søndag 13. april 2014

Bergen Turlags påskejakt 2014 - de to første kodene er i boks

Vi skal ha hjemmepåske i år og da får vi god tid til å besøke fjelltoppene rundt Bergen. Bergen Turlag inviterer til påskejakt i byfjellene, med premie til de som deltar, så vi hiver oss med. Målgruppen er nok småbarnsfamilier, men dette er fin motivasjon for alle som liker å gå på tur.
Det er hengt ut et ord på 8 av fjelltoppene. Dette er de samme toppene som er med i
Ta turen! hvor du kan kjøpe et flott merke til samlingen din. Sondre skaffet seg alle disse merkene i ung alder, men turene går vi igjen og igjen.
Takk til den som har lagt ned planker opp mot Vikinghytten!!

I dag på Palmesøndag kjørte vi inn til parkeringsplassen i Hjortland, og gikk opp til Vikinghytten herfra. Normalt har det vært en våt affære å krysse myrene her, men nå har noen lagt ned plankestier, på de verste områdene, og vi kom oss forunderlig tørrskodd opp bakkene. Det tar i underkant av en time å gå fra parkeringen til hytten som ligger flott til, 590 meter over havet. Sondre var utstyrt med vaffelpenger, men denne søndagen var det ingen vaffelstekere klar til å ta i mot oss. Koden ble knipset med mobilen, før vi vandret videre mot Rundemanen.
Vikinghytten, et flott turmål på de nordlige byfjell
Sondre knipser turlagets påskeord - (termometeret viste 2 grader)
Skulle gjerne hatt forklaring på dette skiltet midt i skauen
På vei vestover fikk vi først en kraftig haggelbyge over oss, for så å bli dynket i svære, våte snøflak. Vinden var også kraftig, så vi dukket inn i hver vår hette og labbet i vei. Ved Rundemanen tok vi til høyre og gikk på en meget våt sti innover mot Ankerhytten, hvor Sondre skulle sikre seg dagens andre kode. Heldigvis ga værgudene opp å jage oss ned fra fjellet, og vi fikk en fin rast ved Kåken, før vi gikk ned til Ankerhytten.
To våte kråker på tur
Et flott turmål eid av speidere i Bergen
Sondre sikrer seg koden på Ankerhytten
Når vi gikk ned fra Ankerhytten tok vi første sti til høyre og fulgte den helt ned til vannet på Munkebotn. Dette var en kjempefin sti som vi aldri har gått før. Vel hjemme igjen ble det vaffelsteking og fotballkamp på tv`en. Bilen står igjen på Hjortland, men heldigvis er Frode lett til beins, så han tar seg en joggetur i kveldingen og henter den.

Her er fjelltoppene som er med i utfordringen:
Ankerhytten  - Turmålordet finnes på et av trærne ved ankeret
Gullfjellet - En redningshytte er hintet for å finne turmålordet
Løvstakken - Det ligger en hytte ved toppen, let der etter turmålordet
Lyderhorn  - Gå til toppen av Kvarven, og videre mot Lyderhorn, ved dobbeltrappen
Smøråsen  - Ved fjellveggen inne i Gapahuken på Tumleplassen
Turnerhytten  - På hvilken hyttevegg henger turmålordet.
Viggohytten - På en vegg finner dere turmålordet
Vikinghytten - Vel fremme ved Vikinghytten, gul lapp på en av veggene.

1. Hørtes ut som et fint initiativ. Så kaldt og vått ut. Men dere virker som en sprek familie; da er det ingen sak. Jeg håper det blir noen turer i skog og mark for meg også; ikke bare til Spenst.

2. Wow. For en søndagstur! Og i dag var været, hva skal man si, - skriftene? Hehe...selv kom jeg meg til Brushytten. Håper på bedre forhold etterhvert. Påsken er best utendørs. Håper det ikke er aldersgrense på påskejakten.

Ha en fin Palmesøndag!

1. Det ble langt, vått og kaldt men deilig å komme hjem. Det står ingenting om at dette er for barn, så det er fritt frem for alle :)

3. Flotte bilder :)' ønsker dokker en fin påske

4. Så spennende med påskejakt! Da blir det jo ekstra gøy å være på tur. Har akkurat vært ute på en lang gåtur sammen med gubben. Vi var jo helt kaputt etter den alt for spennende kampen, så det var godt å få litt frisk luft ;) Skulle tippa på oddsen du, i dag ;)

5. Så spennende da! Tusen takk for tips :) Tviler på vi rekker over alle disse i løpet av påsken, men likevel kjekke turmål for senere. Skjønt.. turen til viggohytten syns jeg var direkte kjedelig så frister ikke så veldig med gjentagelse akkurat dit ;)

6. Så spreke dere er. Skulle ønske jeg var like sprek, men lider dessverre av svimmelhetanfall og er lite gira på å gå alene og lange strekninger. Misunner alle som er i form og god påske:)