onsdag 30. juli 2014

Noah rømmer hjemmefra av John Boyne

Noah rømmer hjemmefra er den andre barneboken John Boyne skrev. Han er mest kjent for den første, som også vant flere priser "Gutten i den stripete pysjamasen", og han har skrevet to barnebøker etter disse. I tillegg har han skrevet en del romaner for voksne og noen noveller.

Noah rømmer hjemme fra handler altså om åtteårige Noah som finner ut at han har utrettet for lite i sitt liv og legger derfor i vei før familien hans er våken. Han tar ikke med seg verken penger eller niste, og må snart finne seg frokost. Når han skal plukke et eple fra treet han passerer, løfter treet grenene sine, og gjør det vanskelig for Noah. Det er vel ca. nå det går opp for meg at dette er en eventyrbok for små barn, og ikke en bok for den aldersgruppen jeg hadde trodd.

Boken er "forkledd" som en "lese-selv-bok" for barn som ikke får bakoversveis av 288 sider med tekst, bare avbrutt av noen små bilder. Når jeg holdt boken i hånden for første gang, tenkte jeg 10-12 år, men etterhvert som jeg leste ble jeg veldig usikker på om formatet passer til aldersgruppen boken er tiltenkt.

Jeg leser selv masse barnebøker i barnehagen jeg jobber, og har mange private favoritter. Jeg er også veldig glad i å lese litteratur beregnet på ungdom, så det burde ikke være noe problem for meg å like denne boken. I mine øyne er språket i denne boken så barnslig at jeg ville lest den for en 6-7 åring.

Kort fortalt. Noah stikker avgårde, vi får veldig seint i boken vite den egentlige grunnen til at han rømmer. Hele handlingen er preget av fantasi og eventyr, og det er et eventyr han legger ut på. Mot slutten av boken har han tatt sine veloverveide valg og returnerer til hjemmet, hvor foreldrene tar i mot ham med stor ro, uten å tilsynelatende ha vært forkavet over at han har vært borte hele dagen. Dette er en eventyrbok, men når Noah kommer hjem igjen er vi tilbake i virkeligheten, og da kunne no foreldrene vært litt stresset, selv om de hadde nok å stri med hjemme.

Jeg fant ingen bloggomtaler av denne boken, hvis noen har skrevet om den, gi en lyd for jeg vil gjerne lese det :)

Forlag: Front
Utgitt: 2010/på norsk 2014
Sider: 288
Sjanger: Barnebok
Alder: Høytlesning 6-10 år
Kilde: Leseeksemplar

5 kommentarer:

  1. En bra barnebok, ser det ut som. Venter besøk av to smårollinger som jeg skal passe noen dager, men denne boka er nok for "voksen" for dem. (10mndr og 4 år.) Det blir vel helst Karsten og Petra eller noe med Den minste må jeg vel helst synge til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så heldig du er som får besøk av barnebarn. Jeg må nøye meg med mine søte små i barnehagen. Du har sikkert flust av barnebøker, men jeg kan anbefale Lillesøster-bøkene og bøkene om Mari og Magnus de er kjempesøte :) ...også Bukkene Bruse vender tilbake da, den kommer 4-åringen til å elske!

      Slett
  2. Måtte lese omtalen din av denne, interessant, - jeg har lest Gutten i den stripete pysjamasen - og den var i hvert fall veldig bra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Gutten i den stripete pysjamasen ble veldig populær. Kanskje det bare er meg som reagerer på språk vs. format i denne her - venter spent på å bli motsagt :)

      Slett
  3. Har ikke lest noe av denne forfatteren før, ei heller "Gutten i stripete pysjamas", håper du får noen svar på det du lurer på i forhold til språk vs format.

    SvarSlett