onsdag 2. mai 2018

Hjernetrening av Kaja Nordengen

Jeg sa jo at jeg skal begynne å trene! og nå er jeg igang ☺ Kaja Nordengen snakker og skriver levende og underholdende om hjernen, og hun gjorde det lett for meg å sparke liv i de små grå.

Fra bakpå boken:
Kaja Nordengen gir deg inspirasjon til å trene hjernen: Gå av bussen ett stopp før du pleier, puss tennene med «den andre» hånden en dag, lær deg fem ord på et språk du ikke kan, løs morsomme talloppgaver, prøv deg på en intelligenstest laget av Mensas oppgaveutvikler eller bryn deg på en bokstavutfordring. I tillegg får du sjakktriks, -utfordringer og nye åpninger du ikke visste at fantes fra sjakkguru Hans Olav Lahlum.
Når vi lærer oss nye ting og utfordrer hjernen vår litt, dannes det nye kontakter mellom nervecellene. Du husker bedre, sover bedre og ruster deg mot demens.

Forlag: Kagge
Utgitt: 2018
Sider: 211
Kilde: Leseeks

Forlagets intro og coveret på boken sier egentlig alt om hva man får mellom disse to permene. Jeg syntes innledningen og den første delen av boken var mest spennende, og det er betryggende å vite at hjernen aldri blir for gammel til å utvikles.

Det var spennende å lese om vår kognitive reserve, altså hvordan vi tenker, oppfatter, løser problemer, hvor oppmerksomme vi er, hvordan vi tolker verden rundt oss, kommuniserer og snakker. Vi får høre om hjernebarktykkelse og nervecellekontakter, men Nordengen greier å holde seg til et folkelig språk så det er lett å forstå hva hun sikter til.

Beskyttelse mot demens er aktuelt som aldri før, og det er betryggende å høre at det å være involvert i mange aktiviteter opp gjennom livet kan redusere risiko for demens senere i livet. Noen av de ti tipsene for god hjernehelse var litt "selvsagte", sov godt, tren kroppen, spis sunt, drikk vann, og ikke minst les bøker! Lær et instrument var en spennende treningsform, så jeg vurderer å dra frem keyboardet til datteren min fra innunder sengen.

Neste kapittel er hukommelsestrening, hvor vi skal bli bedre på å huske navn og nummer, andre ting memoreres etter Ioci-metoden. Jeg gikk på noen kurs i Silva-metoden for en evighet siden, og den praktiske måten vi lærte husketeknikker på der, ga meg litt mer enn å lese om det i en bok, men dette er jo en god begynnelse.

Så var det tid for å se på intelligensen, og hvordan vi skal trene opp denne. Vi får 26 IQ-tester å kose oss med, med løsninger for de som har lyst å prøve seg. Det hadde ikke jeg, jeg er utrolig dårlig på sånt, så jeg satte min lit til det 30 dagers hjernetreningsprogrammet som nå fulgte.

Programmet inneholder en ny oppgave pr. dag, men jeg syntes mange av oppgavene kan gjøres hver dag, og noen av dem hadde lite med hjernetrening å gjøre. Sjakk har jeg spilt i barndommen, men spillet har aldri fascinert meg, så disse sidene hoppet jeg glatt over.

Jeg har nå innsett at dette ikke er boken for meg, for oppgavene med talltrening, visuell- og logisk trening og hjernequizen til slutt, minnet meg for mye om mattetimene på videregående, og satte meg i et dårlig humør. Hvis humøret sitter i hjernen, så hadde denne hjernetreningen dårlig effekt. Kanskje det er Kaja Nordengens første bok Hjernen er stjernen, jeg skulle ha lest?


********


Et lite apropos til slutt: Samtidig som jeg leste denne boken begynte jeg på Bjørn Vatnes nye roman Nullingen av Paul Abel. Er du interessert i hva fremtiden kan gjøre med hjernen vår, er dette absolutt en bok du bør ta en titt på ☺

4 kommentarer:

  1. Jeg har jo denne liggende og skal lese den en eller annen gang. Jeg fikk lyst til å teste ut disse IQ-testene for jeg pleier å like sånne selv om jeg ikke alltid klarer å løse de :-D Tror jeg må vise den til Victoria for hun elsker jo slike tester!
    Syntes boken virket interessant og fikk lyst til å ta fatt på den snart.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du er ikke som meg altså, som blir aggressiv når jeg ikke får til iqtester :) Victoria synes sikkert dette er gøy, spent på å høre hva du synes

      Slett
  2. Jeg likte hjernen er stjernen, men hopper nok over denne. Da vil jeg bruke hjernen min til noe annet. Nå har jeg tatt fatt på siste Hamsun boka for en stund. På gjengrodde stier, så nå har jeg fått lest noen av de jeg ikke hadde lest, men Markens grøde har jeg lest når jeg var ung, det var en fantastisk bok som lydbok. Jeg skjønner at han fikk Nobelprisen for den

    SvarSlett
    Svar
    1. Selv tror jeg at jeg vil lese Hjernen er stjernen også, selv om denne ikke var helt meg. Hamsun er konge, de to bøkene du nevner er hans beste :)

      Slett