mandag 6. juni 2022

Anomalien av Hervè Le Tellier

Jeg må innrømme at jeg var litt skeptisk til plottet i denne romanen, før jeg begynte å lese, men falt for "en avhengighetsskapende pageturner". Forlaget kaller den også en "lynende intelligent spenningsroman", så jeg begynte å lese, kanskje med et godt skjult håp om at dette lynende intelligente, skulle smitte over på meg ☺

Forlaget om handlingen:
Hva gjør du når livet du lever ikke lenger er ditt eget?

Idet Air France 006 flyr inn i en voldsom storm i mars 2021, skjer det noe helt uforklarlig – flyet dupliseres. For hver passasjer om bord på flyet denne dagen, finnes det nå to identiske personer med samme sinn, kropp og minner. Bare én ting skiller dem fra hverandre. Det ene flyet flyr ut av stormen samme dag, det andre lander ikke før tre måneder senere, noe som får alarmen til å gå blant verdens ledere. Ingen vitenskap, religion eller teorier kan forklare denne enestående hendelsen.

Men for passasjerene er det mye mer som står på spill. Hva skjer med dem, nå som livene deres er delt? Hva vil skje med de som landet i juni, når deres mars-utgaver foretar beslutninger som vil forandre livet deres for alltid? Etter hvert som dobbeltgjengerne forbereder seg på å møtes, oppstår det største dilemmaet: Hvis det er to av dem og bare ett liv – hvem får da lov til å leve?

Det er vanskelig å se for seg scenarioet som utspilles i denne romanen, men problemstillingene som tas opp føles reelle og virkelige. 

Når flyet lander 10 mars kan passasjerene fortelle om turbulensen fra helvete, men det er ingen som aner hva som skal komme til å skje om ikke lenge. 24 juni lander det samme Boeing 787-flyet på Kennedy Airport, og når de finner ut hva som har skjedd, innføres protokoll 42, plan for krisehåndtering av hendelser med begrenset sannsynlighet.

Vi lærer flere av passasjerene å kjenne, og i de første timene etter juni-flyet lander besøker vi et byggeprosjekt i Mumbai, Eco Atlantic i Nigeria, Philadelphia, Queens i NY, og ikke minst Paris, hvor flyet tok av fra. Passasjerene blir holdt skjult på McGuire Air Force Base i New Jersey, hvor de blir gjort oppmerksom på hva som har hendt. De blir naturlig nok urolig, men de fleste aksepterer sin skjebne, og følger ordre fra CIA, NASA, FBI og andre som har tatt styringen.

Det er mange karakterer som presenteres, og det hoppes litt frem og tilbake i historien. Alle kapitlene er merket med dato, klokkeslett og sted, så det er bare til å følge med. 

Bortsett fra slutten som var litt slapp, så synes jeg siste halvdel av boken er mest interessant, her legges det fram hypoteser og mulige forklaringer på det inntrufne, vi hører om strengteori og hyperrom og masse annet som sannsynlighetsteoretikere har greie på. 

Lederne for de store landene må kontaktes, og det er når den amerikanske presidenten blir skildret i sine forsøk på å forstå hva som skjer, at smilene mine går over i latter. Språket og enkelte muntre betraktninger byr i det hele tatt på mye humor, selv om de her står oppi en mulig katastrofe. 

Romanen byr på filosofisk tankegods som "er livet skjebnebestemt?" og stiller spørsmål ved filosofen Descartes påstand "Jeg tenker derfor er jeg". Når duplikatene får møte hverandre takler de det på forskjellige måter. Meredith blir rasende og hiver ut spørsmål, "er jeg programmert til å like kaffe? er gårsdagens bakrus simulert? hva er algoritmene for begjær og forelskelse?"

Er du klar for noe som har et element av sci-fi, men også kan minne om, både thrillersjangeren og en roman med eksistensialistisk fokus? Hervè Le Tellier har fått til alt dette i sin Goncourtprisvinnende bok, jeg koste meg da jeg leste denne, lo og undret meg og var begeistret over lesefesten dette ble.

Forlag: Pax
Utgitt: 2020/på norsk 2022
Sider: 304
Kilde: Leseeksemplar

I henhold til markedsføringsloven er jeg forpliktet til å merke bokomtaler som er skrevet på grunnlag av et mottatt leseeksemplar fra forlaget, med «reklame». At jeg har mottatt et frieksemplar påvirker ikke det jeg skriver om boken.

4 kommentarer:

  1. Høres ut som en spesiell roman, men ble litt trøtt av å lese om dette akkurat nå, kjenner jeg, virker litt innviklet.. (meg sliten, sent på kveld), men jeg lo litt av noe. Må se nærmere på denne når jeg er mer opplagt.:)
    Har lest ferdig Karin Smirnoffs bror i dag og går rett på mor. Sterk, og. utrolig bra skrevet, synes jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja sant den var sterk? jeg har også mor liggende (sammen med 3 andre bøker fra biblioteket, så det blir ikke med en gang) Nyter nå Bøge sin roman, den er virkelig nydelig.
      Ha en fin uke Anita, tenker du er sliten etter den helgen du har hatt :)

      Slett
    2. Ja visst.. Men heldigvis med varme og humor også, ellers hadde den ikke vært å holde ut med all elendigheten. Liker Janas mørke humor. Overlevelseshumor, galgenhumor.
      Ja, litt sliten etter helga ja, tar på selv om det er positivt påfyll og artig. Må lade opp denne uka (med unntak av det som må gjøres), før neste tur..
      Fysioterpeut nå og sommeravslutning med lesesirkel i kveld.
      Bøge, er det hun gamle Bøge? Leste henne før i tiden. Husker ikke noe av det nå.
      Har funnet fram min trilogi om Kristin L, og den er ikke så gal, men teksten er tett og litt liten, men jeg tror det skal gå. Innbundet versjon, så den er ikke noe å ta med i kofferten på flyet, får vente til jeg kommer hjem..
      Takk, fin. uke til deg også Tine:)

      Slett
    3. Det er det som er problemet med disse gamle bøkene, teksten er liten og tettpakket på sidene. Holder på med 1001-boken min, og den er akkurat sånn :)

      Slett