lørdag 21. mai 2022

Formørkelsen og dens lys - ny krim fra Jørgen Brekke

I likhet med mange andre kan jeg kalle meg en fan av Jørgen Brekke sitt forfatterskap. Jeg har lest åtte av hans bøker, og denne her var en av de beste. Dette er ikke en Odd Singsaker-krim, men vi møter igjen Helene Paus fra forrige bok Nå har natten alt.

Forlaget om handlingen:
I mars 2020 mottar true crime-forfatter Helene Paus et brev. Avsenderen er Louise Røed, en kreftsyk kvinne i Brønnøysund. Hun forteller om et overfall hun ble utsatt for tidlig på 90-tallet og retter beskyldninger mot den legendariske og myteomspunne Hollywood-regissøren Paal Ylvingen. 

Ylvingen har de siste tjue årene isolert seg fra omverdenen på den forblåste øya Ytre Dunet på Helgelandskysten, der han fordriver tiden med å løpe og male bilder.

Paus går med på å undersøke saken, og finner etter hvert tegn som tyder på at det er mer som skjuler seg i Ylvingens fortid. Hun bestemmer seg for å reise nordover og ut i havgapet.


Dette er en krim som foregår i tiden da verden ble rammet av epidemi, og en del av dialogene bærer preg av dette. I korte kapitler blir vi tatt med tilbake til forskjellige tidspunkt på 90-tallet, hvor flere ugjerninger fant sted, men det er nåtidsfortellingen som bærer handlingen fremover.

Åpningsscenen er formidabel, jeg fikk frysninger på ryggen da jeg leste om jenta på den øde bensinstasjonen, som fikk besøk av en skikkelig ufyselig mann. Vi hører også om en nybakt pappa som tar med seg ettåringen sin i bilen når han skal gjøre en "ryddejobb" for en sjef, han helst kunne ønske han hadde sett for siste gang. 

Helene Paus i Vallø opplever det vi alle gjorde under koronaepidemien, hun føler seg litt syk. Legevakten i Tønsberg ber henne kjøre på som vanlig, så hun gjør nettopp det, og stiller opp på Krimfestivalen i Oslo som planlagt. Her møter hun igjen Espen Aas som hun har skrevet bok med, en forfatterkollega som skal få stor betydning for den videre handlingen i boken.

Flere personer blir involvert i etterforskningen hun gjør, for hjelp må hun ha, når hun leser brevet fra Karina Pedersen, som endelig når henne, og forstår at det muligens er en voldtektsmann som fremdeles går løs.

Tittelen på boken, Formørkelsen og dens lys, er en diktsamling av Stein Mehren, siden den dukker opp flere steder i handlingen burde den nesten stå på "rollelisten". Gøy er det i alle fall, og jeg har bestilt den på biblioteket.

Det var bloggen Artemisias Verden som gjorde meg oppmerksom på boken, og siden BookBites sto meg bi, fikk jeg lest den med en gang. Å lese den, anbefaler jeg deg å gjøre også, hvis du liker godt oppbygget krim, som underholder og engasjerer, uten å skremme livskiten av deg (kanskje litt på slutten). 

Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2022
Sider: 304
Kilde: BookBites

5 kommentarer:

  1. Har akkurat lyttet til de to siste bøkene til Jørgen nå. Linte den forrige noe bedre enn denne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Og jeg som likte denne bedre enn de forrige, artig :)

      Slett
    2. Her er det omvendt

      Slett
  2. Så gøy at du også likte denne så godt:) Sterke scener du trakk frem. Jeg tenkte også på den diktsamlingen.. må nok sjekke biblioteket når jeg har fått litt ro her.
    Takk for link:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja denne var fin, gjorde inntrykk og spennende mot slutten. Er spent på Mehren, om han får meg til å føle noe :)

      Slett