torsdag 31. august 2023

Oppsummering av lesemåneden august

August måned startet samtidig som fire ukers sommerferie var over. Kalenderen var ikke fylt opp, og kroppen trengte sårt rekonvalesent, etter ti aktive dager i Irland, så det har blitt mye lesing og ingen trening denne måneden. 

I alle fall i begynnelsen, for siden fikk jeg det travelt med diverse kulturarrangementer. 
Jeg har lest variert og etter innfallsmetoden, sånn som jeg pleier, og det er jeg fornøyd med.


Dette leste jeg i august:
 

  1. Erling Simon - Narsissisten - 4
  2. Samuel Bjørk - Hitra - 5
  3. Stefan Ahnhen - En helt annen historie - 5
  4. Bo Svernstrøm - Lekene - 3
  5. Thomas Bagger - Den nittende øya - 5
  6. Tove Jansson - Det usynlige barnet - barn - 5
  7. Ulrik Høisæther - Den kongelige kidnappingen - 4
  8. Pedro Carmona-Alvarez - Chiquitita - 6
  9. Hilde Østby - Å dykke etter sjøhester - sak - 4
  10. Sven Petter Næss - Tyv - 6
  11. Einar Stenseng - Ute - 3
  12. Seàn Hewitt - Gjennom det store mørket - 5
  13. Mèlissa Da Costa - Alt det blå på himmelen - 4
  14. Thomas Korsgaard - En dag vil vi le av det - 5
  15. Andrea Nicolaisen Brun - Verden er tegnet med skjelvende hånd - 5
  16. Camilla Grebe - Velkommen til evigheten - 4
  17. William Trevor - Å jukse i canasta - noveller - 4
  18. Tove Jansson - Billedhuggerens datter - sak - 4
  19. Michel Houellebecq - Å holde seg i live - essay - 3
Romaner: 7
Noveller: 1
Essay: 1
Barn: 1
Krim: 8
Sak: 1

Kultur i august:
Måneden skulle nesten være halvgått før jeg slo til på Harmoniens gratiskonsert i Nygårdsparken. Helgen etter gikk turen til Fløyen hvor en kul jazztrio laget god stemning. Så dukket det opp en Konsert i Johanneskirken og etter det oppdaget jeg noe spennende: Puch Pull Matters, moderne dans på Fiskerimuseet. Det fantastiske jentekoret Multa Paucis fyller 15 år i høst, og lørdag var jeg og en venninne på konsert med dem. Endelig var TNT Britain & ADG Europe  tilbake i borggården med sine lystige Shakespearetolkninger, denne gangen var det Romeo og Juliet de hadde med seg til regnbyen. Cinemateket viste filmatiseringen av George Orwell sin roman 1984 og helt sist i måneden var jeg med på Høstmøte med Bonnier forlag. 

Gratiskonsert med Harmonien i Nygårdsparken

Mads, Toivo og Sigurd - dere ruler!

Push Pull Matters - forestilling på Fiskerimuseet


Fra Romeo og Juliet


Håper du har hatt en fin lesemåned ☺

7 kommentarer:

  1. Ser ut til at du har hatt en fin måned i aug. Nå ser jeg at du har lest Hewitt sin roman, kjekt å se at du likte den. Ellers har jeg kun lest Korsgaard av disse. Tyv venter jeg på mens et par andre ligger på vent.

    Var koselig å treffe deg igjen i kveld 🙂

    SvarSlett
    Svar
    1. Hewitt og også Korsgaard er nydelige romaner, gled deg til sistnevnte. Kjekt med bokmøter, sees til uken :)

      Slett
  2. Vi har Grebe og Bjørk tilfelles denne måned . Jeg har ellers lest bare 6 bøker , så mengden har vi ikke til felles . 4 krim og to diktsamlinger. Ønsker deg en fin september :)
    Hilsen Anita som blogger på mobil

    SvarSlett
    Svar
    1. To feller er ikke verst, du har jo andre ting å holde på med enn å "bare" lese. God helg Anita!

      Slett
  3. Eg har lest Det usynlige barnet av dine, men Billedhuggerens datter står og glitrer i bokhylla :-)

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. For et fint smykke bokhylla di har :)

      Slett
  4. Det ble ti bøker på meg og har ikke lest noen fra din liste. Noen av dem har jeg på vent. Ser ut som du har hatt en fin måned, også på kulturfronten. =)

    SvarSlett