søndag 6. mars 2011

Vinterferie i Roma

Etter høyeste toppen i Vatikanstaten var besøkt gikk vi hele veien tilbake til hotellet. På veien var vi innom Pantheon som var andre post på programmet denne helgen.

Pantheon ble innviet av den Romerske Keiser Hadrian i år 120 e.kr. Den ble i år 609 ominnviet fra romersk ”alle guders tempel ” til kristen kirke. Det er herfra vi har fått Allehelgensdag i vår kristne kallender. For å gjøre overgangen fra Romernes tro på mange guder til kristendommens ene gud lettere, innførte de feiring av helgenene. Renessansekunstneren Rafael ble gravlagt som den første her, men senere ble Italias to første konger Vittorio Emanuelle II og hans sønn Umberto I gravlagt her. Omringet som den er av fantastiske kunstverk i Roma, brydde vi oss ikke så veldig om at døren var stengt sist vi var her. Nå har vi fått oppleve Pantheon fra innsiden, og det er litt av et syn. Et veldig tilgjengelig besøk i forhold til Vatikanet, siden det var gratis, og bare få skritt fra plassen utenfor, til en står og beundrer hullet.
På returen passerte vi gjennom Via del Gioverno Vecchio og i nr. 12 fant vi et skikkelig koselig stoppested. Caffe Novecento serverte utsøkt kaffe og te og en himmelsk kakebufè. Litt i dyreste laget, men vel verdt pengene.
Guideboken Gatelangs er ofte følgesvenn når vi er på storbyferie, også denne gangen. Her fikk vi litt tips til steder og spise, og fredagskvelden forsøkte vi oss på "Africa" som ble beskrevet som et vidunderlig eritreisk kjøkken med sterke smaksopplevelser. Et godt valg, med smakfulle fallafler, og litt "rar" mat til å utvide horisonten med.

San Crispino står også nevnt i Gatelangs som isbaren med den beste isen i hele Roma. Dette kan vi skrive under på etter å ha smakt denne, og et par andre isbarer.
Lørdag ville vi tilbringe i parken og besøke Villa Borghese, men det dryppet stadig fra himmelen, så parktur ble byttet ut med sightseeing.
Så lenge ungdom fra mange land sitter ubevæpnet i trappene, er det håp!
Scalinata della Trinita dei Monti eller Spansketrappen, har tradisjon for å være et mangfoldig møtested. Det er den spanske befolkningskolonien på 1500 tallet som har gitt navnet til Piazza di Spagna og Spansketrappen. Palazzo di Spagna ble bygget på 1600tallet som Spanias ambasade, og fungerer som det fremdeles. Området er pepret med minneplaketter over utenlandske kunstnere, bla. Bjørnstjerne Bjørnson, Henrik Ibsen og Sigrid Undset fra Norge.

Våre vandringer førte oss over Isola Tiberina og til Trastevere området, hvor jeg hadde googlet frem en vegetarrestaurant. Denne fant vi etter litt leiting, men den var stengt, så vi endte opp i en annen koselig restaurant, i Via della Lungaretta 76. "Ditta Trinchetti" het den og det hang garnnøster, og bestikk ned fra taket.
På kvelden ble det indisk på Il Guru i Via Cimarra 4. Her hadde de deilig smakfull mat, og vi spiste oss så god og mett at vi måtte ta en runde før vi kunne rusle tilbake til hotellet.
Søndag var det opp og ut, for flyet vårt gikk 10:50. Dette gjorde ingenting, for vi hadde egentlig sett det meste. Bortsett fra to silikonformer til konfekt, kjøpte vi absolutt ingenting. Vi undret oss over at vi ikke så noen typiske shopping-gater eller handelshus. Rundt Spansketrappen var der noen designerbutikker, Lewis og Adidas, men ellers så vi ingen steder det gikk ann å bedrive tradisjonell shopping. De butikkene som var åpne hadde for det meste stas & fjas, og er så overbefolket med ansatte at en ikke våger å gå inn. Shoppingen får vente 3 uker til jeg har gode støttespillere med meg til London.