tirsdag 10. oktober 2017

En helg i Oxford med gode venner - kultur og halvmaraton

Det blomstrer fremdeles selv godt uti oktober her i Oxford
Dette har vi gledet oss til lenge, en helg i Oxford med påfølgende to halve dager i London. Vi fløy til Gatwick og tok toget på direkten til Oxford. En liten spasertur fra togstasjonen fant vi hotellet vårt Bath Place Hotel, som ligger midt i gamlebyen og vegg i vegg med pub`en Bill Clinton røykte ulovlige stoffer under studietiden.

Rommet vårt var inn døren til høyre, puben tvers over "gaten" 

Turf Tavern er også stedet hvor den tidligere australske statsministeren Bob Hawke endte opp i Guinnes rekordbok da han i 1963 drakk "a yard of ale" på 11 sekunder. Men, pub`en er mest kjent for (og markedsført som) en av Inspector Morses absolutte favoritter.

Etter å ha sjekket inn på vårt ultrakoselige hotell, hvor ikke en vegg eller et gulv var i rett vinkel, tok vi oss en runde i byen. The Kings Arms ble puben hvor vi slo oss ned, en stor livlig pub som er et blikkfang i byens gatebilde. Målgangen i Oxford Marathon på søndag er også rett bak denne puben.


The Eagle and Child var vannhullet til Lewis Carol som skrev Alice i Eventyrland og JRR Tolkien. De gikk under navnet The Inklings literary group, og møttes her. Oxford oser av historie, og også litteraturhistorie, så for en bokelsker som meg var det som å komme til himmelen å være her.

På Bodleian bibliotek var det en fin utstilling om Jane Austen

Bodleian Library er kanskje verdens mest kjente bibliotek. De har over 160 hyllekilometer med bøler, og en utgave av alle bøker som er utgitt i UK.

Byen har en stor, fin Waterstones og merkelig nok var de to bøkene jeg hadde planer om å kjøpe, utstilt rett innenfor døren. Normalt leter jeg lenge før jeg finner det jeg har på listen, men denne gangen ventet bøkene på meg.


Vi var på et innendørs marked som var kjempefint, hvor vi falt for duften av fersk pai, og drakk kaffe i kirken. Her er det ca 40 små butikker av god kvalitet, og et fint sted å tilbringe en times tid.

Covered Market midt i Oxford
Engelsk mat på sitt beste


Vi drakk kaffe på Vaults & Garden i St. Mary`s Church 
Oxford University består av 38 forskjellige colleger, og byen er tydelig preget av alle studentene som holder til her. Denne helgen var det i tillegg oppstart av trimesteret Michalmas, så i tillegg til ungdommene var også foreldrene deres i ferd med å hjelpe til med innflyttingen.
Christ Church College er et av de flotteste collegene i Oxford, spisesalen her, The Hall, er kjent som spisesalen i Harry Potterfilmene.

Christ Church College grunnlagt i 1524


Oxford er preget av sine vakre, mursteinsgrå bygninger, og blikkfang er Radcliffe Camera og ikke minst Hertford Bridge. Hotellet vårt lå like ved disse to landemerkene, så de så vi mange ganger. Radcliffe Camera ble  bygget i 1749 som et bibliotek, nå fungerer det som en lesesal for Bodleian Library, og er ikke åpen for publikum.

Hertford Bridge eller The Bridge of Sights

Radcliffe Camera

I Oxford er den foretrukne fritidssysselen punting. Vi prøvde ikke dette, men hadde stor glede av å se andre gjøre det. Her skal en stå bakpå farkosten, og stake seg vei på den grunne kanalen.


Lørdag deltok vi på en felles tur ut til Blenheim Castle. Her var det nydelig, men gedigent, og det var lett å la seg overvelde av all pump og prakt. Bussturen fra sentrum tok ca en halv time, men det var absolutt verdt det.
Blenheim Castle
En liten del av hagen/parken rundt Blenheim
I tillegg til all denne kulturen ble det mye mat, drikke og sosialt samvær denne helgen, middagen på The Trout Inn må jeg bare nevne til slutt, for en flottere sted å oppholde seg enn dette, skal du lete lenge etter.

Visit England sitt bilde av The Trout Inn
Jeg gir meg ende over for et fantastisk opplegg guiden vår Karl Magnus har snekret sammen for oss, og gjengen fra Varegg som vi reiste med var virkelig det beste reisefølge vi kunne fått.
Teksten jeg har skrevet her er bygget på Karl Magnus sin "blekke" som vi fikk før vi reiste. Denne var så innholdsrik (og morsomt skrevet) at noen annen guide til Oxford trengte jeg ikke.


4 kommentarer:

  1. Jeg var i Oxford som 17-åring og har helt siden den gang drømt om å reise tilbake. Jeg ble rett og slett så forelsket (i byen) som bare tenåringer kan bli. - Det blir som med bøker man faller pladask for. Man ønsker å lese de om igjen, men våger ikke, i redsel for å bli skuffet.

    SvarSlett
  2. Flott reportasje!
    Jeg har ofte fått lyst til å dra dit når man ser på krim derfra. Det er så mye vakker arkitektur, men også mye annet ser jeg. Takk!

    SvarSlett
  3. Ja, veldig flott reportasje - har vært på de fleste stedene der - både Oxford og Blenheim Castle - men det begynner å bli en del år siden nå.

    SvarSlett
  4. Oxford! Det er en så nydelig by, jeg har vært der et par ganger og reiser gjerne tilbake! Flott reportasje - fikk lyst til å pakke og reise med en gang!

    SvarSlett