torsdag 19. januar 2023

Lyst - en roman i to deler av Tomas Espedal

Lyst selges som "en forfatters selvbiografi", men på forlagets side står det også "en roman i to deler". Da er det bare for leseren å velge da, hvordan en vil lese boken. De som kjenner Tomas Espedals forfatterskap, vet at han ofte skriver om seg selv, men i fjorårets utgivelse er det dannelsesromanen som preger form og innhold. 

Forlaget om handlingen:
Lyst er en roman om å lese og skrive. Om glemsel og erindring. Om reiser og kjærlighetsforhold. Om stedets betydning for det å skrive. Om byer. Om skriveår i København. Om å finne de ideelle skrivestedene, arbeidstidene. Om å skrive om natten. Om å skrive for hånd. Om andre forfattere. Om vennskap. Om penger og god og dårlig økonomi.

Hvordan blir man forfatter? Er det mulig å gjøre det å skrive til et yrke? Kan man leve av det? Og hvilket liv blir det?


Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2022
Sider: 384
Kilde: Biblioteket


Jeg får bare si det med en gang, jeg er imponert! Mitt litterære forhold til Tomas Espedal har vært av typen elsk/hat, jeg falt helt for Gå og Imot naturen, gikk etter hvert lei, og forsto ikke dette med å bare skrive om seg selv.

Det er en stund siden 2006, og siden jeg liker Annie Ernaux og Edouard Louis, (som også skriver om seg selv) tenkte jeg at jeg skulle gi Espedal en ny sjanse. Takk og pris for det, for denne boken likte jeg veldig godt. 

For meg som kjenner Bergen godt, og ofte legger fjellturen via Skytterveien, så er det en fryd å lese om forfatterens oppvekst her. I det nære, ligger gjenkjennelse, men også hans refleksjoner rundt liv og levnet, og ikke minst skrivemåten, gjør inntrykk på meg på en besnærende måte. Som denne avskjeden med en god venn, jeg kjenner formelig det slaget, som ikke traff:

Vi tok avskjed. Han var fremdeles en flott mann, høyreist og veltrent, et skarpt, vakkert ansikt, han var velkledd og forfengelig; jeg kjente ham igjen i det ytre, i det indre var han en fremmed: Vær nå forsiktig med den hasjrøykingen, sa jeg til ham på trappen foran murvillaen, og brått slo han etter meg, et hardt slag mot ansiktet, jeg dukket og unngikk slaget, han slo ut i løse luften og det gjorde meg ondt.

Han skriver om oppveksten sin, men skildringene holdes som et bakgrunnsteppe, for det er veien mot å bli fri, en frihetslengsel han hadde fra tidlig barndom, som preger teksten. Det at boken er skrevet i tredjeperson, anonymiserer og toner ned det selvforherligende, om en kan kalle det det. Klassereisen han foretar er interessant, men absolutt ikke like dramatisk som i eksempelvis Louis` tilfelle. Hans tilnærming til litteraturen og lesingen gjorde desto sterkere inntrykk på meg. Se bare her, en bit av en scene fra da han i ung alder kjøpte Baudelaires dagbøker og prosadikt hos Shakespeare and Company, og satt seg ned for å lese:

...han satt med disse små diktene i prosa på elvebåten ved det faste bordet sitt, under en kinesisk lampe, og leste, det var som små rystelser av gjenkjennelse og innsikt; ja, sa det i ham; sånn er det, ja, akkurat sånn: Berus deg! De fattiges øyne. Invitasjon til en reise. Ensomhet. Det dobbelte værelse. 


Romanen er delt inn i to bøker, den første boken har med forfatterdebuten hans i 1988, og slutter da det ti år lange forholdet hans til Eva tar slutt. Jeg var spent på fortsettelsen, og hvorfor boken så ettertrykkelig var delt i to.
Bok to har fått tittelen Lesefrukter, og det er hans lesing gjennom 40 år, som er inspirasjon for betraktningene han gjør seg i denne delen.

Delen innledes, og for så vidt også avsluttes, med noen funderinger rundt navn, Espedal navnet og andre navn. Vi blir tatt med ut i verden, på stadige reiser, hører om viktigheten av de rette skriverommene, enten det er på loftet hjemme, eller på hotellrommet. Han tar leseren med på fyllafester med likesinnede, og på litteraturfestival. Det kommer frem at han skriver for andre som skriver, jaså? tenker jeg litt aggressivt, kulturkjerringene som kjøper bøkene dine da...

