fredag 23. september 2022

Dine ord av Gaute Heivoll

Dette er langt fra den første romanen jeg leser av Gaute Heivoll, men jeg tror det må være den som har gjort sterkest inntrykk på meg. Boken er forholdsvis kort, og kan med hell leses i en eneste jafs.

Forlaget om handlingen:
Han er blind, men også forfatter av tolv bøker. Det er hans kone som til nå har lyttet til ham og skrevet fortellingene ned, men ikke denne gangen. Han har leid en gammel gård og hyret en sekretær, en ung kvinne, og med hennes hjelp skal han skrive en ny bok.

Men den unge kvinnen har også sin historie. Og snart vil fortiden ta henne igjen. Snart vil livet hennes gripe inn i arbeidet og forholdet til den blinde forfatteren. Snart vil de stå ved en grense ingen kan krysse uten store konsekvenser.

Dine ord er et intenst og sanselig kammerdrama. Det er en roman om å gjøre det umulige, om å lytte seg fram til smertepunktet i sitt eget liv. Men fremfor alt handler den om selve fortellingens foruroligende makt.

Forfatteren forblir navnløs, så også den andre hovedpersonen, den lokale kvinnen som hjelper ham med boken. Han er blind, og i begynnelsen av romanen hører leseren om dramatikken som resulterte i dette handikappet. 

Det er den ensomme nabokona Ågot, som for lengst har passert åtti, som tar seg av forfatteren, der han bor alene etter at kona tok med seg barna og flyttet. Hun bærer inn ved til ham, samtidig som hun ser etter huset sitt, for det er hennes gård han leier, med kuer og hest og det hele. 

Den unge damen som takker ja til sekretærjobben hos ham, bor fremdeles hjemme, hos en mor som savner henne når hun er borte, og krever mye av henne, mer enn hun er villig til å gi. 

Det er en generasjon i mellom dette umake paret, som finner hverandre i litteraturen. Det er spennende å lese hvordan de ser på hverandre, og hvordan de tolker hverandres oppførsel. Det er mye utvikling i teksten, en besnærende liten intrige antydes, mens dunkle hemmeligheter sakte men sikkert siver frem mellom linjene. 

Som alltid er det noe behersket over Gaute Heivoll sin prosa, samtidig som historien som vokser frem føles overveldende til tider. Historien befinner seg i en nåtid, men gjennom tilbakeblikk i begges liv, skjønner leseren bakgrunnen for det som utspiller seg nå.

Det er ikke tvil om at Dine ord fengslet meg, ikke med dramatikk og saftige scener, men med en spennende tematikk og en fortellerstil som stadig zoomer ut og smyger seg nærmere. Sjelden har jeg lest en roman med så mye stillhet - det ble aldri kjedelig bare som et langt deilig utpust. 

Forlag: Tiden
Utgitt: 2022
Sider: 184
Kilde: Reklame/PDF fra forlaget

7 kommentarer:

  1. Jafsebøker er fint. Har denne på vent og ser fram til å lese den. Men nå strøymer det på med bokhøst-bøker, så hvilken ende jeg skal begynne i, er et evig spørsmål.. God helg Tine:)
    Ps. Osterøy neste helg?

    SvarSlett
    Svar
    1. Holder på med Harry Hole nå, den tar litt mer tid, så det var godt å ha en jafsebok bak seg. Jeg har ikke vært på noen bokarrangementer, så presset er ikke så hardt her.
      Det blir ikke noe Osterøy på meg, er ikke god på mingling, så jeg meldte meg ikke på. Har dessuten vært syk noen dager nå, så det var like greit. Følger med fra sidelinjen, om du blogger, god helg Anita!

      Slett
    2. Må ikke være god på mingling for å dra dit, det er ikke jeg heller. Bare å sitte å ta imot programmet på scenen og så spise selvfølgelig og ta det som det kommer.
      Men har du bestemt deg, så har du det.. :)
      Regner med at jeg blogger litt, men vet aldri, uansett blir det sikkert noen instagram-poster.
      Blir i Bergen til mandag, så hvis det passer sånn kan vi gjerne ta en kaffe hvis du har lyst og tid:)
      God bedring og god helg til deg også Tine:)

      Slett
    3. Har veldig lyst å ta en kaffe med deg, sjekker kalenderen og sier hei på messenger til uken :)

      Slett
  2. Denne fant jeg for et par dager siden på bookbites, men sliter litt med å lese bøker på tlf. Ser du liker den så kanskje jeg må skjerpe meg og se å få lest den. God Helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. En av hans beste synes jeg, jeg koste meg i alle fall veldig med den. Selv har jeg aldri forsøkt å lese på mobilen, det blir for knøtt, men Kindle gjør susen :)
      God helg til deg også!

      Slett