onsdag 2. november 2011

Dersom alle skulle spist like mye kjøtt som oss, ville ikke verden tålt det.

Dette er overskriften på dagens kronikk i BT. En annen overskrift i samme kronikk er "Lavkarbo-landeplagen", og begge disse overskriftene vekker min interesse. Jeg leser BT hver dag, og en sjelden gang kommer jeg over ting som jeg er så enig i, at jeg tenker "dette kunne jeg ha skrevet selv". Dagens kronikk er et sånt stykke lesning, og jeg vil i min iver og glede gjengi fakta fra stykket:
Utgangspunktet er den "nye" larkarbo vinden som feier over landet vårt. Det virker som folk flest har oppfattet det som, at vi blir rådet til å bytte ut poteter, ris og pasta på middagstallerkenen med mer kjøtt. Dette tar oss tilbake til den øverste overskriften, og et tema som er mye viktigere enn om vi spiser lavkarbo eller ikke.
* Studier viser at høyt inntak av proteiner gir økt risiko for kreft, særlig tykktarmskreft, som vi har veldig mye av i Norge.
* Forskning viser også at et høyt inntak av grønnsaker beskytter mot kreft
* Et vegetarisk kosthold inneholder, bønner, linser, nøtter og frø, korn, og grønnsaker.
* Langtidsstudier viser at vegetarkost bidrar til et lengre liv, gir bedre kolesterolnivå og blodtrykk enn hos gjennomsnittet.
* Antioksidantene fra vegetarkosten er gunstig for hjerte-karsykdom, og de er med på å reversere åreforkalkning.

Kostholdet vårt har ikke bare konsekvenser for helse, og her kommer de til noe som jeg synes er veldig viktig. I dag brukes 70% av alle jordbruksarealer til oppdrett av husdyr, men det bidrar bare til 17% av den gjennomsnittlige kostholdsenergien. Globalt sett har dette enorme konsekvenser. Flere av FN`s organer oppfordrer oss til å spise mindre kjøtt, sånn at det blir mat til alle.
Jeg synes det er viktig å være solidarisk, og hovedgrunnen til at jeg valgte bort kjøttet for 9 år siden var nettopp, tanken på at jeg kunne frotse i kjøtt tre ganger for dagen, på bekostning av store deler av verden, som ikke har denne muligheten.
Husdyrproduksjon er også en av verstingene når det gjelder klima. FN`s mat og jordbruksorganisasjon slår fast  at husdyrproduksjon alene har ansvar for større globale klimagassutslipp enn hele transportsektoren til sammen. At dyr lever under usunne forhold for å skaffe oss mennesker billig mat, er ikke noe vi så lett burde akseptere.
Forfatterne av kronikken avrunder sitt flotte innlegg med å kalle fokuset på lavkarbo en landeplage, og som kjent forsvinner landeplager etter hvert. Det er ikke lavkarbo i seg selv de vil til livs, men den missforståelse som ser ut til å råde, at potetene skal byttes ut med mer kjøtt, og ikke grønnsaker.

5 kommentarer:

  1. Supert innlegg! Rett og slett supert!

    SvarSlett
  2. Takk Mari, dette er noe jeg brenner for :)

    SvarSlett
  3. jeg spiser så og si aldri kjøtt!

    SvarSlett
  4. Veldig bra skrevet, og etter jeg så dokumentaern Food Inc så endret mine matvaner av seg selv! Kunnskap gir makt og for meg inspirasjon til det bedre :D Ha en vakker kveld Tine.

    SvarSlett
  5. Kunnskap er vanedannende tenker jeg. Kvelden er nydelig, leser Gert Nygårdshaug`s siste, en økothriller...

    SvarSlett