torsdag 29. september 2011

Lærerikt lavkarboseminar for fulle hus, i Bergen i går

Thomas Geisner, Espen Rostrup og Andreas Eenfeldt
Ærverdige Grand Selskapslokaler var i går kveld fylt til randen av mennesker som ville lære mer om lavkarbo. Lavkarboseminar i Bergen er ikke hverdagskost, og jeg var glad for at vi hadde sikret oss billetter tidlig.
Lille Måne er forlaget som gir ut mange av kostholdsbøkene vi finner i butikkene, og de har også gitt ut boken til Andreas Eenfeldt "Matrevolusjonen". Forlaget hadde salg av bøkene sine i går, og jeg så til min forundring at jeg har, eller har lest de fleste. En ny bok kjøpte jeg meg, og det er Annika Rogneby`s "Bakeglede uten sukker".
Espen Rostrup var førstemann ut. Hans blogg har jeg hatt gleden av å følge med på en stund, så jeg ble ikke overrasket over at innlegget hans var av det litt saklige formatet. Siden dette ikke er nytt for meg, hang jeg med i svingene, men en del syntes nok det var litt for avansert. Han begynte med Thermodynamikkens 1. lov, det er den som sier at energi inn = energi ut. At de som legger på seg enten spiser for mye, eller beveger seg for lite. Ved flere eksempler beviste han at dette er gammel tenkning, og ville forsøke å forklare oss hva som regulerer fettforbrenningen.
Den naturlige fortsettelsene var da og snakke om Leptin og Insulin, blodsukkersvingninger og hypoglykemi. Espen forøkte også så godt han kunne å ta livet av en "kjent sak" som det sikkert tar generasjoner å bli kvitt. Tanken at, om vi spiser fett, så får vi høyt kolesterol, også blir vi syke. Dette trenger vi å høre mange ganger før det blir den gjengse oppfatningen i befolkningen.
Svensken Andreas Eenfeldt var andre mann ut. Han bygget oppunder teoriene til Espen Rostrup, med litt mer "folkelige"eksempler.
Til sist snakket Thomas Geisner om kosthold og trening. Han begynte med å fortelle at han ikke er kostholdsekspert, og ikke ekspert på trening, men heller selvlært ved erfaring. Det er ikke vanskelig å stole på at det han sier er rett, der han står i kapasitet av lege, med sin helt tydelig veltrente kropp.Han forklarte hva vi bør spise før trening og umiddelbart etter trening. Han brukte ord som Hormese, Genotype og Fenotype, og ga mange eksempler på hvordan du slett ikke trenger å legge inn årene, selv om du tenker at du genetisk eksponert for ett eller annet.
Litt morsom var han også, konvensjonelt kosthold, fikk han blant annet til å bli Ko-Ko. Han tok også livet av myten om at best fettforbrenning får en ved lav intensitet. Det er høy intensitet som forbrenner mest fett. Utholdenhetstrening, og bare det er ikke særlig sunt for kroppen, mens en variasjon mellom utholdenhet- og styrketrening er bra. Intervalltrening er også effektivt.
Et kjempebra foredrag, innleggene utfylte hverandre på en flott måte, og jeg tror vi alle gikk hjem med en ny forståelse på hvordan kroppen vår fungerer, og hva som er lurt å spise hvis du vil holde deg frisk.
Sjekk ut artikkelen fra seminaret som to flinke journaliststudenter har laget: http://brostein.uib.no/2011/09/30/fett-med-fett/#comment-7

6 kommentarer:

  1. Det var vel en god og korrekt oppsummering av kvelden ;)
    Andre får ta seg av de litt mer "folkelige eksemplene", det er viktig at de som "klarer å henge med" får litt mer dybdeinnsikt i det vi forsøker å formidle. Eenfeldt´s fordedrag kjenner jeg fra før, så jeg visste at alle behov trolig ble dekket, selv om jeg ble litt vel teknisk.

    SvarSlett
  2. Det var helt topp for oss som ønsker å forstå hvordan det hele fungerer. Stå på, du gjør en kjempejobb som "folkeopplyser" :)

    SvarSlett
  3. Jeg er så missunlig!! :) Heldiggrisen!

    SvarSlett
  4. Håper Espen og Thomas kommer til Oslo neste gang det skal være seminar der!

    SvarSlett
  5. Catje: De var en kjempefint trekløver som utfylte hverandre perfekt. Jeg skulle gjerne hatt fire timer til av det samme :)

    SvarSlett
  6. Så spennende. Skulle ønske det hadde blitt arrangert noe slikt her i Haugesund snart :)

    SvarSlett