mandag 29. juni 2015

Gråt, baby av Kari Saanum - en ungdomsroman

Gråt, baby er en frittstående oppfølger til Elefanten i rommet, som kom ut for to år siden. Jeg har ikke lest den første, men oppfølgeren gjorde allikevel sterkt inntrykk på meg.

Forlaget om handlingen:
Kaia er femten år og sinna. Sinna på mamma, som snoker i sakene hennes og synes synd på seg selv. Sinna på pappa, som drikker så mye at han holder på å dø. Og sinna på livet, som har valgt ut nettopp henne til å ha det vanskelig. Det eneste som kan trøste Kaia, er et glovarmt bad og musikken til favorittartisten Janis. Og Andreas? 

Romanen er kort men intensiv, og ekstremt handlingsmettet. Teksten er satt opp, nær sagt som et dikt, og selv om det ikke er på rim, så flyter det veldig fint. Her er ingen klisjèaktige utbroderinger, men betraktninger formidlet på en usminket og ærlig måte. Det er ikke lystig lesning dette her, men med et håp på slutten som gjør den mer vemodig enn trist.

Det er vont å lese om hvordan Kaia har det. Hun har dårlig selvtillit og dårlig kontakt med sin mor. Faren er hun veldig glad i, selv om han lager stor ugreie med alkoholismen sin. Hun har vanskelig for å snakke med både mor og vennene sine, og er fryktelig ensom.

Det er ikke første gangen Janis Joplin er en bikarakter i en roman jeg leser. Sangen Cry Baby måtte høres etter jeg var ferdig å lese romanen, og jeg skjønner godt at det er favorittsangen til Kaia. Romanen anbefales, også for de som er inne i sin andre ungdom :)

Forlag: Omnipax
Utgitt: 2015
Sider: 119
Kilde: eBokBib

7 kommentarer:

  1. Denne høres spennende ut! Den må passe fint til vg1 elever 16 åringer, gjør den det?
    Jeg skal ha et leseprosjekt med ei gruppe elever neste år, men har ikke fulgt helt med på ungdomslitteraturen de siste årene, så jeg må bruke litt tid på å finne noen bøker som passer. Gode tips taes imot med takk!.
    Jeg leser akkurat nå "Farvel til Eddy Bellegueule", som er kjempefin.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tenker denne er perfekt for 16 åringer. Jeg har lest så mange gode ungdomsbøker i det siste at jeg blir litt ør. Will Grayson Will Grayson er veldig bra, med mye action og god moral. Også kan jeg anbefale Ord på S (omtale kommer i morgen) hvis dere skal ha noe litt kortere :)

      Slett
  2. Interessant! Kan denne være aktuell for ungdommer på 17-18 år også, tro? Skal begynne som norsklærer på videregående fra høsten, og er på utkikk etter aktuell litteratur for mine framtidige elever :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dere skal vel gjerne ha et tema eller fokus på noe? Samfunnsengasjement, klassikere eller språk? Du kan jo ta en titt på Fleur, eller kanskje Eldorado (med tanke på båtflyktningene) De som ikke finnes, Battle av Maja Lunde, eller Ett sekund om gangen hvis du vil bevege deg ut på dystopier. Lykke til!

      Slett
  3. Har nettopp lastet den ned på nettbrettet og den blir lest i løpet av den måneden jeg kan låne den. Det er mange ungdomsbøker der ute som fint kan leses av voksne også. Ha en fin kveld,Tine :-)

    SvarSlett
  4. Virker som en trist bok, men triste bøker må man også ha en gang i blant.

    SvarSlett
    Svar
    1. Romanen er egentlig ikke trist, mest fin. Det er vel språket forfatteren bruker og de flotte skildringene av hendelser som gjør at jeg likte boken så godt.

      Slett