søndag 19. juni 2022

Om alt kunne slutte her av Kari Bøge

Den norske forfatteren Kari Bøge er født i Sverige, men oppvokst i Norge. Hun har en dansk mor og norsk far, og i likhet med hovedpersonen i denne romanen, er hun maler og illustratør i tillegg til forfatter. Jeg har ikke lest noe av Kari Bøge før, men etter å ha lest Om alt kunne slutte her, kjenner jeg meg sprudlende lykkelig over å finne en spennende bibliografi i hennes navn. 

Forlaget om handlingen: 
Hva er et lykkelig liv? I hvert fall ikke det Sara levde inntil nylig. En forelskelse gir henne mot til å bryte opp fra samboer, jobb og familie. Hun reiser tilbake til barndommens Danmark og slår seg ned i en by på Fyn. Litt etter litt får hun et nytt syn både på oppveksten og valgene hun har tatt. Den nye hverdagen består av de samme brikkene som før: tjene penger, finne et sted å bo og mennesker å omgås. Men måten hun plasserer brikkene på, er annerledes nå. I stedet for å stirre seg blind på det hun ønsker livet skal dreie seg om, griper hun det slik det er.


Forlag: Aschehoug
Utgitt: 2022
Sider: 504
Kilde: PDF fra forlaget

Det er en lang bok dette her, men jeg skjønte tidlig at jeg ikke skulle lese for fort. Det haglet inn med biblioteksbøker etter jeg begynte lesingen av denne, så det tok litt tid, men det sier ikke noe om min leseopplevelse, for den var veldig god. 

Sara har et problematisk forhold til foreldrene og til søsteren. Hun er oppvokst i Danmark, men på et tidspunkt ville hennes norske mor flytte tilbake til Norge. Som ung voksen i Norge møter hun danske Kai på et seminar, og han slenger ut en invitasjon til å komme til Fyn, for å bo hos ham. Sara som skuffet foreldrene ved å "bare" utdanne seg til sykepleier, skjønner at hun lenge har drømt om et annet liv, hun trenger å komme bort, bort fra de og det som binder henne, så hun griper sjansen.

Som en overraskelse dukker hun opp foran Kais dør, og her får også hun seg selv en overraskelse, for hos ham befinner det seg en dame som nettopp har stått opp av sengen hans. Sara snur på femøringen, og begynner å skape seg et eget liv. Hun blir kjent med butikken som selger brukte ting, og får kontakt med Amanda, en gammel dame som vil leie ut 2. etasje i huset sitt til henne.

                    Hun tror trangen til synlighet krymper friheten, gjør det vanskeligere å gripe de gledene hver dag er fylt av. De man ikke snakker om, som står lavt i kurs og blir oversett fordi ingen kan tjene penger på dem: lyset i løvet, smaken av kaffe, vind mot huden.

Kari Bøge gir oss en ytre handling det er lett å følge med på, samtidig som det meste skjer på et annet plan. Det er Saras tanker, følelser og til tider uventede handlinger, som bærer romanen. Det er nydelig å lese om hvordan Sara holder samtiden ute, hun problematiserer små hverdagslige ting, og opplever sorg over å miste seg selv. 

Hun analyserer egne tankestrømmer, følelser og handlinger og strever med å akseptere seg selv og livet slik det er. Men, Sara er åpen for at mennesker er forskjellig, og at hun selv kan være årsak til at andre reagerer sånn som de gjør på henne. Hun sliter med å takle det sosiale spillet, hvor ordvalg, stemmebruk og ansiktsuttrykk kan tolkes forskjellig, ettersom hvilken forutinntatt holdning en selv har. 

Romanen er handlingsdrevet, den fremstår nedtonet og nydelig, og selv om enkelte av vendingene var langt fra uventet, ser leseren at det måtte være sånn. Det er lite action i denne romanen, men er du et menneske som selv har grunnet over foreldrepåvirkning og ulike måter å være en omsorgsperson på, så tipper jeg at du, som meg, allikevel vil oppfatte den som dramatisk.

Kari Bøge kom nesten litt for tett på mine egne kvaler rundt det å være min egen verste fiende, når det gjelder å leve med sin egen personlighet. Som hun sier i boken, "vi er ikke som vi er med vilje". Hovedpersonen Sara har mange refleksjoner rundt det å være var andres signaler, jeg kjente meg igjen i disse, og kjente meg selv igjen i flere situasjoner underveis.

Jeg kan ikke annet enn å anbefale Om alt kunne slutte her på det varmeste ☺

Har du en favoritt blant Kari Bøge sine bøker?

I henhold til markedsføringsloven er jeg forpliktet til å merke bokomtaler som er skrevet på grunnlag av et mottatt leseeksemplar fra forlaget, med «reklame». At jeg har mottatt et frieksemplar påvirker ikke det jeg skriver om boken.

9 kommentarer:

  1. Kari Bøge tycks inte finnas på svenska. men Om allt kunne slutte her låter intressant. kan tänka mig att läsa den på norska. tack för smakebiten!

    SvarSlett
  2. Kände inte till den här men den låter intressant. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  3. Alltid spesielt å lese romaner som treffer en på en genuint personlig måte. Tydelig at det var en fin leseopplevelse for deg:)
    Jeg leste noe av Kari Bøge for en del år siden, blant annet Vivian Hvit (1974) og Søster Vivian (1988), husker ikke så mye om dem, men at jeg likte å lese de da. De to første om Vivian har kommet ut på nytt i pocket ganske nylig, ser jeg..
    https://aschehoug.no/viviann-hvit-lyset-er-sa-hvitt-om-sommeren

    Ha en fin søndag Tine:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Anita, det tipset tar jeg med meg videre. At den traff noe i meg er helt sikkert, har nettopp referert den til min mann, sånt pleier jeg ikke gjøre :)
      Fortsatt fin søndag!

      Slett
  4. Tack för tipset om en ny författare. Härligt när man hittar någon så.

    SvarSlett
  5. Takk for fint boktips Tine. Det blir lest lite om dagen, men notert :) Hilsen Ingun

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en fin roman å spare til sendere, kos deg med alt det andre jeg vet du koser deg med :)

      Slett
  6. Takk for at du gjorde oss oppmerksom på denne boken. Jeg har lest om den, men glemt den. Nå fikk jeg lyst å lese den! Takk! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt å høre, du har noe å glede deg til :)

      Slett