onsdag 5. september 2012

Londontur med rekordtett program

Dag 1: Tidlig avgang fra Bergen gjorde at vi hadde sjekket inn på hotellet før kl.10:00. Første post på programmet var et besøk i Borough Market. Her må du dra! Beste markedet i London, hvis du liker god mat, flotte fasader, bøttevis med stemning og glade mennesker. Ta tuben til London Bridge. Her spiste vi hjemmelaget pai til lunch, og det var jo litt skummelt med tanke på musikalen seinere på dagen, hvor Mrs. P lager pai av alle menneskene Sweeney Todd knerter.
Legg til bildetekst
Turen videre gikk til Regent Street og Kingley Court for å sette inn støtet på shoppingfronten. Etter en tur på hotellet for en dusj, og laste av oss fangsten, spiste vi middag på Sarastro i Covent Garden. Anbefales! Spennende interiør, og selv om vi var litt tidlig ute for mye liv og røre, skryter de av live klassisk/opera om kveldene, så bestill bord i tide!
Spennende restaurant som vi var glad vi fikk anbefalt før vi reiste
På kvelden var det Sweeney Todd som sto på programmet. Etter å ha sett filmen var jeg lett skeptisk, men musikken i stykket var kjempeflott, og drepingen og blodet var helt overkommelig.
Fantastisk musical!!
Dag 2: Vi starter med tur opp på toppen av Primrose Hill. Her er det nydelig å gå, og vi koser oss i fine-været. Planen var å spise på Manna, men vi var litt tidlig, så vi gikk videre til Camden (hotteste markedet i London) og var der i noen timer.
Utsikt fra Primrose Hill, høyeste toppen i London?
Etterpå tubet vi til Pickadilly og handlet og spiste lunch på den nye Whole Foods. De har flyttet denne perfekte helsekostbutikken 50 meter og fått et svært flott lokale, som bugner av delikatesser.
En butikk til å få vann i munnen av...
Videre tok vi for oss butikkene i Covent Garden, før vi tubet til hotellet for en dusj.
Fra OXO Tower nøt vi en utsøkt middag, flott solnedgang og nydelig utsikt
Kvelden tilbrakte vi i OXO Tower, hvor vi hadde bestilt bord på forhånd. Det var lurt for det var et megapopulært sted, for unge, hippe oppadstormende mennesker. Maten var kjempegod, og omgivelsene med utsikten over London var magisk.
London`s nye attraksjon som åpnet til OL
Dag 3: Emirates Air Line er "skiheisen" som er bygget over Themsen. En må tube til North Greenwich og stille seg i kø, for så å nyte noen minutter i fritt svev over Themsen. Vi hadde lyst å se områdene på andre siden av elven, så vi vekslet mellom å gå og busse tilbake igjen. På veien gikk vi på The Thames Foot Path et godt stykke, og gikk inn på en flott pub som lå i vannkanten og spiste en utsøkt lunch.  Pubben heter The Narrow hvis du har lyst å oppsøke den. Det anbefales!
Fantastisk god tradisjonsmat fra The Narrow
Da vi  kom inn til sentrum igjen, gikk vi på Planet Organic for å handle inn helsekost til høsten og vinteren. Jeg er fast gjest i den butikken som ligger i Torrington Place, og ble som alltid imponert over utvalget deres.
På kvelden kledde vi oss og gikk på The Ice Bar, atter et hippt, nytt sted i sentrale London hvor alt er laget av is. Vegger, bardisk og til og med glassene vi drakk av var laget av is. Vi ble utstyrt med forede caper for å stenge ute de 5 minusgradene. De slipper folk inn i puljer, og en får 40  minutter på seg til å nyte en drink eller to. Det var akkurat passe tid til å gulpe ned to mohitosser, og så var det vidunderlig å komme ut i Londons 22 graders kveldsluft etterpå.
Susanne på The Ice bar
Middagen inntok vi i vindusbordet til Mildreds, jeg spiste en utsøkt mezze mens Susanne bestilte en halumi burger med søtpoteter, som etter lydene hun laget å dømme, må ha vært veldig god.
To glade jenter på Mildreds - vegetar i Lexington Street som anbefales
Dag 4: I dag var dagen for hjemreise, så vi sjekket ut og plasserte koffertene på hotellet. Afternoon Tea er en skikkelig engelsk greie. Vanlige engelskmenn kaller ofte middagen sin for Tea, og det har ikke nødvendigvis så mye med te og gjøre. Afternoon Tea er skikkelig snobbete og de riktig dyre hotellene sloss om å få det beste skussmålet. Susanne hadde funnet det hotellet som vant i konkurransen om best Afternoon Tea.
Vi var derimot ikke så veldig imponert. Vi ble plassert i en liten sofa med et lavt bord helt for oss selv. Først fikk vi sandwicher (uten skorper) så en runde med scones og tilbehør, og til slutt kunne vi forsyne oss fra kake-trillebordet. Te fikk vi selvfølgelig velge, men de tynnet den ut med vann etterhvert som vi drakk, så de siste koppene var det ikke mye smak igjen i.
Afternoon tea på Pickadilly er ikke helt min greie...
Herfra tuslet vi sakte mot hotellet, innom Bond Street og Victorias Secret, hvor Susanne smilte et vilt smil og forsvant inn, mens jeg bråbremset på dørstokken og trakk meg raskt unna.
Turen til Victoria Station, Gatwick og Flesland gikk supert, og heldigvis har jeg en elskelig mann som kom å fraktet oss helt til dørstokken hjemme.
Som dere sikkert skjønner blir jeg litt tom for ord når folk spør meg om vi har hatt det gøy, og hva vi har gjort. Det var jo så myyyyyyyyyye, også var det jo sååååååååååååå gøy :)