planene om å være med på Fløyen vasket vekk av en gigantisk regnbyge i rett øyeblikk, og noen timer ble i stedet tilbrakt i en av avdelingene til Kunstmuseene i Bergen.

Jeg begynte øverst i bygningen og besøkte først østfløyen som viser hvordan et lokalt oppgjør med modernismen artet seg, med utgangspunkt i det bergenske kunstnerkollektivet Gruppe 66. Her fikk vi se mye utfordrende kunst, men også mer behagelige kunstverk ble presentert, av blant andre Bård Breivik, som var representert med flere verker.

Laurie Grundts bilde ved navn Menstruasjon fikk hjernen min til å ta en ekstra runde. Da jeg først så bildet, tenkte jeg "himmel og hav, hva er dette for et smøreri?" Det er et verk bestående av malerpensler, korker og spiker limt fast på en plate, og malt litt over. Først da jeg så tittelen "Menstruasjon" kjente jeg på følelsene bildet skapte i meg, og jeg ble fascinert over forvandlingen. Denne opplevelsen alene gjorde besøket mitt på KODE verdt pengene.

Jeg kjente smerte, irritasjon, utålmodighet og frustrasjon da jeg så på dette bildet
Installasjonen Livmor av Elsebeth Rahlff, fikk meg til å tenke, for dette er et kunstverk jeg er sikker på jeg har sett et annet sted før.
Dette skriver KODE om den tøffe kunstneren:

Elsebeth Rahlff: Provokasjon og prevensjon
Den bergensbaserte kunstneren Elsebeth Rahlff (1940- ) er født i København og utdannet seg i hjembyen og i Paris. Rahlff har en åpen og eksperimenterende holdning til materialer og teknikker, og har særlig arbeidet med grafikk og bildevev.
Som en del av den eksperimentelle kunstnergruppen Gruppe 66 i Bergen ble hun særlig kjent for informasjonsutstillingen «Samliv» ved Bergen Kunstforening i 1977. Verkene P-pilleplansjen og Livmor vises i dag i KODE 4, i utstillingen «Bergensavantgarden 1966-1985».
Rahlff var også representert i utstillingen «Myke monumenter» på KODE i fjor, med det mye omtalte (og delvis utskjelte) verket Verdens flagg fra 1989. Verket har senere fått internasjonal oppmerksomhet og anerkjennelse.
Direktør Karin Hindsbo om verkene P-pilleplansjen og Livmor: – Det treffer deg rett i fleisen og er umulig å unnslippe når du stilles overfor det. Verket er også aktuelt i dag, der det går rett inn i politiske diskusjoner om barn og permisjon.


Fugleskremsel - husker ikke kunstneren
Den andre utstillingen i tredje etasje handler om internasjonal modernisme, og siden jeg er glad i Edvard Munch og i dag endelig fikk tak i Lisa Strømmes roman Malerens Muse, var det med ekstra stor glede jeg fordypet meg i hans maleri Ender og kalkuner, som hang i denne utstillingen.

Ender og kalkuner av Edvard Munch
Helt øverst i bygningen som kalles KODE 4 finner vi også Tårnsalen, du vet det runde tårnet på toppen av bygget. Her kan man for tiden se Nesøya-kunstneren Bjørn Ransves kunst. Rommet er mektig, men det er Ransves nonfigurative uttrykk også, så stort rom til tross, her finner du kun fire likeartede bilder. Formasjonene er ikke lett å forstå for en "ufaglært", men presentasjonen gir et balansert inntrykk, og er kraftfullt og flott å se på.

To av fire bilder av Bjørn Ransve
I andre etasje finner vi utstillingen Bergen og verden, med den store samlingen kunst fra 1400-tallet og frem til og med 1900-tallet. Den store maleren J.C. Dahl var selv initiativtager, donator og rådgiver da Bergen Museum i sin tid skulle bygge opp en kunstsamling. Vi finner mange av hans bilder i samlingen, i tillegg til Christian Krogh, Tiedemann, Gude, og en lang rekke andre kunstnere både godt kjente og for meg ukjente navn.

