torsdag 29. februar 2024

Oppsummering av lesemåneden februar

Vips var februar over, jeg startet måneden med et smil om munnen, takket være Håkan Nesser, og hans brev fra München. Deretter ble det en håndfull norsk krim, mellom permer, på skjerm og på øret. Jeg som hadde fått litt nok av krim i januar, fortsatte i samme tralten denne måneden, det er nesten som om noen andre har overtatt styringen med hva jeg leser, for nå tok krimmen helt overhånd her.


Dette har jeg lest i februar:

  1. Håkan Nesser - Det kom et brev fra München - 6
  2. Randi Fuglehaug - Fallesjuke - 4
  3. Eva J. Stensrud - Skyggeadvokaten - 5
  4. Myriam H. Bjerkli - Samiras død - 5
  5. Agnes Lovise Matre - Fritt vilt - 4
  6. Thomas Korsgaard - En måtte nok ha vært der - 3
  7. Therese Aasvik - Ingenstedsøya - 5
  8. Randi Fuglehaug - Tonedød - 4
  9. Max Seeck - Djevelpakten - 5
  10. Randi Fuglehaug - Skallebank - 5
  11. Keum Suk Kendry-Kims - Ugress - 6
  12. Bernard Minier - Lucia - 4
  13. Audur Ava Olafsdòttir - Eden - 6
  14. Didrik Morits Hallstrøm - Kvinne savnet - 3
  15. Alex Ahndoril - Jeg kommer til å finne nøkkelen - 4
  16. Gwendolyn Brooks - Maud Martha - 3
Romaner: 4
Krim: 11
Tegnet roman: 1

Kultur i februar: 
Tollak til Ingeborg med Riksteateret på Oseana en fantastisk tolkning av boken!
DnS: En gripende og original (delvis danse)- forestilling bygget på Edouard Louis bok Hvem drepte faren min

Litteraturhuset: Munch og kunsten, underholdende og lærerikt med Ivo de Figueiredo og Karl Ove Knausgård. 

Forum Scene: Lars Berrums show Megaloman, å se dette gjorde det ekstra gøy å lytte til podcastene deres tirsdag og fredag. Trenger du et humørløft i hverdagen, kan jeg anbefale Berrum & Beyer ☺


DnS hadde besøk av Riksteateret med Hold kjeft det er Ibsen hvor Liv Gulbrandsen fortalte sin familiehistorie på en ettertenksom og morsom måte. Etterpå så jeg Billy Elliot på DnS, og før måneden var omme hadde jeg sett den oppsetningen en gang til. Harmonien hadde besøk av Leif Ove Andsnes som spilte Beethovens nydelige pianokonsert nr. 5. På biblioteket om mandagen snurrer de film, og kinofilmen Sult 2020 var virkelig noe å få med seg. Heldige oss som fikk være sammen med Jan Vardøen som har skrevet og regissert filmen! 



Ellers har februar gått med til litt helsegreier, MR av kneet viste artrose, og besøket på Revmatologisk avdeling på Haukeland ga meg også litt å jobbe med. Jeg har også vært til fysioterapeut for første gang, så nå håper jeg å få førligheten tilbake før sommeren er over.

Jeg har ikke lest 1001-bok denne måneden, men etter å ha lest 20 sider av Flammekasterne, byttet jeg den ut med Usynlig av Paul Auster. Andre leseplaner har jeg ikke, har seks bøker lastet ned på Kindelen, de må jeg få lest, ellers har jeg glede av podcasten Åpen Bok, og leser litt av det de anbefaler.

God lesemåned til alle som er innom bloggen☺

8 kommentarer:

  1. Så mange fine ting du har fått med deg kulturelt, pluss alle bøkene du har lest. Har allerede bestilt noe av dine leste på biblioteket, men det tae sin tid. Ønsker deg lykke til med kneet, vet alt om å ha det vondt. Stålstanga jeg har i låret har vært en kall uvenn i vinter. Skal til legen over helga og da håper jeg på time, slik at den kan tales snart. Ha en fin dag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Uff, her ble jeg anonym når jeg skriver på tlf.

      Slett
  2. Har lest 3 av dine (Lucia, og de to første av Fuglehaug ) Snart ferdig med Fritt vilt. og har flere av de andre på vent. Ble mye krim på meg i februar også.
    Mye bra som gis ut nå.

    Så kjedelig med kneet.. håper det ordner seg. Har fått noe greier i kneet igjen jeg også, hadde mye plager med det før. Menisk-aktig muligens, skjedde i Tvedestrand.. Plutselig smalt det til etter vandring i bokbyen. Vondt å gå.

    Jaja, det ene og det andre avløser det andre.

    Ønsker deg en fin mars og nå våres det:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har lest et par romaner nå, så er snart klar for krim igjen. Kjekt med krimfestival, jeg skal lese mer om det etter jobb. Skal på trening med fysioterapeut i lunchen i dag, spent på hvilke øvelser han mener er best.
      Våren har kommet til Bergen også, dette blir bra. Ha en fin fredag Anita!

      Slett
    2. Har fått meg mye interessant på streaming fra i dag. Stille i huset nå, de andre er ute. Anbefaler spesielt Hans Rosenfeldt snakke om Sebastian Bergman- serien, der han røper noe om veien videre:)
      Ellers om kvinnedrap og mye mer, i det hele tatt mye bra i dag. Høre på Rødstrømpene nå- med Agnes Matre, Ingrid Berglund, Randi Fuglehaug og Mikaela Bley.

      Takk, du og- selv har jeg blitt styk, må vel holde meg i ro og inne et par dager..

      Slett
    3. Trykkleif--- Dødstrømper, ikke Rødstrømper;)

      Slett
    4. Den Ibsen-forestillingen så jeg forresten i Trondheim i høst.

      Slett
    5. Synes jeg husker at du likte den :) Jeg syntes også den var bra, i alle fall etter hvert, når jeg skjønte hva hun egentlig fortalte oss.

      Slett