Mot slutten av boken kommer han inn på viraken i 2015, som oppsto etter uttalelsen hvor han kalte oss som deltar på alle slags arrangementer, som kulturkjerringer. Jeg er en av dem og jeg er stolt av det! men nå skjønner jeg litt bedre hva Espedal prøvde å få frem. Bok365 har et intervju med forfatteren, som forklarer på en fornøyelig måte, men han provoserer fremdeles.

Han skriver godt den godeste Tomas Espedal, han er belest og det kan en merke i språket og de godt gjennomarbeidede setningene, romanen er bygget opp av. Jeg lot meg imponere, men det kjennes som om det sitter en frekk unge og "poker" meg, klarte han å provosere litt allikevel? Kanskje høye salgstall på denne boken, får jekket ham ned et par hakk, for i følge Bok365 liker han ikke å ha flere enn 800 lesere ☺

Du trenger ikke være spesielt kjent i Bergen for å like denne boken, jeg anbefaler boken til alle, men spesielt til dere jeg kjenner som skriver, her er det mange kloke refleksjoner å ta med seg. 


Tomas Espedal er vinner av Brageprisen 2011. Vinner av Kritikerprisen 2009. Nominert til The International IMPAC Dublin Literary Award 2013. Tre ganger nominert til Nordisk Råds litteraturpris. Utgitt i 24 land.

8 kommentarer:

  1. Denne har jeg lagt merke til, som en kanskje-lese-en-dag-bok. Det skal jeg definitivt gjøre. Liker det han skriver som jeg har lest, og ser at dette er en bok for meg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ps, der du leser Lene Berg. begynte så bidt på den i går jeg også. Så nettopp intervju med henne på NRK Dagsrevyen fra i går, også. Interessant historie om faren som drepte stemora, og han var nok mer kjent innen film i sin tid enn jeg visste.

      Slett
    2. Husker du på Kapittel den gangen, da du var med meg og så filmen hans? Du var god som støtte da, denne leseopplevelsen gjorde at jeg fikk lyst å se filmen igjen, kanskje med litt andre øyne :)
      Apropos film, Lene Berg var festspillkunstner i fjor, og da hadde hun en film/installasjon om dette kapittelet i sitt (farens) liv. Jeg lot meg fascinere, og gikk flere ganger innom utstillingen.
      Har ikke begynt å lese enda, ville vie en hel dag til boken, og den har jeg i morgen, siden jeg skal være hjemme fra jobb. Gleder meg, selv om jeg kjenner historien veldig godt fra før.

      Slett
    3. Stemmer det Tine:) Tenkte på det da jeg svarte deg:)
      Spent på hva du synes om Fra Far. Du har jo god kjennskap til han og siden det er mye Bergen-relevant der, så blir det nok mer hjemmekjent:)

      Slett
  2. Definitivt JA. Denne skal leses. Jeg digger Espedal. Som deg likte jeg Imot-bøkene, og Gå spesielt. Jeg har også hatt et Espedal-opphold og har med vilje ikke lest noe fra ham i det siste. Har imidlertid lest om denne boka. Skal leses. Godt du likte den. Jeg er overbevist.

    SvarSlett
    Svar
    1. (Marianne over her - hvorfor ble jeg anonym?)

      Slett
    2. Det helt tydelig navlebeskuende appellerer kanskje ikke til deg heller? godt jeg fikk lokket deg utpå med denne da.
      Du blir anonym når du ikke har skrevet inn navn, pleier du ikke det da?

      Slett
  3. Hei! Jeg er i gang med denne nå, og googlet boken, og dette blogg-innlegget kom opp nå. Og nå ser jeg at jeg begynte i feil ende - med "lesefrukter", fordi jeg intuitivt antok at man begynner med lesing før man ser på fruktene av sitt Eget arbeide. Men der tok jeg altså feil, ser det ut til.

    Jeg kjenner Bergen godt, og liker stedshenvisningene. Café Opera kjenner jeg eksempelvis godt fra min egen studietid i Bergen.

    Å skrive for andre som skriver, hah. Jeg skriver ikke selv, ikke på den måten, men jeg liker tanken om det å skrive for å lese, lese for å skrive.

    Takk for at du deler! Jeg skal følge med på denne bloggen fremover. Fortsatt god helg!

    SvarSlett