Kampen for tilværelsen av Christian Krohg fra 1888

Jeg savner min nylig avdøde farmor, så dette bildet gjorde sterkt inntrykk
Interiør i Tanum kirke av Harriet Backer
Ekstra gøy var det å få øye på verker av kunstnerinnen Harriet Backer, siden bloggeren Kleppanrova nylig har gjort meg oppmerksom på denne historisk viktige kvinnelige malerinnen.

Neste gang jeg får mulighet til å tilbringe tid i KODE skal jeg passe på å få med meg en omvisning i Nikolai Astrup utstillingen. Jeg skal til Jølster om tre uker, og da har jeg lyst å ha hodet fullt av Astrup og hans kunst, når jeg drikker kaffe på Astruptunet ☺

5 kommentarer:

  1. Så mye bra du har fått sett i dag. Hyggelig at du linket til meg ang Harriet Backer,jeg la i går ut innlegg fra Uvdal kirke der hun jobbet mye.
    Tror jeg bør komme meg til Bergen snart. Bjørn Ransve bodde like ved meg på Nesøya så han kjente som ung.Han har laget mye spennende opp gjennom årene.
    Er utstillingen med Dronningen og min gode venn Jan Groth. Jeg var med å brodere sceneteppet til det norske teater sammen med han, det er mange år siden. Men han husker meg alltid!
    https://kleppanrova.blogspot.no/2010/03/streker-med-jan-groth.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy å se ditt blogginnlegg fra 2010. Nå angrer jeg på at jeg ikke spanderte de 50 kronene det kostet å gå inn og se Festspillutstillingen på Bergen Kunshall, lover å få med meg Groth neste gang jeg er i byn :) Når vi har både Groth, Ransve, Backer og Dronningen i byn så ligger vi godt an for å få besøk av deg også vel?

      Slett
  2. Så spennende å få nye interesser og hobbyer i voksen alder. Jeg liker godt kunstgallerier, men har funnet at jeg kun klarer dem i svært begrenset mengde. Enn så lenge. Farmorbildet var svært nostalgisk, så jeg kan forstå at det gjorde inntrykk. Hvem har malt det? Det minnet om Krogh ovenfor. De sorte med hvite streker er typisk bilder jeg definitivt ikke forstår. Har ruslet rundt i noen gallerier i Houston med tilsvarende kunst, men slike treffer meg ikke. Ennå ihvertfall. Kanskje jeg må bli enda eldre? Eller kanskje jeg er blitt for gammel ;)
    Jeg har selv begynt å sysle med en ny hobby, nemlig hage. Tidligere har hageinnstillingen min vært "mal asfalten grønn og sett krukker på" = terrasse. Etter å ha kjøpt nytt hus med hage kjenner jeg det formelig kribler i fingrene. Jeg har til og med startet en egen hageblogg for meg selv for å samle tips og ideer og for å prøve å navngi alt som vokser og gror i hagen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Normalt ville jeg bare tittet inn i det rommet med kunsten til Ransve, men de hadde et ark hvor det hele sto forklart, og da ga det meg litt mer. Dessuten er rommet så fint, at det er fint å være der, uansett hva som henger på veggene.
      Jeg glemte å notere navnet på kunstneren som laget "farmorbildet", men med "gratis" KODE et helt år, kommer jeg nok til å titte innom igjen snart. Kos deg med hagesyssel, kunne ønske jeg hadde grønne fingre, men det kommer vel ikke av seg selv :)

      Slett
    2. Jeg har brune fingre...hehe... men jeg skal motbevise at det er umulig å lære gamle bikkjer osv... ;-) Hagen som følger nyehuset er pinlig i orden, da skal det mye til å ødelegge. Har en x-svigermor å støtte meg på dersom hagen begynner å få slagside. Hun stiller villig, og jeg takker og bukker!
      Jeg likte farmorbildet, så ved anledning hadde det vært interessant å vite. Tror nok ikke det er siste gang du er på kunstutstilling :D

      Slett